rahahan

وزیر راه از افتتاح رسمی راه آهن مشترک ایران ، ترکمنستان و قزاقستان با حضور روسای جمهور سه کشور خبر داد.

به گزارش اترک به نقل از نسیم ،عباس آخوندی درجمع خبرنگاران راه اندازی این مسیر ریلی را با هدف توسعه تعاملات بین المللی ایران با کشورهای همسایه خواند وافزود که طبق برنامه ریزی ها  جابجایی بار در این مسیر در سال  اول 3 میلیون تن، در میان مدت به پنج میلیون تن ودر افق هم به جابجایی 10 میلیون تن بار خواهد رسید.

به گفته آخوندی، سرعت جابجایی بار در این مسیر 160 کیلیومتر برساعت و جابجای مسافر هم به 120 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

وی، اعتبارصرف شده برای اجرای این طرح را 131 میلیارد تومان برشمرد وگفت که سهم ۸۸ کیلومتری ایران در خط ‌آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان آماده افتتاح است.

وزیر راه وشهر سازی، ازدر دست اقدام بودن  احداث کریدور غرب دریای خزر خبرداد و گفت که  این مسیر از تهران آغاز و پس از گذر از  قزوین، بندرانزلی به آستارا خواهد رسید.

آخوندی، در پاسخ به خبرنگار نسیم درخصوص اتخاذ تدابیرمهم برای پرهیز از ایجاد اختلاف بین سه کشور در حوزه حمل ونقل ریلی هم احتمال بروز اختلاف نظر را رد نکرد و در عین حال گفت که بر همین اساس، مذاکرات و همکاری جدی بین مقامات سه کشور در حوزه حمل و نقلی صورت گرفته تا  از بروز اختلاف نظرها جلوگیری شود.

خط ریلی ایران، ترکمنستان وقزاقستان از سال90 و به دنبال امضای موافقتنامه بین سه کشور جنبه اجرایی پیدا کرده است.

طول کل خط این مسیر نزدیک به 900 کیلومتر بوده که بیش از 80 کیلومترآن در ایران، 700 کیلومترآن در ترکمنستان و 120 کیلومترآن هم در کشور  قزاقستان قرار دارد.