انجام کار فرهنگی و تبلیغی می تواند جلوی خرید کالای قاچاق توسط مردم را بگیرد.
به گزارش راه اترک، حاج عبدالجلیل فرهنمند، از روحانیون و مدرسین حوزه علیمه اهل سنت در شرق گلستان در خصوص اثر انجام کار فرهنگی و تبلیغی در مبارزه با قاچاق کالا مطلب زیر را نوشته است.
اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از خرید کالای قاچاق، کار فرهنگی و تبلیغی نیز میطلبد. نه تنها بنا به ملاحظات اقتصادی بلکه به دلایل فرهنگی متاسفانه کالای ایرانی در نظر برخی به عنوان کالای کم ارزشی که مصرف آن منزلت اجتماعی را پایین میآورد، مطرح است.
کیفیت پایین و قیمت بالاتر اجناس ایرانی در چند دههی گذشته، یک سابقهی ذهنی منفی در بسیاری از مصرف کنندگان بوجود آورده است. برای مثال یافته های یکی از تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داد که حتی در صورت وجود کیفیت یکسان کالاهای خارجی و ایرانی، گرایش مثبت به کالاهای خارجی بخصوص کالاهای صوتی-تصویری، رایانه، لوازم منزل و کالاهای خانگی و لوازم یدکی خودرو و تا حدود زیادی کالاهای آرایشی بهداشتی، شدت بیشتری پیدا میکند. (حسینی وهمکار ، 1388 : 104).
مرجح بودن مصرف کالاهاي خارجي بر نوليدات داخلي در نظر مصرف کننده باعث افزايش تقاضا براي واردات و کاهش توليدات داخل ميگردد. در صورتي که اين افزايش تقاضا براي کالاهاي داخلي به وسيله واردات قانوني اين کالاها برآورده نشود، قاعدتاً بخشي از اين تقاضا به سوي مصرف کالاهاي قاچاق سوق داده ميشود.(خندان، 1389: 18).
رجحان کالای خارجی بر تولیدات بومی با رویه اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد. بسیاری از کسانی که کالای قاچاق خریداری میکنند از عوارض و پیامدهای جسمی و روحی ناشی از مصرف این کالاها و از زیان مالی واقعی و ریسک بالای خرید خود بیخبرند.همچنین بسیاری از آنها شاید از این موضوع غافل باشند که ترجیح کالای خارجی چه بر سر صنایع و بازار اشتغال داخل کشور میآورد.
هر قسم از کالای قاچاق میتواند به خاطر شرایط خاص تولید، نگهداری، بسته بندی و عرضه، برای مصرف کننده خطر ایجاد نماید.(فصیحی، 1390 : 147)
کار فرهنگی و تبلیغی که با به خدمت گرفتن انواع ابزارها و رسانه ها صورت میپذیرد در درجه نخست با ارائه نمونه های مستند، جامعه را از این خطرات آگاه مینماید تا مردم به پرهیز از مصرف کالاهای قاچاق متمایل گردند.
آگاه ساختن مصرف کننده از پیامدهای منفی و آثار نامطلوب اقتصادی خرید کالاهای خارجی نیز که با کار فرهنگی- تبلیغی میسر است، میتواند در سازگارسازی الگوی مصرف جامعه با رویه های اقتصاد مقاومتی از نظر پرهیز از خرید و مصرف کالاهای قاچاق و اولویتدادن به محصول داخلی در سبد خرید، کارساز باشد.
در این راستا شایسته است که آموزه های دینی در مصرف بیش از پیش ترویج شده و ارتباط آن با موضوع قاچاق کالا از منظر شرعی روشن واستفتاءهای لازم با طرح سوالات دقیق از جنبههای مختلف از علماء اخذ شده و از ظرفیتهای مساجد و حوزههای علمیه در این باب بهره برده شود.
اسراف کاری، مصرف بی رویه، خریدها و خرجهای غیرضروری، تشریفات زائد مسرفانه و همینطور مصرف کالاهای تولید شده در بلاد غیراسلامی به اقتصاد کشور مسلمان ایران و معاش برادران دینی لطمه وارد ساخته و چنانکه گفته شد با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد ،همین موضوع زمینهای فراهم ساخته که بتوان از ظرفیت دین و باورهای مذهبی در اصلاح الگوی مصرف و انطباق آن با اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.
در این شرایط، عدول از رویه مقاومتی اقتصاد نتیجه ای جز سلطه کشورهای سلطه گر بر ملت مسلمان ایران ندارد.
بنا به قاعده «نفی سبیل» که برای مثال در آیه 141 سوره نساء ذکر شده، هر گونه عملی که منجر به تفوّق کافران بر مسلمانان باشد، حرام و مذموم است.
امام خمینی (ره) برپایه همین اندیشه حفظ استقلال وآزادی اسلامی ونفی هرگونه سلطه ونفوذ اجانب شرق و غرب را از محورهای اصولی نظام اسلامی دانسته ودربیانات، پیامها ووصیتنامه ی الهی خود به این مهم اشاره کرده است.(نوحی،1384 :331)
«امام صادق (ع) از حضرت علي(ع) روايت مي كند كه مسلمانان هميشه درخير ونيكي خواهند بود ماداميكه لباس بيگانگان رانپوشند وغذاي آنها را مصرف نكنند(در خوراك وپوشاك از آنها الگو نگيرند) اگر چنين كردند خداوند آنهارا به خاك مذلت خواهند نشاند» (موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگاني به نقل از مجلسي جلد66 ص323)
از این آيه مستفاد مي شود كه در جامعه اسلامي هر مصرفي كه وابستگي بياورد ممنوع است. قطعاَ مصرف زدگي، و ترجیح کالای کشور بیگانه نابودي منابع ومعادن حياتي، سلطه اقتصادی بیگانه و تضعیف معاش و اقتصاد جامعه مسلمان ایران را درپي دارد كه سرانجام آن وابستگي است و وابستگي هم راه سلطه ديگران را بر اين كشور فراهم مي سازد كه مطابق اين آيه مذموم است.
عبدالجلیل فرهنمند