goje

دلالان قمت هر کیلو گوجه را از کشاورزان زیر 500 تومان می خرند.

به گزارش راه اترک، پارسال بود که خبر ضربه زدن به ماحصل زحمات کشاورزان گوجه کار در همین سایت خبری درج شد و بعد از رسانه ای کردن این موضوع، پای استاندار هم به موضوع کشیده شد.

در نهایت با حضور استاندار و مسئولینی شهرستانی مقرر شد که یک کارخانه تولید رب و صنایع تبدیلی آن توسط شرکت تعاونی خود کشاورزان در منطقه ساخته شود تا این مشکل حل شود و مقرر شد که استان هم از این شرکت حمایت کند.

اما از آن زمان تا کنون اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده و حالا دوباره فصل برداشت گوجه رسیده و دوباره همان مشکل سر باز کرده است.

علی از کشاورزان  شرق گلستان در گفتگو با راه اترک گفت: امروز تنها یک رابط خرید از یک کارخانه رب استان اقدام به خرید گوجه کشاورزان کرده که متاسفانه قیمت خرید را کیلویی 500 تومان اعلام کرده اند.

رضا که او نیز گوجه کار است ادامه داد: ما پارسال با صحبتهای استاندار و فرماندار خوشحال شدیم ولی متاسفانه  شرکت  تعاونی ایجاد نشد و مردم از مسولین انتظار دارند که در این زمینه دولت باید ورود کند و خرید تضمینی انجام دهد یا حداقل در خرید گوجه نظارت کنند تا کشاورزان کمتر متضرر شوند.

خانمی که سرپرست خانوار هم هست و نیم هکتار گوجه  کاشته می گوید: حدود 60 تا70 تن گوجه در زمین ما وجود دارد که این مقدار را نمی شود به شکل کیلو به کیلو فروخت و باید یک فکر اساسی برای محصول کشاورزان  بشود.

یکی از کشاورزان  منطقه کلاله هم در گفتگو با راه اترک گفت: هزینه های گلخانه، نشاء، کشت و آبیاری و سمپاشی به همراه هزینه های برداشت و کرایه حمل و نقل به قدری است که با قیمت خرید اعلام شده تنها کارخانه ربی که امروز اعلام کرده، مقرون به صرفه برای کشاورزان نیست.

goje

 

goje

 

goje

 

goje

 

کشاورزان از مسئولین انتظار دارند هنوز که در اولین روزهای برداشت گوجه است اقدامی عاجل برای کشاورزان انجام دهند وگرنه در این روزهای کرونایی، تحمل از بین رفتن محصول کشاورزی مردم برای آنها خیلی سخت خواهد شد.

انتهای پیام/رضا جامی