projay

رئیس شورای شهر مراوه تپه از بستن پیوند خواهر خواندگی مراوه تپه با شهر پروجای ایتالیا یا شهر عشق آباد ، خبر داد.

به گزارش راه اترک، بیگ دردی سوداگر، رئیس شورای شهر مراوه تپه در گفتگو با راه اترک گفت: در نشست صمیمی رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان با اعضای شورای شهر و شهرداری مراوه تپه مقرر شد که پیودن خواهر خواندگی مراوه تپه با عشق آباد پیگیری شود.

سوداگر گفت: جلسه هم اندیشی و ساماندهی روابط فرهنگی ،تجاری و اقتصادی مردم مرزنشین مراوه تپه با حضور دکتر امیرشاهی ؛رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان ، مهندس تجری مدیر کل میراث فرهنگی استان ، فرماندار ، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار مراوه تپه در محل دفتر شهردار تشکیل شد .
سوداگر در خصوص این جلسه گفت: در این جلسه با اشاره بر ثبت خواهر خواندگی شهر مراوه تپه با یکی از شهرهای جهان که هم به لحاظ مشابهت های فرهنگی و ادبی و همچنین وجود آرامگاه مختومقلی فراغی در جوار شهر مراوه تپه و هم به جهت اینکه مقر اصلی دفتر فدراسیون جهانی کشتی ترکمن در شهر عشق آباد مستقر بوده و شهر مراوه تپه نیز خاستگاه اصلی کشتی ترکمن در ایران می باشد خواهر خواندگی شهر مراوه تپه و شهر عشق آباد از آرزوهای دیرینه شهروندان مراوه تپه می باشد .
رئیس شورای اسلامی شهر مراوه تپه افزود : از آنجائی که زیستگاه طبیعی بسیاری از گیاهان دارویی از جمله قارچ دنبلان در مراوه تپه از لحاظ ژنتیکی با کشور ایتالیا مشابهت داشته و بازار جهانی آن نیز در دست آن کشور می باشد در راستای پیشگیری از قاچای کالا و ایجاد اشتغالزایی و استقرار صنایع تبدیلی با ارزش افزوده و ارز آوری ، خواهر خواندگی شهر مراوه تپه با شهر پروجای ایتالیا نیز مناسبت دارد .
وی با اشاره به تاریخچه وجود گمرکات ایران و روسیه ( ترکمنستان کنونی ) در سال ۱۳۰۶ با محوریت گمرک مراوه تپه اضافه کرد : در راستای ایجاد بازارچه مرزی و تردد کالا و مسافر خواستار احیای گمرک مراوه تپه شد .

شهرستان مراوه تپه در استان گلستان واقع شده است و سالها قبل دارای گمرک مرزی بوده است.

انتهای پیام/رضا جامی