sudan

رادیوفردای آمریکا از مخالفت کلیه احزاب و گروههای سیاسی سودان از توافق دولت موقت سودان و رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش راه اترک، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا که این روزها ترس از دست دادن ماندن در راس حکومت آمریکا را دارد، دست به یک بازی سیاسی زده و با تهدید و فشار سعی دارد که سران کشورهای منطقه را به هر ترتیبی که شده با خود همراه سازد تا بلکه بتواند رای مردمی در این کشور را به دست بیاورد.

بعد از اعلام بحرین و امارات، ترامپ مدعی شد که سودان هم به این توافق(عادی سازی با رژیم صهیونیستی) پیوسته است.

این درحالی است که چندی پیش مقامات رسمی دولت سودان این ادعا را رد کرده بودند.

در تازه ترین واکنش به ادعای توافق سودان و رژیم صهیونیستی، رادیوفردای آمریکا اعلام کرد که توافق اعلام شده از سوی ترامپ، مورد موافق احزاب سیاسی و کشور سودان نمی باشد.

رادیوفردا در این خصوص نوشت:«در حالی‌که اخبار روز جمعه حاکی از توافق عادی‌سازی روابط سودان و اسرائیل بود، مردم سودان در همین روز در اعتراض به توافق اخیر در پایتخت این کشور تجمع کردند. هم‌زمان، احزاب سیاسی سودان نیز ضمن مخالفت با تصمیم دولت مبنی بر عادی‌سازی روابط با اسرائیل، از تشکیل جبهه مخالف این توافق خبر دادند.

حزب کنگره مردمی، دومین عنصر برجسته ائتلاف سیاسی نیروهای «آزادی» و «تغییر» سودان (اف اف سی)، در تازه‌ترین بیانیه خود آورده است که مردم سودان ملزم به پذیرش توافق عادی‌سازی نیستند.

صادق المهدی، نخست وزیر پیشین سودان، نیز ضمن انتقاد تند و تیز از این بیانیه افزود در اعتراض به تصمیم اخیر دولت از شرکت در نشست مذهبی روز شنبه در پایتخت این کشور انصراف داده است. آقای المهدی گفت: «این بیانیه با قانونی ملی سودان در تضاد است و حذف پروژه صلح در خاورمیانه را دامن خواهد زد و زمینه‌ساز جنگی تازه خواهد بود.

کمال عمر، یکی از رهبران حزب کنگره مردمی، نیز در بیانیه‌ای جداگانه اظهار داشت که دولت انتقالی سودان، منتخب مردم نیست و بنابراین، واجد اختیار قانونی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیست.»

ترامپ به مقامات دولت موقت وعده داده که با رشوه 320 میلیون دلاری به او، نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریست حذف می کند.

این درحالی است که پول اعلام شده را نیز طبق برخی از خبرها، عربستان به سودان داده است.

ترامپ همچنین ادعا کرده به زودی عربستان نیز به توافق می پیوندد.

علت تاخیر سعودیها در پیوستن به این توافق، یک برنامه از پیش تعیین شده می باشد.

انتهای پیام/رضا جامی