بیش از ۲۸۰۰ نفر در گلستان اچ آی وی دارند و بیشتر مبتلایان هم به تزریقیها تعلق دارد.

 به گزارش راه اترک به نقل از گلستان ما، در خصوص آخرین آمار مربوط به عفونت  اچ آی وی تا پایان ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ در استان گلستان اظهار کرد: مطابق روش های آماری تخمین زده می شود که ۲۸۷۹ نفر در استان  مبتلا به اچ آ ی وی هستند. 

وی افزود: بر اساس نظام جامع  مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی تا پایان ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد کل موارد شناسایی و ثبت شده مبتلا به اچ آی وی «ایدز» در استان ۲۸۸ مورد بوده است که از این تعداد ۱۶۸ نفر بیمار زنده و ۱۲۱ نفر فوت کردند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: تعداد ۱۱۸ نفر حداقل یکبار در یکسال گذشته خدمات مربوط به مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی را دریافت نموده‌اند  و تعداد ۹۷ نفر تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

شبیهی با اشاره به اینکه ۷۸.۳ درصد از کل موارد را مردان و ۲۱.۷ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می دهند، گفت: اما الگوی انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است.

وی بیان کرد: به گونه ای که از کل موارد شناسایی شده در سال جاری ۶۰ درصد مبتلایان را مردان و ۴۰ درصد را بانوان تشکیل می دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۵ تا ۳۹ بوده‌اند و در سال های اخیر ۷۵ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ بوده‌اند که الگوی انتقال سنی طی سال های اخیر تغییری نکرده است.

وی در خصوص علل ابتلای اچ آی وی گفت: ابتلا به ایدز از سال ۱۳۷۷ تا کنون به ثبت رسیده اند ۶۴.۵ درصد از طریق اعتیاد تزریقی، ۲۵.۱ درصد تماس جنسی، ۳.۷ درصد مادر به کودک، ۱.۰۴ درصد خون و فرآورده های خونی و 5.8 درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: در بین مواردی که در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ تشخیص داده شده اند راه احتمالی انتقال در ، ۸۰ درصد تماس جنسی، ۲۰ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.

به گفته شبیهی؛ مورد ابتلای جدیدی که از طریق مادر به کودک، تزریق و فرآورده های خونی منتقل شود ثبت نشده است.

وی گفت: خدمات آزمایش HIV/AIDS به صورت محرمانه و رایگان در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری تحت نظر مراکز بهداشت شهرستان های استان انجام می شود.

انتهای پیام/

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید