eku

وزیر امور خارجه پاکستان در اجلاس اکو خواستار به رسمیت شناختن طالبان شد.

به گزارش راه اترک، یست‌وششمین نشست دو روزه وزیران خارجه‌ کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو، روز سه شنبه در تاشکند، آغاز به کار کرد.

وزیران خارجه ایران، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور داشتند.

در این نشست، اظهارات وزیر امور خارجه پاکستان مورد توجه برخی رسانه ها قرار گرفت.

طلوع نیوز در این خصوص نوشت: بلاول بوتور زرداری، وزیر خارجه پاکستان، در این نشست گفته است که به انزوا رفتن حکومت کنونی افغانستان، رنج مردم این کشور را بیش‌تر خواهد ساخت.

او بر تعامل با حکومت سرپرست افغانستان نیز تاکید ورزیده است.

آقای زرداری گفته است: «در این مقطع حساس، سوق دادن دولت موقت افغانستان به انزوا، رنج مردم عادی را بیش‌تر خواهد کرد. تاریخ به ما یاد داده است که تعامل و گفت‌وگو یگانه راه با ثبات برای دریافت نتایج مطلوب است و انزوا منجر به بی‌ثباتی خواهد شد. جامعه بین‌المللی باید به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای ۲.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه و اقتصادی به افغانستان پاسخ مثبت و فوری بدهد و راه‌ها و ابزارهای احیای سیستم بانکی این کشور را بررسی کند.

طبق خبر منتشر شده در طلوع نیوز، هنوز هیچ فرد یا نماینده ای از طالبان در این نشست اجازه حضور نداشته است.

برخی از تحلیل گران معتقدند، کشورهای عضو اکو با به رسمیت شناختن طالبان و گرفتن برخی از تضمینها برای روابط بین کشورها می توانند بر سلطه بی خاصیت برخی ارگانها مانند: سازمان ملل و حقوق بشر و ... غلبه کنند.

انتهای پیام/رضا جامی

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید