m18

با برخی از جاذبه های گردشگری شهرستان مراوه تپه آشنا شویم.

آرامگاه مختوم‌قلی فراغی

در غرب مراوه‌ تپه در نوار مرزی کنونی ایران و ترکمنستان، آرامگاه شاعر و عارف ترکمن مختوم‌قلی فراغی قرار دارد که روی تپه‌ای بنا شده است. وی در سن ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در قبرستان آق‌قلا در کنار مزار پدرش؛ دولت‌محمد آزادی که خود از شاعران و متفکران ایرانی در علوم اسلامی و صاحب‌نام در آن زمان بود، به خاک سپرده شد. شخصیت مختوم‌قلی فراغی در بین ایرانیانِ ترکمن و هم‌تباران آن‌ها در جمهوری ترکمنستان از جایگاه خاصی برخوردار است. چندین کتاب و مقاله و تحقیق و به‌خصوص تحقیقات سال‌های گذشته در جمهوری ترکمنستان، نشان از توجه خاص مردم منطقه به این شخصیت فرهنگی است. اولین کسی که در احیای آرامگاه مختوم‌قلی فراغی تلاشی پیگیر داشت؛ حاجی مراد دُردی قاضی بود که در زمینه چاپ دیوان مختوم‌قلی نیز همت کرد.

mkhtm2

mkhtm

مدرسه دینی سید قلیچ ایشان

در ضلع جنوب غربی مراوه تپه و در مسیر جاده مراوه تپه به کلاله قرار دارد فاصله این جاذبه از مرکز شهر 50کیلومتر می باشد.

karam1an1

زیارتگاه ابولقاسم جرجانی

این بنا در ضلع جنوب غربی و در ورودی طبرستان مراوه تپه از طرف کلاله قرار دارد. فاصله آن از مرکز شهر 55کیلومتر می باشد.و دارای سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی است.

abjordanuy1

زیارتگاه آل خان بابا

این بنا در ضلع جنوب غربی در مسیر جاده مراوه تپه به کلاله قرار دارد.فاصله آن از مرکز شهر 25کیلومتر و دارای سرویس بهداشتی است .

چشمه ساوه

این چشمه در جنوب غربی مراوه تپه و در فاصله 2 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد . تفرجگاه گردشگری از جمله امکانات موجود در این جاذبه می باشد.

آبشار شارلق

این آبشار در بخش گلیداغ در مسیر جاده گلیداغ به خراسان شمالی ( بجنورد ) قرار دارد.فاصله آن از مرکز شهر70 کیلومتر می باشد و دارای تفرجگاه گردشگری است.

 

 

nagshe1

شهر مراوه تپه با دیدنیهای بسیار زیبایش، آماده استقبال از هم وطنان عزیز می باشد.

 

به گزارش راه اترک، برای رسیدن به شهر مراوه تپه باید یا از کلاله بگذرید و یا از مسیر مرزی گنبد به اینچه برون و یا مسیر مرزی گرگان به اینچه برون به سمت مراوه تپه بیایید.

 

عاشقان مناطق بیابانی و استپ، می توانند برای دیدن جاذبه های بسیار زیبای استپی و بیابانی دو مسیر گنبد و گرگان را برای رسیدن به مراوه تپه برگزینند و دوست داران جنگل و کوهستان هم دو مسیر کلاله و آشخانه را برای رسیدن به این منطقه انتخاب نمایند.

 

ان شاء الله در حد توان در همین سایت خبری به معرفی جاذبه های گردشگری این شهرستان خواهیم پرداخت.

 

خود شهر مراوه تپه دارای جاذبه های ویژه ای است که باید وارد این شهر بشوید و برای دیدن آن وقت بگذارید.

 

تپه قدیمی و تاریخی مراوه تپه که به نقل قدیمی های شهر، در زمانی محل استقرار پادگان روسها بوده و برخی مدعی هستند که نام مراوه تپه از همین تپه و اصطلاح مرو به تپه گرفته شده است.

 

کارخانه قدیمی آجرپزی ، چشمه ساوه، پارک گل، دیوارهای قدیمی خانه گوهری راد، ساختمان گمرک و ...

 

در زیر ابتدا نقشه شهر و سپس مکان برخی از این جاذبه های گردشگری را برای شما قرار داده ایم.

nagshe1

 

nagshe31

nagshe41

park1

park2