13921224000695 PhotoA

مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره علل گوش‌درد در کودکان، راهکارهای مقابله با آنفلوآنزا و تأثیر نوشیدن چای در ایجاد اضطراب سخن گفتند.

به گزارش اترک به نقل از فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

عدم درمان گوش‌درد در کودکان سبب ناشنوایی می‌شود

حسین معصومی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با گوش درد در کودکان اظهار داشت: این بیماری، بیشتر به دلیل عفونت گوش میانی ایجاد می‌شود، البته عفونت گوش داخلی و خارجی نیز می‌تواند علت بروز این مشکل در کودکان باشد.

وی افزود: در صورتی که گوش‌درد در کودکان با تب همراه باشد، والدین باید هر چه سریع‌تر فرزندشان را نزد پزشک متخصص برده و جهت درمان به موقع بیماری آن اقدام کنند، چرا که در صورت عدم درمان گوش‌درد یا بی‌توجهی به این بیماری، پارگی پرده گوش و درنهایت ناشنوایی در کودکان ایجاد می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن عفونی کودکان ادامه داد: آلرژی و حساسیت در کودکان، استعمال دخانیات توسط پدر و مادر، همچنین عدم بهداشت دهان و دندان در کودکان و تغذیه نامناسب آنها از جمله مواردی به شمار می‌رود که سبب بروز یا تشدید عفونت گوش میانی می‌شود.

راهکارهای مقابله با آنفلوآنزا

منصور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با راهکارهای تغذیه‌ای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا اظهار داشت:‌ این مسئله به موضوع تغذیه، ایمنی و عفونت مرتبط بوده که باید به مواد مغذی مورد نیاز بدن جهت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا توجه کرد.

وی افزود: مواد مغذی مورد نیاز بدن شامل دو دسته درشت‌مغذی و ریزمغذی بوده که هر دوی این گروه مصرف مواد شامل آنها سبب افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود. مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها جزو گروه درشت‌مغذی‌ها بوده که در این میان پروتئین‌ها برای ارتقاء سطح ایمنی بدن بیشتر مورد اهمیت قرار دارد.

متخصص تغذیه بیان داشت:‌ ریزمغذی‌ها شامل انواع ویتامین و املاح همچون ویتامین A،B،C سلنیوم  و روی هستند. در رابطه با درشت‌مغذی پروتئینی نیز این دسته به دو گروه پروتئین‌های حیوانی و گیاهی تقسیم‌بندی می‌شوند که در راستای پروتئین‌های حیوانی غذاهای دریای و ماکیان سرآمد بوده و مصرف آنها بسیار توصیه می‌شود.

رضایی ادامه داد: تخم‌مرغ و لبنیات نیز شامل گروه پروتئین‌های حیوانی بوده و حبوبات و آجیل‌ها جزء پروتئین‌های گیاهی است که بهتر بوده که حبوبات به صورت خیس شده و جوانه زده جهت پیشگیری از نفخ شکم استفاده شود.

نوشیدن زیاد چای اضطراب‌آور است

منصور رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در رابطه با خواص درمانی چای، اظهار داشت: مصرف چای به مقدار مناسب در شبانه‌روز برای سلامتی بدن مفید بوده ولی باید توجه داشت میزان نوشیدن آن بیش از اندازه نباشد.

وی با بیان اینکه نوشیدن حداکثر 2 تا 3 فنجان چای در شبانه‌روز توصیه می‌شود، افزود: چای ترکیبی مناسب برای درمان اسهال غیر عفونی داشته همچنین ادرارآور بوده و تنگی نفس را التیام می‌بخشد.

متخصص تغذیه تأکید کرد: مصرف چای بهتر است به صورت تازه‌دم، کمرنگ و با دمای ملایم باشد چرا که چای داغ احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش داده و از طرفی وقتی که دمای چای ولرم باشد قند کمتری همراه آن مصرف می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: توصیه می‌شود نوشیدن چای یک ساعت قبل و بعد از غذا باشد چرا که در غیر این صورت جذب آهن در بدن کم می‌شود.

متخصص تغذیه توصیه کرد: افرادی که مبتلا به یبوست و کم‌خونی هستند، بهتر بوده مصرف چای آنها زیاد نباشد، همچنین از آنجایی که نوشیدن چای اسید معده را تحریک می‌کند مصرف آن برای بیمارانی که دچار مشکلات گوارشی و التهابی معده هستند، توصیه نمی‌شود.