چاپ
دسته: اجتماعی
بازدید: 1149

khodabande1

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بجنورد گفت: دانشگاههای فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه هایی کارآفرین و مهارت‌محور هستند.

به گزارش راه اترک، مهندس عباس خدابنده، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون بجنورد به مناسبت هفته خبرنگار در جمع اصحاب رسانه ،ضمن عرض تبریک این هفته به تلاشگران عرصه خبر از زحمات آنان قدردانی کرد. وی از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان دانشگاه کارآفرین و مهارت‌محور یاد کرد و گفت : یکی از کارهای دیگری که برعهده مسؤولین دولتی است توسعه مهارت هاست ... آموزشکده های فنی و حرفه ای باید توسعه پیداکند ما به علم احتیاج داریم  اما به پنجه کارآمد هم احتیاج داریم .

وی در خصوص تاریخچه دانشگاه فنی وحرفه ای گفت : در سال 1339 اولین هنر سرای مقدماتی پسران جهت تربیت معلم فنی و حرفه ای در رشته های صنایع فلزی و اتو مکانیک کار خود را آغاز کرد و در ادامه در سال 1344 مدارس عالی فنی و حرفه ای جهت تربیت تکنیسین در قالب انیسیتوهای تکنولوژی تشکیل شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1386 مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) از ادغام « دفتر مدارس عالی فنی و حرفه ای » و « اداره کل تربیت معلم » تشکیل و بر اساس ضوابط و مقررات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مانند سایر دانشگاهها فعالیت خود را آغاز نمود  و در نهایت در سال 1390 مطابق با ماده 23 قانون پنجم توسعه حکم به انتزاع کلیه دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای و الحاق آن به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به نام دانشگاه فنی و حرفه ای رسماً فعالیت خود را آغاز کرد .

khodabande1

خدابنده ادامه داد: ضرورت و اهمیت توجه به امر کارآفرینی و دستیابی به روشهای مؤثر ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه یکی از دغدغه های اساسی کشور برای برون رفت از معضل بیکاری و دستیابی به اهداف ترسیم شده در چشم انداز توسعه کشور است که دانشگاههای مهارت محور نقش عمده ای را دراین راستا ایفا می کنند .
رئیس دانشکده فنی دارالفنون گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با گستره جغرافیایی در 31 استان کشور در جهت مهارت افزایی و پاسخگویی به نیازهای موجود در بازار کار در گروههای فنی و مهندسی ، علوم انسانی ، هنر و کشاورزی و دامپزشکی دارای رشته های متعدد و متنوع در دوره های کاردانی و کارشناسی زمینه های لازم برای ادامه تحصیل دانشجویان را فراهم آورده است .وی بیان نمود:. دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای   با سابقه ای بیش از 40سال فعالیت آموزشی دارد. دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت تفکیک جنسیتی اقدام به آموزش دانشجو می کند  که عمده فعالیت آموزشی این دانشگاه در  سطح کاردانی است و هدف، تربیت کاردان (تکنسین) است.

رئیس آموزشکده فنی دارالفنون ادامه داد: در این راستا دانشکده های فنی حرفه ای  اقدام به جذب داشجو با محوریت نیاز جامعه و کارآموزی و مهارت آموزی نموده که اکثر این دانشجویان جذب بازار کار شده اند.
دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاه پیشرو در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب و اعتلای اسلام عزیز و پایداری نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز علاوه بر مأموریت های آموزش  ، پژوهش ، مأموریت سوم خود یعنی مشارکت فزاینده تر در فرآیند خلاقیت ، نوآوری و توسعه  تکنولوژی و تولید را به عنوان دانشگاه نسل سوم و کارآفرین و ارزش مدار تربیت نیروی انسانی ماهر ، متخصص و کارآمد از مأموریتهای اصلی خویش می داند و نقش اساسی در نو آوری صنعتی و توسعه فناوری و در نتیجه اشتغال زایی و رفاه اجتماعی ایفا می نماید .
وی در خصوص اهداف و مزایای این دانشگاه هم گفت :
- دانشگاه فنی و حرفه ای در افق چشم انداز  20ساله ، دانشگاهی است در تراز دانشگاههای توانمند در خور جامعه دانش بنیان ، پیشرفته و صنعتی که در رده  جهانی شناخته خواهد شد .
– ایجاد زمینه های اشتغال مولد و بالا بردن میزان بهره وری نیروی انسانی
– پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه های مهارتی و فناوری
- جذب دانشجو از فارغ التحصیلان هنرستانها و تکمیل آموزشهای مهارتی آنها
- بومی سازی توسعه آموزشهای مهارتی حسب آمایش سرزمین
- رعایت استانداردهای کیفیت جهانی و کنترل کیفیت به صورت جامع در فرآیند های آموزشی و پژوهشی
- برقراری ارتباط نزدیک بین محیط آموزش و صنعت برای ایجاد قابلیتهای حرفه ای و فراهم نمودن زمینه اشتغال دانش آموختگان

khodabande2

خابنده ادامه داد: بدین ترتیب باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) و ریاست جمهوری مبنی براقتدار علمی و استفاده از ظرفیتهای کشور و حمایت ازکسب و کار  و تولیدات داخلی ، دانشگاه فنی و حرفه ای با پشتوانه نیروی انسانی ماهر و کارآمد در حوزه های مهارتی و کاربردی و ارتباط دانشگاه با صنعت را سرلوحه کار خود قرارداده و از تمامی امکانات موجود جهت آماده سازی لشکر کار و تولید در جهت  بالندگی و شکوفایی گامهای مهم و مؤثری بر می دارد .

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تنها دانشگاهی است که از مسیر و ریل اصلی اهداف خود دور نشده است، افزود: تنها دانش‌آموزان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش به این دانشگاه وارد می‌شوند و پذیرش ظرفیت براساس قانون صورت می‌گیرد.

رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای پسران بجنورد تعداد آموزشکده های فنی‌وحرفه‌ای کشور را 172 مرکز با حدود 170هزار دانشجو اعلام کرد و از فعال بودن 10 منطقه در دانشگاه فنی و حرفه ای کشور خبر داد و اظهار داشت استان های خراسان شمالی،جنوبی و رضوی به عنوان منطقه 6 دانشگاه فنی و حرفه ای کشور محسوب می شوند.

خدابنده در این زمینه افزود: 22 آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای در منطقه 6 داریم که در جلسات دوره‌ای با حضور رؤسای سه استان ضمن آشنایی با یکدیگر به بررسی مشکلات و دستورالعمل‌ها، انتقال تجربیات و تنظیم مصوبات می‌پردازند و با شناخت نقاط قوت و ضعف باهم تعامل می‌کنند.

وی گفت: حدود 4300 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور در5 آموزشکده های استان خراسان شمالی مشغول به تحصیل هستند که این تعداد، حدود 3 درصد از دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهد و جا دارد دانشجویان بیشتری در مراکز استان جذب شوند.آموزشکده فنی و حرفه ای پسران بجنورد نیز از مراکز تابعه این دانشگاه حدود بیش از 1442 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی مشغول فعالیت می باشد .

این مرکز افتخار دارد با کارکنان ساعی و استادان مجرب و متعهد با هدایت صحیح دانشجویان در امر آموزش ، پژوهش و مهارت افزایی با آموزه های فرهنگ ایرانی – اسلامی در راستای اهداف عالیه انقلاب اسلامی خدمت گزاری نماید .آموزشکده فنی پسران بجنورد(دارالفنون) در سال 1377 تاسیس شده در بدو تاسیس در 5 رشته در مقطع کاردانی (برق –ساختمان – مکانیک خودرو –ساخت وتولید –متالورژی) پذیرای حدود 160 نفر دانشجو در دوره روزانه بود .

در نیمسال دوم سال 77 و83 رشته کامپیوتر ومعماری به ترتیب در مقطع کاردانی به رشته های آموزشی این مرکز اضافه گردید.علاوه بر پذیرش دانشجو در رشته های مذکور در دوره روزانه از بهمن ماه 1382 پذیرش دانشجو در نوبت دوم (شبانه) هم صورت پذیرفت که در حال حاضر حدود 1442نفر دانشجو در نوبت روزانه وشبانه در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل می باشند در مهر ماه سال 1388 با مجوز شورای عالی گسترش این مرکز در سه رشته (مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر ،ساختمان ،معماری) در مقطع کارشناسی ناپیوسته در دونوبت روزانه وشبانه اقدام به پذیرش دانشجو نمود که در حال حاضر حدود 398 نفر در این مقطع مشغول به تحصیل می باشند که مجموعا در دو مقطع کاردانی وکارشناسی ناپیوسته حدود 1442 نفر دانشجو مشغول به تحصیل می باشند.

خدابنده گفت: از ایتدای مهر 1394 نیز در دو رشته نقشه برداری و شهر سازی در مقطع کاردانی با مجوز سازمان گسترش آموزش عالی کشور اقدام به جذب دانشجوی نموده است . فضاهای در اختیار این دانشکده در حال حاضر حدود 4000 متر مربع فضای آموزشی می باشد که علاوه بر این فضا نزدیک به یازده هزار متر مربع فضاهای آموزشی وکارگاهی در دست احداث می باشد که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت وفضای رفاهی نیز به مساحت 300متر مربع در سال 1393 به بهره برداری رسیده است مشکلات دانشجویان رشته های فنی و حرفه ای به دو بخش عمده تقسیم می شود که بخشی به نبود امکانات و تجهیزات و در واقع کمبودهای سخت افزاری باز می گردد و برخی به نبود هیئت علمی، سرانه مناسب  این دانشگاه مربوط است.
وی عنوان می کند: زمانی که سرانه دانشجویی متناسب با نیازهای دانشجویان نباشد نمی توان در بخش های رفاه دانشجویی مانور داد و برای همین است که خواهان ارتقای سرانه هستیم تا بتوانیم نیازهای صنفی دانشجویان را حداقل برآورده کنیم.
رئیس دانشکده دارالفنون گفت:  متاسفانه 2 میلیارد و 500 میلیون تومان به پیمانکاران بدهکاریم. وی با بیان این که سرانه این دانشگاه یک پنجم سرانه دانشگاه هایی مانند بجنورد است، بیان می کند: متاسفانه در این مورد دانشگاه ها برابر دیده نشده اند.
وی در مورد مدرسان حق التدریس هم می گوید: امسال حق الزحمه آن ها 50 درصد نسبت به قبل افزایش یافته است.
رئیس آموزشکده فنی و حرفه ای دارالفنون در مورد مشکلات این دانشگاه و دانشجویان هم افزود: متاسفانه با توجه به تعداد دانشجویان فقط تعداد انگشت شماری هیئت علمی در هر یک از مراکز فنی و حرفه ای استان فعالیت می کند و برای همین  امیدواریم دولت نگاه ویژه ای به کمبود کادر اداری و تبدیل وضعیت نیروهای دانشکده های فنی و حرفه ای داشته باشد.
خدابنده با بیان این که اموال منقول و غیر منقول آموزشکده های فنی و حرفه ای باید براساس قانون به وزارت علوم منتقل شود، می افزاید:5 مرکز فنی و حرفه ای در استان داریم و در این مراکز 4 هزار و 300 دانشجو تحصیل می کنند. که این آمار رضایت‌بخش نیست و براساس برنامه ششم توسعه باید دانشجویان بیشتری جذب این دانشگاه شوند تا جای خالی نیروهای تکنسین ماهر در صنعت و اشتغال کشور پر شود. 

وی از پنج طرح و پروژه ی عمرانی دانشگاهی در سطح استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: این پنج پروژه که از سال 90 کلنگ‌زنی شده بودند،تعدادی به سقف 94 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تعدادی نیز زیر 50 درصد پیشرفت دارند که امیدواریم تا سال 96 به بهره‌برداری برسند.

خدابنده به پروژه احداث ساختمان آموزشی و اداری مرکز دارالفنون بجنورد با مساحت 5776مترمربع اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز در مرحله تأسیسات بوده در اینده نزدیک به بهره برداری می رسد.خدابنده تأکید کرد: بیش از 70 درصد سرفصل دروس ارائه شده در این دانشگاه عملی و کارگاهی است و دانشجویانی که این چنین به کسب دانش و مهارت می‌پردازند، می‌توانند پنجه‌های کارآمدی در توسعه اشتغال کشور باشند.

وی از برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای کارکنان دانشگاه و آشنایی آنان با چالش‌های ارتباط با صنعت خبر داد و گفت: در سال گذشته 7 دوره آموزش ضمن خدمت برای کارکنان دانشگاه برگزار شده و 2 مورد پژوهش با همکاری و راهنمایی اساتید در استان انجام شده است.

وی از خرید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی به ارزش 100 میلیون تومان خبر داد و گفت: تجهیزات مورد نیاز 10رشته کاردانی وسه رشته کارشناسی این آموزشکده خریداری شده است.

وی شرایط اشتغال استان را به گونه‌ای تعریف کرد که فارغ‌التحصیلان ناچار به ریسک‌پذیری و ورود به مقوله کارآفرینی هستند.

خدابنده گفت: خراسان شمالی با وجود کارخانه پتروشیمی و سیمان خراسان و کارخانه آلومینای جاجرم و رشد صنعت گردشگری راه ترقی دارد و موضوع تأمین معیشت، تکنسین‌ها را به کارآفرینی سوق خواهد داد.

رئیس آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای درالفنون از درآمدهای دانشگاه در زمینه‌های پذیرش سفارش ساخت کنتور آب و قالب های گوناگون توسط دانشجویان این مرکز سخن گفت و ادامه داد: دانشجویان رشته‌هایی چون ریختگری با همکاری اساتید خود توانایی پذیرش سفارش‌هایی از خارج دانشگاه و یا مایحتاج مراکز فنی‌وحرفه‌ای را دارند.

انتهای پیام/