ghorme

اگر قورمه سبزی شما به خاطر لیمو یا ... تلخ شد ، چه کار باید انجام دهید؟

به گزارش راه اترک، گرفتن تلخی قورمه سبزی بدون هیچ نگرانی، تنها با انجام چند روش ساده قابل انجام است. زیاد بودن شنبیله، لیمو عمانی یا زیاد سرخ کردن سبزی قورمه سبزی می‌تواند از علت‌های تلخ شدن خورشت شما باشد.

  • ممکن است که در ترکیب سبزی، شنبلیله زیاد باشد. پس رعایت کردن نسبت سبزی قورمه سبزی بسیار مهم است.
    نکته:می‌توان زمانی که گوشت با پیاز سرخ می‌شود، از شنبلیله استفاده کرد؛ با این روش میزان شنبلیله کنترل می‎شود.
  •  لیمو عمانی می‌تواند باعث تلخی خورشت شود. بنابراین باید قبل از اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت، هسته‌های لیمو را گرفت یا آن‌ را به مدت چند ساعت در آب خیساند. می‌توان لیمو عمانی را شکسته و بعد از خارج کردن هسته‌های آن، لیمو‌ها را با هاونگ پودر کرده و در نیم ساعت آخر، به میزان ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری به خورشت اضافه کرد.
  •  زیاد سرخ کردن سبزی‌ها نیز می‌تواند منجر به تلخ شدن خورشت شود.
  • روش های گرفتن تلخی قورمه سبزی

    اولین کاری که بایدبرای رفع تلخی قورمه سبزی انجام داد این است که دلیل تلخی خورشت را فهمید. پس از آن می‌توان با راهکارهای زیر تلخی خورشت را کم کرد.
    توجه: اگر تلخی قورمه سبزی به خاطر لیمو عمانی باشد، لازم است قبل استفاده از راهکار‌های زیر، لیمو‌ها از خورشت خارج شوند.

    ۱- اضافه کردن سبزی خورشتی (به غیر از شنبلیله)

    در مواقعی که خورشت قورمه سبزی کامل نپخته، می‌توان با اضافه کردن سبزی‌ خورشتی تلخی آن را کم کرد. به عنوان مثال می‌توان مقداری گشنیز سرخ شده به خورشت اضافه کرد. از گشنیز خشک شده نیز می‌توان استفاده کرد.

    ۲- اضافه کردن سیب زمینی

    با اضافه کردن ۱ یا ۲ سیب‌زمینی به خورشت قورمه سبزی می‌توان تلخی آن را کم کرد. در واقع سیب‌زمینی در هنگام پخته شدن در خورشت، تلخی و شوری خورشت را می‌گیرد. باید توجه داشت که سیب‌زمینی‌ها را قبل از کامل پخته شدن خورشت، از خورشت جدا کرد؛ چرا که سیب‌زمینی پخته شده مجددا تلخی و شوری را به غذا برمی‌گرداند.

    ۳- اضافه کردن آب نارنج

    با اضافه کردن آب نارنج نیز می‌توان تلخی خورشت قورمه سبزی را گرفت. جالب است بدانید که از آب نارنج برای کم کردن تندی غذا هم استفاده می‌شود.

    ۴- استفاده از آبغوره

    اگر علت تلخی خورشت قورمه سبزی لیمو عمانی باشد، می‌توان با اضافه کردن مقدار کمی آبغوره تلخی خورشت را گرفت. لازم است در میزان آبغوره دقت کرد تا خورشت بیش از حد ترش نشود.

    ۵- اضافه کردن حبه قند

    با اضافه کردن ۲ حبه قند، می‌توان تلخی خورشت قورمه سبزی را گرفته یا کم کرد.

    ۶- استفاده از رب گوجه فرنگی

    یکی دیگر از راه‌های گرفتن تلخی قورمه سبزی، استفاده از یک قاشق رب گوجه‌فرنگی در خورشت است. باید توجه داشت که اگر مقدار رب گوجه‌‌فرنگی اضافه‌شده زیاد شود طعم خورشت خراب خواهد شد.

    ۷- اضافه کردن پیاز سرخ شده

    می‌توان برای گرفتن تلخی خورشت یک عدد پیاز متوسط را سرخ کرده و به خورشت اضافه کرد. این کار تلخی خورشت قورمه سبزی را کم می‌کند.
  • منبع: سایت ستاره