ریاض به خاطر نفوذ نرم ایران ، نگران است.

به گزارش اترک به نقل از فارس ، یک نشریه آمریکایی طی تحلیلی نوشت: ایران و محور مقاومت سلطان جدید دریای مدیترانه و خلیج عدن هستند و حلقه تهران، دمشق، جنوب بیروت، بغداد و صنعا خاورمیانه را به طور جدیدی ترسیم کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آمریکایی«ترامپیت» چندی قبل طی گزارشی تحلیلی درباره «نفوذ نرم ایران در منطقه» نوشت: تحول قدرت در یمن منجربه نزدیکی بیشتر ایران به دریای راهبردی سرخ شده است.

به نوشته هفته‌نامه ترامپیت، در تاریخ 21 دسامبر (30 شهریور) نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران موفق شدند کنترل شهر صنعا را بدست آوردند و در همان روز نیز موفق به حفظ بندر الحدیثه، در 100 مایلی جنوب غربی صنعا که در بخش شرقی دریای سرخ قرار گرفته است، شدند.

*ایران در مسیر احاطه بر دریای سرخ

بر اساس این گزارش، تسخیر این مکان‌ها از سوی نیروهای همگام با ایران حکایت از راهبرد رو به جلوی جمهوری اسلامی جهت احاطه بر دریای راهبردی سرخ دارد که البته قبلا نیز پیش‌بینی ‌می‌شد.

این آب‌راه نزدیک‌ترین مکان به شبه جزیره عربستان و مرکز آفریقا می‌باشد و اهمیت راهبردی تسلط بر این منطقه برابر با تسلط بر آبراه سوئز است.

*انصار‌الله، بازوی نیابتی ایران

این نشریه در ادامه گزارش خود نوشت: تسلط بر یمن نشانه‌ای از کنترل بر این مسیر تجاری است و ایران بدون مداخله نیروهای خود و تنها با به اتکا به نیروهای «انصارالله» که همانند حزب‌الله لبنان در این کشور عمل می‌کنند موفق به این مهم شد. در واقع انصارالله بازوی نبرد نیابتی ایران را در یمن به اجرا گذاشت. انصار‌الله شاخه نظامی قبیله حوثی است که 30% جمعیت یمن که اکثریت اهالی آن سنی می‌باشند را شکل می‌دهد.

*دولت مستاصل یمن در برابر شیعیان

ترامپیت در بخشی دیگر از این گزارش با اشاره بر پیش‌بینی رویدادهای فوق نوشت: در ماه‌های قبل از اشغال صنعا، دولت یمن در از هم گسستگی کامل در برابر نیروهای ضد دولتی بود که در آن اثنا افزایش قیمت سوخت نیز مشاهده شد که این عامل نیز بر میزان نارضایتی‌ها نیز افزود.

2 ماه بعد از بعد از فعل و انفعال‌های روی داده در صنعا، حوثی‌ها با موافقت دولت وارد مرحله تقسیم قدرت شدند و این مشابه رویدادهای رخ داده در لبنان و نیروهای مقاومت حزب‌الله بود.

*ایران ؛ سلطان جدید دریای سرخ

یکی از مقام‌های دولت اسبق ایران در این باره چندی قبل گفت:«محور مقاومت و ایران هم اکنون سلطان جدید دریای مدیترانه و خلیج عدن است و ما در تهران، دمشق و جنوب بیروت و البته بغداد و صنعا منطقه را به طور جدیدی شکل داده‌ایم و هم اینک سلطان جدید دریای سرخ هستیم.»

*نگرانی ریاض و برخی دیگر از نفوذ نرم ایران

در انتهای این گزارش تحلیلی آمده است:با تداوم رویکرد ایران باید شاهد تقسیم قدرت در یمن بود. «ایکل سیگل» تحلیلگر غربی در این‌باره گفت: «ایران یمن را به عنوان بخشی مهم از بعد دریایی و زمینی برای خود می‌داند و اگر گروه شیعه حوثی که ایران حامی آن می‌باشد کنترل باب‌المندب را نیز به دست آورد، آنگاه این کشور قادر است جایگاه حساسی را در منطقه‌‌ای مهم به دست آورده و امکان دسترسی به دریای سرخ را برای خود فراهم آورد. این امر برای عربستان سعودی، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس و البته اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی امتداد دریای مدیترانه نگران کننده خواهد بود.»

ایران هم اینک با احاطه بر یمن، درحال پیشبرد راهبرد کنترل مسیرهای‌ آبی بین خلیج فارس و دریای مدیترانه است