بر اساس تحقیقات جدید، احتمال نجات زنان بعد از شوک قلبی کمتر از مردان است.

 به گزارش راه اترک به نقل از مهر ، دکتر «سارا هول»، نویسنده این مطالعه از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ دانمارک، گفت: «زنان و مردان در مطالعه ما هنگامی که پس از حمله قلبی دچار شوک قلبی شدند، ویژگی‌های بالینی مشابهی داشتند.»

شوک کاردیوژنیک یا شوک قلبی، یک وضعیت تهدید کننده جان است که در آن قلب به طور ناگهانی قادر به پمپاژ خون کافی برای تأمین اکسیژن کافی اندام‌های بدن نیست. معمولاً در اثر یک حمله قلبی بزرگ ایجاد می‌شود. تخمین زده می‌شود که تا ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به حملات قلبی که ناحیه بزرگی از قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند، دچار شوک قلبی نیز می‌شوند.

فقط نیمی از بیمارانی که شوک قلبی را تجربه می‌کنند زنده می‌مانند. هدف از این مطالعه بررسی تفاوت در درمان و بقا بین زنان و مردان مبتلا به حمله قلبی و شوک قلبی بود.

این مطالعه شامل بزرگسالانی بود که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۷ در دو مرکز بسیار تخصصی در دانمارک بستری شده بودند. اطلاعات مربوط به مشخصات بیمار، درمان و مرگ و میر در طول ۳۰ روز از پرونده پزشکی آنها استخراج شد.

در مجموع ۱۷۱۶ بیمار حمله قلبی با شوک قلبی در این مطالعه ثبت شده بودند که ۴۳۸ نفرشان (۲۶ درصد) زن بودند. میانگین سنی زنان ۷۱ سال در مقایسه با ۶۶ سال برای مردان بود.

زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در ابتدا در بیمارستان محلی بستری شدند (۴۱ درصد زنان در مقابل ۳۰ درصد مردان)، در حالی که مردان به طور قابل توجهی بیشتر با ایست قلبی خارج از بیمارستان مراجعه کردند (۲۵ درصد زنان در مقابل ۴۸ درصد مردان).

احتمال زنده ماندن زنان کمتر از مردان در کوتاه مدت و بلند مدت بود. در ۳۰ روز پس از حمله قلبی، تنها ۳۸ درصد از زنان در مقایسه با ۵۰ درصد از مردان زنده بودند. بعد از ۸.۵ سال، ۲۷ درصد از زنان در قید حیات بودند در حالی که این رقم در مردان ۳۹ درصد بود.

دکتر هول گفت: «شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می‌دهد زنان مبتلا به مشکلات حاد قلبی بیشتر از مردان علائم غیراختصاصی مانند تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، سرفه، خستگی و درد در پشت، فک یا گردن دارند. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا زنان در مطالعه ما بیشتر از مردان در ابتدا در یک بیمارستان محلی و نه تخصصی بستری شدند. افزایش تشخیص اینکه زنان ممکن است علائمی غیر از درد قفسه سینه داشته باشند می‌تواند تأخیر در تشخیص و درمان را به حداقل برساند و به طور بالقوه پیش آگهی را بهبود بخشد.»

به گفته محققان، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا زنان و مردان مبتلا به شوک قلبی ممکن است از اقدامات مختلف بهره مند شوند، مورد نیاز است.