gandom21

کشاورزان گندم کار موجب افتخار کشور و دولت شدند و این افتخار با حمایت از کشاورزان تداوم می یابد.

به گزارش راه اترک، دولت یازدهم نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان در سال زراعی 96 را حدود 1300 تومان اعلام کرده است.

قیمت سال زراعی قبل حدود 1270 تومان باشد و این یعنی افزایش تقریبی 30 تومانی قیمت خرید گندم کشاورزان در سال جدید زراعی که توسط دولت اعلام شده است.

اما قیمت اعلام شده طبق نظر کشاورزان منطقی نیست و نرخ تورم همخوانی ندارد.

اما نظر دولت در این خصوص چیز دیگری است:

عیسی کلانتری، دبیر کل خانه کشاورز ایران نیز در خصوص ارزیابی قیمت اعلام شده گندم گفته است: قیمت گندم باید با قیمت دلار و قیمت های جهانی تناسب داشته باشد لذا قیمت ۱۳۰۰ تومان غیرمنطقی بنظر نمی رسد.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور هم در همین خصوص گفته است: نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای کشور مهم است اما نه به اندازه‌ای که درباره آن صحبت می‌شود. دولت در سال‌های زراعی گذشته ۱۰۰ درصد نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش داده است اما باید در نظر داشت که تنها عامل حمایت از کشاورزی افزایش نرخ خرید تضمینی نیست.

این در حالی است که کشت گندم به عنوان یک کشت استراتژیک و اساسی محسوب می شود و دولت با خودکفایی در این کشت استراتژیک، از فشارهای سیاسی و اقتصادی و تحریمی دشمن درامان می ماند.

دولت یازدهم یکی از افتخارات خود را در سال زراعی 95، خودکفایی در برداشت گندم عنوان کرده و این در حالی است که کمترین حمایت نیز از کشاورزان به خصوص در زمینه پرداخت پول گندمکاران صورت گرفته است.

بیشتر کشاورزان گندم کار پول گندم خود را چند ماه بعد از فروش گندم به دولت دریافت کردند و این در زمانی بود که واردات گندم خارجی نیز صورت می گرفت!!

کشاورزان معتقدند دولت با حمایت درست و به موقع موجب دلگرمی کشاورزان به باقی ماندن خودکفایی کشور در تولیدات گیاهی استراتژیک خواهد شد و تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی یکی از این موارد است.

انتهای پیام/جامی

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای کشور مهم است اما نه به اندازه‌ای که درباره آن صحبت می‌شود. دولت در سال‌های زراعی گذشته ۱۰۰ درصد نرخ خرید تضمینی محصولات را افزایش داده است اما باید در نظر داشت که تنها عامل حمایت از کشاورزی افزایش نرخ خرید تضمینی نیست.