بی برنامگی در تدبیر دولت موجب سردرگمی دانش آموزان در هدایت تحصیلی سال 95 شده است.
به گزارش راه اترک، هدایت تحصیلی دانش آموزان در سالهای قبل در دوره متوسطه دوم و در پایه اول انجام می شده و امر هدایت تحصیلی طبق برنامه باید در سال تحصیلی 94-95 در سال نهم دوره اول متوسطه انجام می رفت.
تمام برنامه ریزی ها در دولت قبل انجام شده بود و دولت جدید نیز باید طبق برنامه آن را انجام می داد.
اما برنامه ریزی ها طبق برنامه انجام نشده و هم اکنون که 5 مرداد ماه 1395 است ، هنوز بسیاری از خانواده ها برای ثبت دانش آموزان خود در سال اول متوسطه دوم با مشکل مواجه شده اند.
عدم اطلاع رسانی درست به دانش آموزان و خانواده ها در شیوه جدید هدایت تحصیلی
هر دانش آموز بر اساس 35 درصد سوابق تحصیلی سه ساله و 65 درصد نمرات پرونده مشاوره ای نمره ی تراز در 6 رشته را به دست خواهد آورد و این تراز ها در اولویت انتخاب رشته او موثر خواهند بود.
یعنی دانش آموزی که تراز بالاتری را در فرم هدایت تحصیلی به دست آورده است، اولویت اول او همان رشته خواهد بود.
اما مشکل اطلاع رسانی ضعیف وزارت آموزش و پرورش در طول سال تحصیلی که می توانست در چندین برنامه تلویزیونی، رادیویی یا رسانه های مکتوب و مجازی، به این امر بپردازد، موجب سردرگمی و سوالات فراوان خانواده ها و دانش آموزان شود.
عدم هماهنگی در سامانه هدایت تحصیلی مشاوره که حتی در فروردین و اردیبهشت ماه 95 نیز هنوز با فرمت قدیم بود، نمرات غیر استاندارد آزمونهای صورت گرفته و کمبود مشاور در دوره متوسطه اول از مهمترین موارد مشکلات پیش روی دانش آموزان در انتخاب رشته به شمار می روند.
تب تجربی و مشکلات هدایت تحصیلی
هدایت تحصیلی بر اساس استعداد، علاقه، توانایی علمی و برخی نمرات تعیین شده برای ورود به رشته ها تعیین می شود. اما تب رشته ای باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در کشور شده است.
بهترین کاری که آموزش و پرورش می توانست در این خصوص انجام دهد:
1- این بود که زیرساختهای لازم در این خصوص قبل از شروع سال تحصیلی 94-95 آماده می شد نه این که این امر به اواخر اسفند ماه بکشد و آن موقع بخواهند طبق برنامه عمل کنند.
2-جلسات ویژه ای برای مدیران و مشاوران در خصوص شیوه انتخاب رشته در سال جدید گذاشته می شد و انجام این امر در انتهای سال تحصیلی به هر تعدادی که برگزار شود دردی را دوا نخواهد کرد.
3-پخش چندین برنامه تلویزیونی در خصوص انتخاب رشته از تابستان گذشته تا کنون می توانست کمک شایانی به حل مشکلات پیش آمده امروزی کرده باشد.
بحثهای کارشناسی دقیق می تواند در هدایت تحصیلی دقیق و بدون حاشیه دانش آموزان کمک شایانی نماید و از ایجاد تب های رشته ای کاذب جلوگیری نماید.
چند سالی است که علاقه ی کاذب به رشته تجربی، به خاطر حقوقهای بالا، باعث ایجاد تب رشته تجربی در کشور شده است که هنوز ادامه دارد.
حال باید دید ، مسئولین دولت تدبیر و امید مشکل پیش آمده را چگونه حل خواهند کرد و آیا وزیر محترم آموزش و پرورش کلید این مشکل را پیدا خواهد کرد؟
رضا جامی ، کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
انتهای پیام/