دعایی سیاسی که خداوند به پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم می آموزد.
به گزارش اترک به نقل از ایکنا، رسول اکرم(ص) از خدای متعال درخواست کردهاند که به من عزتی عنایت کن که در آن ذلتی نباشد تا به کمک آن عزت بتوانم بر کسانی که میخواهند از اقامه فرائض جلوگیری کنند پیروز شوم و بر اساس نظر علامه طبرسی، این دعای حضرت رسول(ص) جنبه سیاسی دارد.
حمیدرضا شیخویسی، معاون رسیدگی به امور مؤسسات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، در یاداشتی که در اختیار خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) قرار داده است به بیان راهبردهای سیاسی از منظر قرآن و روایات پرداخته است که متن این یادداشت در ادامه میآید:
بسمه تعالی
« رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرً؛ ترجمه آیت الله مشکینی : پروردگارا ، مرا (در انجام هر کارى) با حق و راستى وارد کن و با حقّ و راستى بیرون آر ، و براى من از جانب خود تسلّطى یارى شده از تو و یارىدهنده (بر کارهایم) قرار ده» (سوره مبارکه اسرا آیه 80)
یکی از دعاهای پیامبر اکرم ( ص ) که جنبه سیاسی دارد ، در آیه ۸۰ سوره مبارکه اسراء بیان شده است که میفرماید: «و قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا؛ و بگو پروردگارا مرا [در هر کارى] به طرز درست داخل کن و به طرز درست خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى یارى بخش قرار ده»
درتفسیر اطیبالبیان آمده است، این آیه خطاب به رسول خداست که به آن حضرت تعلیم میدهد که چه امری را از خدا بخواهد. (مدخل ) یعنی داخل کردن و ( مخرج ) یعنی خارج کردن و ( دخول و خروج به صدق )یعنی همه آمد و رفتن ها مطابق با صدق بوده و ظاهر و باطن با هم یکسان باشد و صدق در تمامی اعمال ایشان جریان داشته باشد که این مقام صدیقین است، یعنی خدایا امور مرا چنان سرپرستی کن که همه اعمالم مطابق صدق باشد، همچنانکه اعمال صدیقین را سرپرستی میکنی و آنگاه در آخر میفرماید: برای من از جانب خود تسلطی یاری شده قرار بده، یعنی مرا یاری کن که در تمامی امور مهمه و اساسی مغلوب نشوم و در دعوت مردم به جانب دین تو شکست نخورم و حجتهای باطل آنها، مرا سرکوب نکند و با وسوسه شیطان گمراه نشوم، لذا در این آیه خداوند به رسولش فرمان میدهد که از او بخواهد وی را در همه امورش سرپرستی کند و از ناحیه خود غلبه و سلطهای به او ببخشد که همواره یاور او باشد و در نتیجه هرگز از حق منحرف نگشته و به سوی باطل متمایل نگردد.
در تفسیر این آیه شریفه، زمخشری گفته: «مراد از ادخال در صدق، ادخال در امر بزرگ رسالت است و منظور از اخراج صدق، این است که رسول اکرم(ص) از عهده امر رسالت برآید و بدون نقص و کاستی امر رسالت را به انجام برساند.
علامه طبرسی بر این عقیده است که رسول اکرم(ص) از خدای متعال درخواست کردهاند که خدای متعال او را در ادای وحی الهی یاری کند، به من عزتی عنایت کن که در آن ذلتی نباشد و به کمک آن عزت بتوانم بر کسانی که میخواهند از اقامه فرائض جلوگیری کنند، پیروز شوم بر اساس نظر علامه طبرسی میبینیم که این دعای حضرت رسول(ص) جنبه سیاسی دارد. این آیه به یکى از دستورات اصولى اسلام که از روح ایمان و توحید، سر چشمه مىگیرد اشاره کرده و مىگوید: هیچ کار فردى و اجتماعى را جز با صدق و راستى آغاز نکنم، همچنین هیچ برنامهاى را جز به راستى پایان ندهم، راستى و صداقت و درستى و امانت، خط اصلى من در همه کارها باشد و آغاز و انجام همه چیز با آن صورت گیرد.
اصولا بسیارى از بدبختیهایى که امروز با چشم خود مىبینیم که دامنگیر افراد و اقوام و ملتها شده به خاطر انحراف از همین اصل است، گاهى پایه اصلى کارشان بر اساس دروغ و نیرنگ است، و گاه که ورودشان در کارها بر اساس راستى است این خط اصیل را تا پایان حفظ نمىکنند، و همین عامل شکست آنها خواهد بود.
دومین اصل که از یک نظر میوه درخت توحید، و از نظر دیگر نتیجه ورود و خروج صادقانه در کارها است، همانست که در پایان آیه به آن اشاره شده است: خداوندا براى من از سوى خودت سلطان و یاورى قرار ده (وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً)
چرا که من تنها هستم، و به تنهایى کارى نمىتوان انجام داد و با اتکاء بر قدرتم در برابر اینهمه مشکلات پیروز نخواهم شد، تو مرا یارى کن و تو یاورانى براى من فراهم ساز. به من منطقى نیرومند، دلائلى دندانشکن در برابر دشمنان، دوستانى جانباز، ارادهای قوى، فکرى روشن، عقلى سرشار که همه یاوران من در این راه خواهند بود مرحمت فرما، که جز تو کسى قادر بر این کار نیست.(بخش اول)
منابع : قرآن کریم ترجمه آیتالله مشکینی
تفسیر اطیبالبیان سیدعبدالحسین طیب اصفهانی