irbas1

بالاخره بعد از 4  دهه تحریم، به خیر و خوشی تابوی ممنوعیت ورود هواپیما به کشور شکست!

 به گزارش سرویس طنز راه اترک: بالاخره بعد از 4  دهه تحریم، به خیر و خوشی تابوی ممنوعیت ورود هواپیما به کشور شکست!

بالاخره بعد از 4  دهه تحریم، به خیر و خوشی تابوی ممنوعیت ورود هواپیما به کشور شکست و این هفته یک دستگاه هواپیمای ایرباسA 321  ، تمیز، بی رنگ ، 8 ماه بیمه بدنه، فول آپشن به کشور پا گشا شد و موجبات خوشحالی و ذوق کردن عده ای فراهم شد. تا جایی که تعدادی از روزنامه ها به «افتخار برجام» رویکرد هایی نظیر « با یک گل بهار نمی شود» را بی خیال شدند و از «نو شدن ناوگان هوایی»، « هوانوردی در هوای تازه» ، «دوران پسا ایرباس»، «بازگشت ایرباس به آشیانه هما» و ... سخن گفتند و نوشتند و تیتر زدند. در همین اثنا یک کمیته استقبال مشتی هم تشکیل شد و رویای ورود جوان ترین ایرباس به کشور با حضور وکلا، وزرا، شخصیت ها و خبرنگاران در مراسمی شادگولانه و پر هیاهو به واقعیت پیوست.

البته این خوشحالی و ذوق زدگی پسا ایرباسی به حدی بود که مرحومان خلد آشیان« اخوان رایت» از پراندن شیئی آهنی به آسمان در سال 1903 اینقدر ذوق نکرده بودند که ما از دیدن و سلفی گرفتن با این طیاره ذوق کردیم!

آنچه مسلم است هیچ کس از ورود هواپیما و تجهیزات مدرن به کشور ناخرسند نیست ولی خدا وکیلی جشن و پایکوبی و دست افشانی و سر دادن سرود ملی بر ورود یک دستگاه هواپیمای اجاره ای و آن را «تولد دوباره صنعت هوایی» خواندن و «واردات علم و توسعه» نامیدن چندان با جهازات هاضمه ما سازگاری نداشت و ثقل هاضمه ما را اندکی تشدید کرد!  

شاید با ورود این هواپیما دولت قصد دارد در جاده دو طرفه برجام یک تک چراغ به «ترامپ» بدهد و همزمان پلاکارد مشروعیت برجام را کمی بالاتر بگیرد تا هم دنيا بپذيرد كه ما هم در برجام از هیچ خارج شده ایم و هم مردم كه در جستجوی برکات «آفتاب تابان» هستند، بارقه ای از دستاورد آن را ببينند، آن هم درست در زماني كه ترامپ اسب بازنگري برجام را زین كرده است و مردم نيز خیری از ایام پسا برجام ندیدند و رونقي در فضاي كسب و كارشان ایجاد نشد؛ واقعیتی كه دولتي‌ها نيز به آن معترفند و آمار های متناسب با جیب مردم نیز حکایت از آن دارند.

بدون تردید دل خوش کردن به وعده های نسیه و اجاره ای غرب کمی ساده اندیشانه است و از سوی دیگر دنیا به ويژه طرف‌هاي مذاكره کننده هسته‌اي، ته مانده وعده های برجامی خود را بر اساس همين دلخوشی ها و ذوق‌زدگي‌های پسابرجامی تنظیم مي‌كنند. فقط یادمان باشد کشوری که 5 ابر قدرت بزرگ دنیا را پای میز مذاکره می کشاند، قطعاً شایستگی و برازندگی بیشتر و بزرگتری از دل خوش کردن به ابرهای پسابرجامی دارد که قرار است از ورای آنها ایرباس ببارد!

نویسنده طنز نویس: سعید حاج سعیدی