garb2

اتفاق روی داده در مدرسه غیرانتفاغی در غرب تهران، از نگاه یک کارشناس ارشد علوم تربیتی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش راه اترک، واقعه مدرسه غیرانتفاعی غرب تهران چندی پیش، خبر غیرمنتظره اتفاق غیراخلاقی روی داده در مدرسه ای غیرانتفاعی در غرب تهران، تیتر 1 خبرگزاریهای داخلی و خارجی شد، خبری که می شود آن را از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد.

مشکل در آموزش نوجوانان در خانواده و مدرسه  در ارائه آموزشهای پرورشی اخلاقی و تربیتی

مشکل در گزینش نیروهای وارد شده به مدارس

برخورد های مدارا مدار در زمینه های حوادث قبلی چه برای دانش آموزان و چه برای اولیاء مدارس

رواج و قبح شکنی برخی از روابط در جمع های دانش آموزی

نزدیکی برخی از اولیاء مدرسه در روابط خارج از عرف محیطهای تربیتی با دانش آموزان

خلاء عاطفی و معنوی دانش آموزان و حتی بزرگسالان که متاسفانه هنوز فکری برای آن نشده است

ماهواره و شبکه های تلویزیونی بدون کنترل و اینترنت و شبکه های فضای مجازی مانند : اینستاگرام، توئیتر، پیام رسانها و ...

مشکل در آموزش نوجوانان در خانواده

برخی بر همین مبنا لزوم آموزش های جنسی را در قالب سند 2030 توجیه می کنند، این در حالی است که آموزش های جنسی بر طبق سند 2030 نتایج مثبت قابل اعتماد از نظر جامعه علمی را نداشته و موید این مطلب عدم پذیرش این سند از سوی برخی از کشورهای پیشرفته جهان مانند فرانسه می باشد.

اما آموزش مهارتهای خاص مورد نیاز کودک و نوجوان مانند: مهارت نه گفتن، اعتماد به داشته ها، تقویت اعتماد به نفس و ... از یک سو و آموزش های مورد نیاز جنسی مورد نیاز هر دوره سنی، می تواند جلوی بروز حوادث اینچنینی را گرفته و یا به حداقل برساند.

مشکل در گزینش نیروهای وارد شده به مدارس

گزینش نیروهای متخصص و متعهد از نظر اخلاقی و تربیتی و ... لازمه محیطهای آموزشی است و این امر فقط مختص کشور ما نیست.

بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا هم بهترین نیروهای خود را وارد محیطهای آموزشی می کنند.

گزینش در مدارس دولتی اگر چه مانند سابق سختگیرانه نیست ولی همین اندازه نیز موثر می باشد . امری که در مدارس غیرانتفاعی زیاد توجهی به آن نمی شود و متاسفانه همین امر موجبات بروز حوادث اینچنینی را فراهم خواهد آورد.

مشکل در آموزش نوجوانان در خانواده و مدرسه  در ارائه آموزشهای پرورشی اخلاقی و تربیتی

آموزش مسائل تربیتی یکی از ملزومات فضاهای آموزشی است و اگر فضاهای آموزشی صرفا به آموزش بپردازند و از تربیت و اخلاق غافل شوند، این امر جامعه را به قهقهرا خواهد برد.

در این امر صد البته اول خانواده مقدم است و خانواده باید شالوده و پایه ریزی مسائل تربیتی را درست بنا کرده باشد که بر طبق آن کودک وارد فضای آموزشی شده و طی طریق نماید

رواج و قبح شکنی برخی از روابط در جمع های دانش آموزی

این روزها متاسفانه برخی از رفتارهای غیراجتماعی، در جمع های گروه های همسال به راحتی انجام می شود و به زبانی، قبح این رفتارها توسط گروههای همسال شکسته می شود و البته در این امر خانواده نیز می تواند بسیار موثر باشد.

به عنوان نمونه، قبح مصرف قلیان توسط دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی توسط والدین آنها شکسته شده و دلیل این امر، استفاده والدین از قلیان و مواد دخانی در جلوی دانش آموزان، به خصوص به هنگام رفتن به تفریح و مسافرت و گردش است.

این امر در ضمیر ناخودآگاه نوجوان تعارض ایجاد کرده و این تعارض در هنگام ورود به گروه های همسال و تعارف اعضای گروه به مصرف دخانیات، خود را به شکل گرایش به مصرف، نشان خواهد داد.

نزدیکی برخی از اولیاء مدرسه در روابط خارج از عرف محیطهای تربیتی با دانش آموزان

برخی از اولیاء مدرسه هم گویا از آن طرف پرتگاه می افتند و به جای حل قضیه رفتارهای غلط دانش آموزان ، خود این شرایط را فراهم کرده و معتقدند : اینگونه می توان رفتار غلط را  تصحیح کرده و کنترل نمایند.

خلاء عاطفی و معنوی دانش آموزان و حتی بزرگسالان که متاسفانه هنوز فکری برای آن نشده است

موضوع خلاءهای عاطفی و معنوی،  یکی از دلایل بروز رفتارهای خارج از عرف و بعضا غیراخلاقی افراد است.

وقتی فردی دچار بحرانهای عاطفی و معنوی شده و به بیانی، جایی را برای پناه بردن ندارد،  به سمت انحرافات اخلاقی و رفتارهای خارج از عرف گرایش می کند.

برخورد های مدارا مدار در زمینه های حوادث قبلی چه برای دانش آموزان و چه برای اولیاء مدارس

اگر در مقابل رویدادهای اینچنینی، برخوردهای لازم و حساب شده انجام نشود، نتایج مخاطره آمیزی را رقم خواهد شد.

برخورد کاملا ملایم، نتیجه اش افزایش رفتارهای مخاطره آمیز و خارج از عرف و غیراخلاقی خواهد بود و برخورد شدید غیر قابل انعطاف در مقابل هر رفتاری که به ظاهر خارج از عرف شمرده شده نیز می تواند به مخفی کاری رفتارها و حتی گرایش به رفتاهاری پرخطر دیگر منتج شود.

در این خصوص باید به این نکته توجه کرد که در خصوص کودکان و نوجوانان رافت و چشم پوشی همراه با آموزش مسائل تربیتی و تنبیهات کارشناسی شده، می تواند نتایج عالی تربیتی را رقم بزند ولی در خصوص بزرگسالان باید سختگیریها و تنبیهات شدید تر باشد تا تنبیه عاملی پیشگیرانه محسوب شود.

برخوردهای مدارا مدار در این زمینه ها به خصوص در بزرگسالان که خارج از عرف باشد، بر گسترش مسائل غیراخلاقی خواهد افزود.

ماهواره و ایرنترنت

ماهواره و اینترنت و استفاده بی رویه و خارج از کنترل و بدون آموزش آن نیز از جمله ابتلائات جامعه امروزی است که نتایج بغرنجی را  در تمام جوامع چه پیشرفته و چه عقب مانده به همراه آورده است.

عدم آموزش درست استفاده از شبکه های فضای مجازی و دیدن و باز بودن تمام شبکه های ماهواره ای برای همه قشرهای سنی ، آسیب زا بوده و این آسیب در گروههای سنی نوجوان مخرب تر نیز خواهد بود.

حادثه روی داده در مدرسه  غیرانتفاعی غرب تهران اولین حادثه از این نوع نبوده و آخرین نیز نخواهد بود، اما هشداری است  برای مسئولین آموزش و پرورش و حتی خانواده ها تا فکری برای تربیت درست خود و فرزندان خود که آینده سازان جامعه اسلامی هستنند، بکنند.

رضا جامی، کارشناس ارشد علوم تربیتی