daneshjuu

وزیر علوم : از اینکه بگوییم دین باید در دانشگاه حاکم باشد نه تنها نباید خجالت بکشیم بلکه باید افتخار کنیم.

به گزارش اترک :کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها گفت: اول باید قایل به این باشیم که آیا بازنشستگی می‌تواند وجود داشته باشد یا خیر؟ سپس شرایط بازنشستگی را تعریف کنیم، به هر حال افراد جوانی هستند که پس از فارغ التحصیلی از دکترا باید به عنوان هیئت علمی وارد دانشگاه شوند.

وی افزود: تدریس، انرژی زیادی می‌طلبد و پس از مدتی ممکن است افراد کار تحقیقاتی را بهتر از کار آموزشی انجام دهند. نوع فعالیت‌ها در سنین مختلف تغییر می‌کند و به هر حال بازنشستگی یک واقعیت است که باید شرایط آن تعیین شود.

دانشجو ادامه داد: سوال من از افرادی که ابهاماتی را در مورد بازنشستگی اساتید اعلام کرده‌اند این است که آیا شرایط و مقررات بازنشستگی در دوره مسئولیت من منبسط‌تر شده است یا منقبض‌تر؟

وزیر علوم عنوان کرد: شرایط بازنشستگی برای مربی و استادیار ۶۵ سال سن یا ۳۰ سال خدمت بود. برای دانشیاران و استاد تمام‌ها که مرتبه علمی بالاتری دارند ۶۵ سال سن بود بدون در نظر گرفتن سنوات خدمت و ما برای استفاده بیشتر از اعضای هیئت علمی و ایجاد رقابت کار کارشناسی اساسی در حدود یک سال انجام دادیم. برای استادیاران سنوات خدمت از ۳۰ سال به ۳۳ سال افزایش یافت و ۵ سال دیگر هم با درخواست فرد و پیشنهاد گروه آموزشی، تائید دانشکده و تصویب هیئت امنا می‌تواند ادامه خدمت داده یعنی ۸ سال می‌تواند به خدمت استادیاران اضافه شود.

وی اضافه کرد: برای دانشیاران سن بازنشستگی از ۶۵ به ۷۰ سال افزایش یافت و با شرایطی تا ۷۳ سالگی امکان‌پذیر شد و با درخواست فرد و پیشنهاد گروه آموزشی و تصویب هیئت امنا می‌تواند ۵ سال دیگر هم به سن بازنشستگی وی اضافه شود. برای استاد تمام‌ها نیز سن بازنشستگی را به ۷۳ و با شرایطی به ۷۶ سال افزایش دادیم و با وجود شرایطی و تصویب هیئت امناء ۵ سال دیگر نیز قابل افزایش است.

دانشجو تصریح کرد: برخی روزنامه‌ها نقدها را با گرایش سیاسی می‌نویسند و هر مسئله مثبتی را هم سیاه‌نمایی می‌کنند که البته این کار با نگاه اسلامی مطابقتی ندارد. شاید از نظر اینها سیاست دیگر عین دیانت نیست که این افراد اینگونه بی‌انصافی می‌کنند.

وی افزود: با توجه به آمار ارائه شده، ما مقررات بازنشستگی را منبسط کردیم، کجای این مسئله ایراد دارد؟ از طرفی، من بارها اعلام کردم که اگر کسی خارج از مقررات بازنشسته شده است اعلام کنید و تاکنون هم علی‌رغم تمام فضاسازی‌ها کسی خارج مقررات بازنشسته نشده است.

دانشجو تاکید کرد: ۳ نفر مدعی شده بودند که غیرقانونی بازنشسته شده‌اند ولی پس از بررسی مشخص شد که بازنشستگی آنان هم بر اساس مقررات بوده است. کسانی که با ما خوب نیستند چرا حقایق را وارونه جلوه می‌دهند؟ اشکالی ندارد که از نظر نگاه سیاسی با ما مخالفند ولی واقعیت را که نمی‌توان کتمان کرد.

وی با اشاره به لیست بازنشستگان یکی از دانشگاه‌ها که مورد اعتراض یکی از اعضاء هیئت علمی آن دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود، گفت: ۵ نفر از این لیست دارای مدرک کارشناسی هستند که یکی از این افراد بیش از ۴۳ سال در دانشگاه مشغول به فعالیت بوده است در حالیکه سنوات مجاز خدمت با مقررات آن زمان فقط ۳۰ سال بوده است و این فرد در ۳ سال آخر تدریس و تحقیق نداشته و هیچ امتیازی نیز نگرفته است.

دانشجو خاطرنشان کرد: جمع امتیازات پژوهش و آموزش فردی صفر بوده است آن وقت برخی بازنشستگی وی با بیش از ۴۳ سال خدمت را گناه کبیره می‌دانند، این فرد به مدت ۱۰ سال هیچ پایه‌ای نگرفته است و حداقل امتیاز آموزش و پژوهش را نیز نیاورده، به عبارتی وی رکود علمی داشته است.

وزیر علوم در رابطه با رکود علمی اساتید توضیح داد: اگر یک عضو هیئت علمی ۳ سال متوالی حداقل امتیازات را نیاورد به او هشدار داده می‌شود که مشمول رکود علمی خواهد شد و به وی ابلاغ می‌شود و یک سال فرصت دارد تا امتیاز حداقلی را بیاورد و در غیر این صورت باید از دانشگاه اخراج شود، ولی دانشگاه این افراد را اخراج نکرده و بازنشسته کرده است.

وی ادامه داد: ۳ نفر از اسامی لیست اعلام شده دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند ولی امتیازاتشان از حداقل پایین‌تر است. ۲ نفر دارای مدرک دکتری با حدود۳۵ سال سابقه کار هستند.در تمام این مدت استادیار بوده‌اند یعنی حداقل امتیازات ارتقاء را هم در طول ۳۵ سال سابقه کار نداشته‌اند.

دانشجو با ارائه آمار ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعلام کرد: از سال ۸۸ تاکنون دانشیاران از ۱۴۰۷ نفر به ۲۸۸۲ نفر رسیده است و با همین آئین‌نامه‌های ارتقاء نیز این افراد ارتقاء گرفته‌اند. استادتمام‌های ما از ۷۹۰ نفر به بیش از ۱۳۵۰ نفر رسیده‌اند. البته من اگر ۱۰ بار دیگر هم گزارش بدهم برخی از این روزنامه‌ها حرف خودشان را می‌زنند. چرا چون نگاه جناحی به همه چیز دارند و وقتی نگاه جناحی محض باشد اینگونه می‌شود.

وی تاکید کرد: من هیچ گاه خواستگاهم را گم نکرده‌ام و معتقدم خدمات آموزشی باید به صورت عادلانه و به همه ارائه شود.

وزیر علوم اظهار داشت: پرونده‌های اعضای هیئت علمی که امتیاز داشتند ولی از سوی هیئت ممیزه رای نیاورده بود با وجود خط سیاسی متفاوت ولی برای بررسی مجدد باز می‌گرداندم.

وی در رابطه با لیست منتشر شده اعضای هیئت علمی بازنشسته از سوی یکی از روزنامه‌ها، گفت: برای ارائه این لیست گویا باید حتما تعداد را به عدد ۱۰۰ می‌رساندند زیرا برخی اسامی چند بار تکرار شده است. این افراد مردم را چه فرض می‌کنند؟ البته اینکه اسامی چند بار تکرار شده است اهمیتی ندارد، اینها افرادی را که بدون قانون بازنشسته شده‌اند را اعلام کنند تا ما بررسی کنیم.

دانشجو اضافه کرد: برخی از این افراد بنا به درخواست خودشان بازنشسته شده‌اند، تعدادی از افراد نیز به علت رکود علمی باید اخراج می‌شدند ولی دانشگاه مربوطه با ارفاق آنها را بازنشسته کرده است.

به گفته وزیر علوم، یکی از این افراد از ۱۴ سال پیش عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه‌های خارجی است و فقط ۳ ماه در سال امکان حضور در ایران را دارد.

دانشجو گفت: در بازنشستگی حتما باید دقت عمل داشته و پس از بازنشستگی هم از خدمات آنها استفاده ‌شود.

وی با بیان اینکه بازنشستگی توسط دانشگاه و طبق ضوابط و مقررات مربوطه انجام می‌شود، عنوان کرد: دانشگاه خودش مستقلاً و طبق آیین‌نامه‌ها و مقررات بازنشستگی تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند، ستاد وزارت و اینجانب هم در جریان نیستیم که چه کسی بازنشسته می‌شود و تنها زمانی که بحثی یا اعتراضی در این رابطه مطرح می‌شود وزارت علوم ورود پیدا می‌کند.

* دنیا از رشد تولید علم ایران متعجب شده است

وزیر علوم در رابطه با تولیدات علمی کشور و انتقادات برخی افراد در این زمینه، گفت: انتقاد حق هر کسی هست و مشکلی ندارد ولی باید انتقاد باشد نه خلاف واقع گفتن. رشد تولیدات علمی ما ۱۱ تا ۱۳ برابر متوسط رشد تولیدات علمی دنیاست و از این نظر در دنیا اول هستیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ در منطقه از نظر تولیدات علمی به مقام اول دست یافتیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اول بودن مهم است ولی حفظ آن مهم‌تر است، ما در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ تاکنون نیز رتبه خود را حفظ کردیم.

دانشجو اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تا الان ۱۷۵ هزار مقاله با نام پژوهشگران ایران در پایگاه استنادی ISI ثبت شده است که بیش از ۱۰۳ هزار مقاله یعنی ۶۰ درصد مقالات در ۴ سال مسئولیت اینجانب است.

به گفته وی، در همین زمان در پایگاه اسکوپوس ۲۱۷ هزار مقاله ثبت شده است که ۱۴۰ هزار مقاله یعنی ۶۵ درصد مربوط به ۴ سال اخیر و اکثر آن نیز مربوط به ۲ سال آخر است.

* تحریم‌ها صدای گریه دشمنان در برابر پیشرفت ایران است

وزیر علوم گفت: در یکی از روزنامه‌ها مصاحبه‌ای کرده بودند و فردی این حرف‌ها را خنده‌آور دانسته بود! ولی فکر کنم واژه مناسب‌تر و منظورشان تعجب‌آور است، زیرا واقعا تعجب‌آور است و دنیا به رشد تولید علم کشور ما خیره شده است. البته غرب از این موضوع خنده‌اش نگرفته و گریه‌اش گرفته است و برخی تحریم‌های علمی نیز واکنش و صدای همین زاری و گریه‌هاست.

وی تصریح کرد: غرب از این مسئله شگفت زده است که چطور ممکن است ۶۰ تا ۶۵ درصد از مقالات یک کشور در ۴ سال ایجاد شود. این مسئله تعجب‌آور است. اما اساتید و دانشجویان متعهد و متخصص ما ثابت کردند که اگر آرامش روانی داشته باشند و دانشگاه‌ها به حاشیه و جنجال‌ها و هیجانات کاذب کشیده نشوند می‌توانند شگفتی آفرین باشند.

دانشجو در رابطه با ابهام برخی افراد درباره تعداد مقالات پژوهشی کشور، تاکید کرد: یکی از دانشگاهیان اعلام کرده است که مگر ما ۱۰۰ مجله علمی پژوهشی بیشتر داریم؟ یک دانشگاهی نباید اینطور اظهارنظر کند. اگر نمی‌دانید بگویید به شما آمار و اطلاعات داده شود.

وی با اشاره به تعداد مقالات دانشمندان ایرانی ثبت شده در پایگاه ISI و اسکوپوس گفت: کنترل این پایگاه‌های استنادی که دست ما نیست و در این پایگاه مقالات به زبان انگلیسی است و مقالات فارسی ما ثبت نمی‌شود، اگر مقالات فارسی را هم اضافه کنیم حتما رتبه ما در دنیا بین ۴ و ۵ است. بخصوص در علوم انسانی مقالات مناسب بسیاری به زبان فارسی داریم.

وی با بیان اینکه در داخل ایران ۷۶۵ مجله علمی و پژوهشی به چاپ می‌رسد، افزود: این میزان در سال ۸۸، ۳۹۶ نشریه و در سال ۸۴، ۱۹۲ نشریه بود. در ۴ سال گذشته ۳۷۰ مجله اضافه شده است.

وزیر علوم اظهار داشت: دنیا به رتبه علمی ما غبطه می‌خورد و برخی می‌خواهند این مسئله را تکذیب کنند. چرا؟ چه چیزی عایدشان می‌شود؟ وقتی می‌گویند مقالات از هم کپی می‌شود، اهانت به همکاران دانشگاهی است، مقاله کپی شده که در ISI ثبت نمی‌شود.

دانشجو افزود: در کشور ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو است که ۴۶۰ هزار نفر در ارشد و ۵۶ هزار نفر دانشجوی دکتری هستند، این یعنی ۵۶ هزار رساله دکتری. اگر یکی از آنها مشکل دارد نباید به تمام رساله‌ها تعمیم بدهیم.

وی افزود: در مقطع دکترا برای ارائه رساله، یک استاد راهنما و یک کمیته راهبری متشکل از حداقل ۳ نفر هر ۶ ماه یک بار گزارش کار را بررسی می‌کنند و دانشجوی این دوره می‌بایست گزارش پیشرفت کار تحقیقاتی خود را در حضور کمیته راهبری و استاد راهنما ارائه کند که این کار در حدود ۵/۲ سال انجام می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه در رساله دکتری تقلب امکان‌پذیر نیست، گفت: برای بررسی رساله دکتری هم ممتحن داخلی حضور دارد و هم ممتحن خارج از دانشگاه محل تحصیل. این حرف‌ها در مورد رساله دکتری بی‌احترامی به اساتید و دانشجویان عزیزمان است.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند ۹۰ درصد تحقیقات دانشگاه‌ها باید با نگاه حل معضلات داخلی باشد باید این مسئله را با حوزه کاربرد مشترک داشته باشیم که برای تحقق این امر ۴۵ پروژه کلان در شورای عتف تعریف شد. ضمناً حداقل ۲۰۰ پروژه دفاعی را با همکاری پژوهشگران و متخصصان حوزه تحقیقات دفاعی به هزار پایان نامه دکتری در دانشگاه‌ها تبدیل کردیم که در حال حاضر در حدود ۶۰ دانشگاه در نقاط مختلف میهن اسلامی در حال انجام است و به این ترتیب تلاش شده است مقالات استخراج شده با نگاه به حل مشکلات داخلی باشد.

وی در رابطه با پیشرفت‌های دانشگاه‌های کشور گفت: یکی از علل اصلی پیشرفت‌هایی که در دانشگاه‌ها حاصل شد آرامشی است که در دانشگاه‌ها به وجود آمده است.

وزیر علوم افزود: آرامش دانشگاه با فعالیت سیاسی تضاد ندارد ولی نشاط سیاسی در یک دوره ۷ - ۸ ساله طوری تعریف شد که نمی‌توان اسم آن را نشاط سیاسی گذاشت.

دانشجو اظهار داشت: شأن دانشگاه، توهین به ارکان نظام، تخریب شخصیت افراد، پرخاشگری و درگیری‌های جناحی نیست. عده‌ای به دنبال این بودند که دانشگاه را در مقابل نظام قرار دهند این‌ها به مردم خیانت می‌کردند دانشگاه و جنبش دانشجویی پشتوانه نظام و نه در مقابل نظام است.

به گفته وی فعالیت سیاسی با جار و جنجال سیاسی فرق می‌کند. از اینکه بگوییم دین باید در دانشگاه حاکم باشد نه تنها نباید خجالت بکشیم بلکه باید افتخار کنیم.

دانشجو ادامه داد: ۱۶ آذر سالروز زمانی است که در مقابل طاغوت و استکبار شهید دادیم و نباید اجازه داده شود کسی این روز را مصادره یا سرقت کند. ۱۶ آذر روز مقابله و جهاد با استکبار و طاغوت است و از این منظر پشتوانه نظام است.

وزیر علوم گفت: عاقلان و دلسوزان می‌دانند که اگر دانشگاه سرگرم کارهای حاشیه‌ای شود پویایی خود را از دست می‌دهد. ما حاشیه را از بین بردیم و متن را آوردیم. یعنی رشد علمی، فعالیت سیاسی توام با ایمان و شئونات دانشگاهی و اسلامی.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آرامش همراه با فهم عمیق سیاسی و تلاشگری در دانشگاه‌ها حاکم است، تاکید کرد: دانشگاهی که در آن نشاط نباشد نمی‌تواند پویایی داشته و به رشد علمی اینچنینی برسد. مؤلفه دیگر گستردگی تحصیلات تکمیلی بود که در این آرامش مؤثر بود. دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که از نظر علمی، فرهنگی و نشاط سیاسی توام با ایمان و آموزه‌های دینی حرکت کند.

* فضاسازی‌ مشکوک روزهای اخیر

وزیر علوم با بیان اینکه فضاسازی‌های روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد، عنوان کرد: در روزهای اخیر نمی‌دانم چرا ولی بازار اظهارنظر در مورد سیاست‌های جاری وزارت علوم و سیاست‌های قبل از هشت سال فعلی بسیار رونق گرفته است. مسئولین اسبق و مدیرکل و معاون و… همه و همه در رسانه‌ها و روزنامه‌های همسو با خودشان از آن روزها و آن سیاست‌ها به نحوی یاد می‌کنند که گویی بهشت برین بوده است و الان هم که سیاست‌های فعلی به گفته این عزیزان و با تحلیل‌های آنها همه چیز در دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور تیره و تار است. آموزش عالی‌ای که دشمن تاب تحمل دیدن پیشرفت‌های آن را ندارد و به هر طریق ممکن از ترور شخصیت گرفته تا ترور فیزیکی دانشگاهیان و مسئولین آن را در برنامه خود قرار داده‌اند به نظر این عزیزان هیچ نقطه روشنی ندارد!

وی ادامه داد: البته اینها همان‌هایی هستند که در دوره دوم خرداد به ما می‌گفتند شما پیام دوم خرداد را درک نکردید. ما هم خیلی ساده عرض می‌کردیم شاید به این دلیل باشد که انشاءالله سوم خردادی باشیم.

دانشجو گفت: من کاری با این شعارهایی که داده می‌شود ندارم. اینکه تعریف آنها از استقلال دانشگاه، سلب اختیار از دانشگاه، نشاط سیاسی و… درست است یا تعریف ما، اینکه پویایی دانشگاه را در آن دوره یعنی دوره دوم خرداد داشتیم یا الان، اینکه در آن زمان تنگ نظری در پذیرش دانشجو تحصیلات تکمیلی و جذب اساتید صورت می‌گرفته یا در دوره فعلی، اینکه کیفیت علمی و آموزشی و تحقیقاتی در آن دوره بهتر بوده یا دوره فعلی و بالاخره خلاصه عرض کنم اینکه آیا سیاست‌های اعمالی و برنامه‌ریزی‌های دوره دوم خردادی‌ها (به قول خودشان) درست بوده یا برنامه و سیاست‌های این دوره؟

وی ادامه داد: همه اینها را به جای بحث و جدل و تحلیل‌های جناحی، می‌توان از محصول و مقایسه محصولات دانشگاهی در دو دوره فعلی و قبل از هشت سال فعلی متوجه شد و قضاوت را به عهده مردم گذاشت.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: محصول و نتیجه سیاست‌ها و مدیریت به سبک این عزیزان در دانشگاه‌ها در دوره دوم خرداد چه بوده است؟ حاصل سیاست‌های اعمالی و سبک مدیریتی ما نیز مشخص و در جلوی چشم مردم است. بیایید محصول دوره به قول خودتان اصلاحات را با این دوره مقایسه کنیم.

به گفته وی، از نظر نشاط سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی، مردم و دانشگاهیان یادشان نرفته است که محصول سیاست‌های اعمالی آن دوره (اصلاحات) در دانشگاه‌ها، پرخاشگری، توهین به ارکان نظام، تشنج روزانه و درگیری بین دانشجویان و کشیده شدن آن به سطح جامعه، دو قطبی‌کردن دانشگاهیان و دعواهای بی‌نتیجه بود و اوج نشاط سیاسی که مدعی آن بودید و هستید ۱۸ تیر سال ۷۸ بود.

دانشجو خاطرنشان کرد: اما حاصل سیاست‌های اعمالی این دوره چهارساله فقط به نمونه‌هایی از آنها اشاره می‌کنم، برگزاری سه هزار نشست انتخاباتی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بدون حتی یک درگیری و تشنج بود، در حالی که انتخابات ریاست جمهوری معمولاً اوج هیجانات سیاسی است. بیش از ۱۴۰۰ کرسی آزاداندیشی در فضایی کاملاً صمیمی، علمی و منطقی و بدون کوچکترین حاشیه برگزار شد.

وی تأکید کرد: ۱۶ آذر دیگر مقابل نظام نیست و مفهوم واقعی خود را یافته که همان روز مبارزه با استکبار و طاغوت آمریکاست. دانشجویان همراه با نظام و ارکان نظام، در مقابل دشمن صف‌آرایی می‌کنند.

* قرار گرفتن دانشگاه‌ها از نظر سیاسی در ریل اصلی خود

وزیر علوم، خاطرنشان کرد: حاصل سیاست‌های این چهار سال این است که از نظر سیاسی دانشگاه در ریل اصلی خود قرار گرفت و آرامش خاطر دانشجویان و اساتید، دوستی و صمیمیت در عین اختلاف سلیقه و دیدگاه فکری و سیاسی، حاصل سیاست‌های اعمالی این دوره است.

به گفته وی، از بعد آموزشی، سال‌های بعد از سال ۷۸ را یادمان نرفته که در ایام امتحانات پایان ترم و در اوایل تابستان چگونه جلسات امتحانی دچار تشنج و درگیری‌ می‌شد، امتحانات به تعویق می‌افتاد و… اما حالا در اوج هیجانات سیاسی حتی یک امتحان هم مختل نشد. چرا چون دانشجویان و اساتید و تشکل‌های دانشگاهی سربازخانه جناح‌های سیاسی بیرون از دانشگاه نیستند. چون دانشگاه‌ها و دانشگاهیان به حاشیه پرداختن را نمی‌خواهند.

دانشجو تأکید کرد که متوسط معدل دانشجویان در تمام سطوح افزایش و مشروطی‌ها کاهش یافته است و کلاس‌ها مرتب برگزار می‌شود.

وی با اشاره به جذب هزار و ۸۰۰ عضو هیئت علمی، گفت: هزار و ۸۰۰ عضو هیئت علمی جذب شد در حالی که برخی از گروه‌های آموزشی در طول ۱۲ سال گذشته حتی یک عضو جدید نپذیرفته بودند.

وزیر علوم ادامه داد: از بعد کیفیت و تولیدات علمی نیز در چهار سال اخیر بیش از ۱۰۳ هزار مقاله در مقایسه با ۱۹ هزار و ۲۶۶ مقاله ثبت شده در پایگاه استنادی ISI در هشت سال دوره اصلاحات است. یعنی در چهار سال اخیر بیش از پنج برابر هشت سال اصلاحات مقاله در این پایگاه استنادی از طرف محققین دانشگاهی ثبت شده است.

* در چهار سال اخیر بیش از پانزده برابر دوره اصلاحات تولید علمی داشته‌ایم

وی خاطرنشان کرد: در پایگاه استنادی Scopus نیز در مقابل تنها ۸ هزار و ۸۲۵ مقاله ثبت شده در طول هشت سال مدیریت اصلاحات بر آموزش عالی کشور در این چهار سال اخیر بیش از ۱۴۰ هزار مقاله از محققین ایرانی ثبت شده است. یعنی در چهار سال اخیر بیش از پانزده برابر هشت سال اصلاحات در دانشگاه‌ها تولیدات علمی داشته‌ایم. در مقوله فرهنگی و اجتماعی، فناوری، ارتباط با صنعت و هر موضوع دیگری که این آقایان ادعا دارند نیز وضع به همین گونه است.

دانشجو تأکید کرد: حالا مردم قضاوت کنند که کدام یک از سیاست‌ها و روش مدیریت‌ها مفیدتر بوده است. کدام یک از سیاست‌های آموزش عالی آرامش، اقتدار و پیشرفت بیشتر برای مردم شریف ایران اسلامی را به ارمغان می‌آورد؟

* شهادت شهدای جهاد علمی تلخ‌ترین روز زندگی وزیر علوم

دانشجو در رابطه با بهترین و شیرین‌ترین زمان دوران وزارتش گفت: هیچ چیز جز زیبایی در این مسئولیت نبود. سختی‌ها، تلاش‌ها، نقدها حتی دشمنی‌ها همه زیبا بود. دشمن اگر دشمنی نکند که دشمن نیست. دشمن اگر دشمنی نکند که حماسه خلق نمی‌شود. انگیزه ایجاد نمی‌شود، دشمنی‌های دشمنان انقلاب به مسئولین انگیزه بیشتری می‌دهد تا برای این ملت خدمت کنند، شاید خداوند متعال توشه آخرتمان قرار دهد.

وی افزود: امام خمینی فرمودند اگر دشمن از شما تعریف کرد ببینید کجای کارتان ایراد دارد، مقام معظم رهبری نیز فرمودند ۲ تیم که با هم مسابقه می‌دهند اگر طرفداران تیم رقیب برایتان کف زدند بدانید گُل به خودی زدید.

وزیر علوم افزود: تصورم این است که آموزش عالی کشور، اساتید و دانشجویان بسیاری در طول سال‌های بعد از انقلاب و نیز در این ۴ سال تلاش کردند و حتما گذشتگان نیز تلاش کردند که ما ثمراتش را دیدیم. اما اینکه ثمراتش را دیدیم در قبال توسعه تحصیلات تکمیلی و دور شدن حاشیه از دانشگاه‌ها بود، دانشگاه‌ها و دانشگاهیان به متن پرداختند و از درگیری و تشنج و هیجانات کاذب دوری کردند و خداوند هم به کار و تلاش آنها برکت داد.

وزیر علوم روزهای شهادت شهدای جهاد علمی را از سخت‌ترین روزهای دوران مسئولیتش در وزارت علوم دانست و گفت: ۳ یا ۴روز خیلی سختی بود. زمانی که شهید شهریاری و شهید علی‌محمدی به شهادت رسیدند، در تماس تلفنی با دکتر احمدی‌نژاد بلند بلند گریه می‌کردم. خیلی روزهای تلخی بود. شاید جزو تلخ‌ترین روزهای مسئولیتم و حتی زندگی‌ام بود.

وی اضافه کرد: روز شهادت شهید شهریاری برایم سخت‌تر و تلخ‌تر بود زیرا فکر می‌کردم چه کوتاهی کردیم که پس از شهید علی‌محمدی، شهریاری هم رفت. شهادت شهیدان رضایی نژاد و احمدی روشن هم جزو بدترین روزهای زندگی من بود.

دانشجو عنوان کرد: علی‌محمدی، شهریاری، رضایی نژاد و احمدی روشن جز شهادت اگرطوردیگری می‌رفتند شاید حقشان نبود و دیگر چه کسی می‌توانست لیاقت شهید شدن را داشته باشد.

منبع : افکار نیوز