چیدمان و بکارگیری نیرو ها از حقوق موسس می باشد
به گزارش اترک به نقل از گلستان ما ، رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های استان گلستان گفت : خصوصی ساز مدارس قانونی صورت گرفته است که در استان گلستان 42 آموزشگاه شهری و روستایی در قالب این طرح سازماندهی شده اند، حق چیدمان و بکارگیری نیروها نیز از حقوق موسس می باشد.
به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست ، ۹۹ درصداعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل می شود و هزینه ای برای اعتبارات عمرانی و اجرایی ، تجهیز وجود ندارد و قانون گزارنیز اشاره به رایگان بودن آموزش و پرورش می کند، اما نکته در اینجاست که هزینه تجهیز مدارس برای آموزش رایگان وجود نداشته و در میزان بسیار پایین است، که این باعث آموزش های ضعیف دانش آموزان می شود، حال آنکه کاری که منطقی به نظر می رسد کاهش هزینه های آموزش است که می تواند راهگشا باشد.
از این رو آموزش و پرورش دست به اقدامات گوناگون درسال های مختلف (دایر کردن مدارس غیر انتفاعی و غیر دولتی) و یکی از مهمترین آن در سال جاری استفاده از بسته حمایتی یا واگذاری بخشی از مدارس دولتی به بخش خصوصی است.
رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های استان گلستان در تشریح خصوصی سازی مدارس با عنوان بسته حمایتی آموزش و پرورش در استان گلستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : اصل این قانون بر مبنای تامین نیروی انسانی و قانون خرید خدمت برمبنای قانون خدمات کشوری می باشد.
قربان رایجی افزود : ماده ۱۳ قانون خدمات کشوری صریحا به سازمان ها برای تامین بخشی از نیرو های خود از طریق جذب نیرو های خرید خدمت اجازه می دهد و همچنین بر طبق قانون بودجه سال ۹۳نیز به آموزش و پرورش این اجازه داده شده است که متناسب با همین ماده ی قانونی بخشی از کمبود نیروی خود را جبران نماید.
وی یادآورشد : در سال های دور نیز جذب نیرو در شاخه های فنی و حرفه ای و در چند سال گذشته نیز به همین صورت جذب آموزش و پرورش شده اند که در آن زمان سازمان دانش آموزی متولی آن بوده است.
۱۷ دستگاه براین مدارس نظارت می کند
رایجی با بیان اینکه نیرو های جذب شده در سال های گذشته کارفرمای خودرا آموزش و پرورش تلقی می کرده و توقع استخدام داشتند، افزود : مزایای این طرح وجود کارفرمای حقیقی و حقوقی و تحت پوشش قرار گرفتن مدارس تحت نظر اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش ، و ساماندهی آنان در قالب مدارس غیر دولتی و بکارگیری معلمین فقط در یک مدرسه می باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه نظارت در این مدارس بخوبی انجام می شود، یاد آور شد : هفده دستگاه بر مدارس غیر دولتی نظارت می کنند که این نظارت شامل این مدارس نیز می شود.
بسته حمایتی در هفت محور
وی بیان داشت : با توجه به محور هایی که در بسته حمایتی آمده است طبق قانون بر واگذاری مدارس به بخش خصوصی، تسریع در روند صدور مجوز تاسیس و راه اندازی طی ۲۰ روز، حذف گزینش برای موسسین در استان بنابراین قانون ، خرید خدمات آموزشی وتکمیل ظرفیت مدارس غیر دولتی، واگذاری بخشی از امور تصدی آموزش و پرورش به بخش غیرولتی ، حمایت از طریق تامین منابع انسانی مورد نیاز مدارس غیر دولتی، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیر دولتی ، ارائه تسهیلات کم بهره بانکی بمنظور تجهیز و تکمیل فضا برای مدارس غیردولتی که بر طبق این بند ۱۱ وام ۲۰میلیون تومانی به استان گلستان تعلق گرفته است و ارائه کمک های اعتباری بلاعوض به مدارس غیر دولتی اشاره شده است.
بکار گیری ۳۲۸نیرو بعنوان معلم و ۱۰۰ نیرو عوامل اجرایی
رایجی در بخش دیگر ازسخنان خود در خصوص تعداد نیروهای جذب شده نیز بیان داشت : مدیران در مدارس واگذار شده تغییر نکرده اند، ۳۲۸ نیرو بعنوان معلم، ۱۰۰نفرنیز بعنوان عوامل اجرایی بکارگیری شده اند که بخشی از آنان نیرو های خرید خدمت آموزش دیده و بخشی نیز از معلمان خوب بازنشسته طبق قانون بوده اند.
وی با تاکید بر توصیه جذب نیرو های جوان با رشته های مرتبط به موسسین، حق چیدمان نیروها و بکارگیری آنان در مدارس را از حقوق موسس دانست و افزود : آموزش و پرورش در نظارت رشته ای، تامین کتب درسی و برگزاری دوره های آموزشی حق دخالت دارد، اما با این حال ستاد استانی در این زمینه هم ورود پیدا کرده و به شهرستان ها از عدم تایید گزینش نیروها بعنوان معلم با رشته های غیر مرتبط گوشزد کرده است.
رییس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت ها بابیان اهمیت امر آموزش و برخورد تخصصی به این مبحث از بکارگیری موسسین باسابقه خبرداد و خاطرنشان ساخت : با توجه به محدودیت زمانی و البته طبق قانون بسته حمایتی مدارس به موسسین موفق و با سابقه واگذارشد تا آنان به صورت تخصصی به آموزش های کوتاه مدت و بلند مدت اقدام نمایند.
وی با انتقاد از جذب نیرو ها در چند سال گذشته با رشته های غیر مرتبط تصریح کرد : در آن زمان بسیاری از نیروهارا به همین صورت جذب شد و حتی در برخی آموزشگاه ها نیرو ها با سمت های دیگرنیز در کسوت معلمی بکار گیری شده بود که این به ضرر دانش آموزان تمام شد.
۸۶۰۰ دانش آموزدر قالب۴۲ آموزشگاه مشغول به تحصیلند
رایجی خاطرنشان ساخت : نزدیک به۸هزار وششصد دانش آموز درقالب۴۲ آموزشگاه و۳۲۸ کلاس درس در سطح استان مشغول به تحصیل می باشند.
این مقام آموزش و پرورش در بخش دیگر ازسخنان خود در خصوص تعداد نیرو های جذب شده با مدارک مرتبط نیز بیان داشت : مدیران در مدارس واگذار شده تغییر نکرده اند و۲۰۰ نیرو در رشته های کارشناسی در رشته های امور تربیتی و آموزش ابتدایی جذب شده اند.
وی با بیان اینکه این طرح در دو محور تامین کمبود نیروی انسانی و پرکردن ظرفیت خالی مدارس غیر دولتی می باشد، افزود : برنامه شش ماهه اول آموزش و پرورش استان در این مدارس کمی بوده و ۳ ماهه دوم سال تحصیلی نیز به دنبال ارتقای کیفی ، صلاحیت های علمی معلمان ، مدیران جشنواره های تدریس، خلاقیت ، المپیاد ها می باشد.
۳۰۰معلم دوشیفت از استان حذف شدند
رایجی با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزش و کاهش شیفت های دوم با حذف ۳۰۰ معلم دو شیفت در استان خاطرنشان ساخت : ۶۰۰ نیروی دوشیفت در استان مشغول به تدریس بودند که با اجرای این بسته به میزان۵۰ درصد کاهش یافت که این خود موجب کاهش فشار های روحی معلمان و ارتقای کیفیت آموزشی میشود.
وی افزود : با توجه به ارسال دیرهنگام بخشنامه، مدیرکل آموزش و پرورش بسرعت در جلسه ای به تشریح این بسته برای مدیران شهرستان ها پرداخت و آنان نیز طبق قانون طی فراخوانی به موسسین قبلی جهت نام نویسی اطلاع داده و پس از ثبت نام هریک از آنان که عموما از نیروهای فنی با سابقه مدرس کشوری دروس، تعدادی از روسای آموزش و پرورش دوره های قبل بودند که طبق قانون به ۴۲ موسس واگذار شد.
۳۱ آموزگاه روستایی، ۱۱آموزشگاه به مناطق شهری
رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های استان بااشاره به ارسال بخشنامه بعد از سازماندهی نیز افزود : بنا به همین دلیل این طرح در مقطع ابتدایی اجراشده ودر دو مقطع متوسطه صورت نگرفته است.
وی بیان داشت : ۳۱ آموزشگاه به مناطق روستایی و۱۱ آموزشگاه متعلق به مناطق شهری می باشد.
ادامه دارد...