ariabvair1

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در خصوص شکایت از معلمان معتاد در مدارس گفت: ممکن است در استان‌ها و شهرستان‌‌ها مطرح شده باشد اما در تهران اصلاً به‌یاد ندارم.

به گزارش راه اترک به نقل از ایران، آنطور که مسئولان وزارت آموزش و پرورش می‌گویند مسائل اداری، مالی، آموزشی، پرورشی و دستمزد بیشترین حجم شکایت‌ها از این وزارتخانه را تشکیل می‌دهد البته بیش از 50 درصد از شکایات مردم به وزارت آموزش و پرورش بحق است.
 این را مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مطرح می‌کند ومی‌گوید بیشترین حجم شکایات مردم هم تخلفات مالی و پرورشی است که خانواده‌ها از مدارس فرزندانشان داشته‌اند برای همین ما سامانه بررسی مشکلات خانواده‌ها و فرهنگیان را راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم به راحتی پاسخگوی مشکلات افراد باشیم.

«رحیم میرشاه ولد» به موضوعی اشاره می‌کند که خیلی از خانواده‌ها نمی‌دانند که سیستمی برای آنها تهیه شده تا بتوانند مشکلات خود را به گوش مسئولان برسانند.

او در این باره به سئوالات خبرنگار «ایران» پاسخ می‌دهد.

در سال تحصیلی جدید یعنی در سال 96-95 چقدر والدین دانش‌آموزان از رفتار اولیای مدرسه شکایت کرده‌اند؟
در 2 سال گذشته بحث ساماندهی شکایات مردم را داشتیم. به‌این معنا که در وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایت را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم. همچنین ما توانستیم سامانه پاسخ به شکایت طراحی کنیم که دو سالی می‌شود در استان‌ها به شکل آزمایشی در حال اجرا است. این سامانه در همه استان‌های کشور وجود دارد. از خاصیت این سامانه این است که افراد شاکی حتماً باید مشخصات خود را وارد کنند.این موضوع کمک می‌کند تا شکایت‌های بی‌نام جایی در سیستم نداشته باشد.

به‌عبارت دیگر یک نوع غربالگری نسبت به شکایاتی که مطرح می‌شود، صورت گرفته است که واقعاً افرادی که شاکی هستند و حقی علیه آنها تضعیف شده است بتوانند در این سامانه براحتی پیام خود را بگذارند. در سه سال گذشته سالانه در حدود 40 هزار شکایت به دست‌مان می‌رسید که با راه‌اندازی سامانه این عدد کاهش پیدا کرد. این موضوع نشان می‌دهد که حوزه‌های ما در پاسخگویی فعال هستند و البته تعداد شکایت‌های بی‌نام هم به حداقل رسیده است. البته این بدان معنا نیست که هیچ شکایتی به شکل دستی به ما نمی‌رسد، شکایت دستی هم از سازمان‌های مختلف و از افراد مختلف به دستمان می‌رسد.

همان‌‌ شکایت‌ها هم ساماندهی می‌شود. در 9 ماهه امسال 9 هزار و 610 شکایت در سامانه داشتیم که 8 هزار و 809  شکایات از طریق سامانه و 801 شکایت هم از طریق نامه به دست ما رسیده است. از مجموع این شکایت‌ها نزدیک به هزار و 590 نامه شکایت نبودند بلکه پیشنهادهایی بود که افراد برای وزارتخانه داشتند. همچنین حدود 700 انصراف از شکایت داشتیم. در مجموع از این شکایت‌های مطرح شده 5 هزار و 787 شکایت بررسی شده است و 407 شکایت در حال بررسی است.
اشاره کردید که خانواده‌ها حتماً باید اسم خود را بیاورند، شاید خیلی‌ها به خاطر اینکه معلم و یا ناظم نداند از او شکایتی شده از شکایت پرهیز می‌کنند چرا که می‌ترسند مدیر مدرسه یا معلم با دانش‌آموز برخورد خوبی نداشته باشند.
نمی‌خواهم بگویم هرگز این اتفاق نمی‌افتد، ممکن است این اتفاق بیفتد اما این سامانه باز می‌تواند مرجعی برای طرح مسأله و شکایت کردن باشد و این قابلیت پیگیری دارد و مطمئناً برخورد ما شدیدتر خواهد بود.

باید فضای امنی ایجاد شود که هر کس بتواند از هر شخصی مسأله‌ای دارد، مطرح کند منتها باید شرطش این باشد که فرد واقعاً شاکی باشد و شکایت وجود داشته باشد، ضمن اینکه بحق شکایت کند و اتهام زنی در شکایت نباشد، آبروریزی نکند و مسائل حاشیه‌ای را در شکایت وارد نکند تا بتوان در فضای امنی به این شکایت رسیدگی کرد. ما اجازه نمی‌دهیم که معلم و ناظم با دانش‌آموز برخورد کنند.
امسال بیشتر شکایت‌ها در ارتباط  با چه موضوعاتی بود؟
 بالاترین فراوانی درباره مسائل اداری، مالی، آموزشی، پرورشی و حقوق است.
و چقدر بحق بوده؟
چیزی در حدود 48 درصد شکایت‌ها بحق است. یعنی اگر حقی از کسی ضایع شده یا کسی مورد تعدی قرار گرفته باشد با طرح شکایت به حق‌اش رسیده است.
پس شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که مدارس از خانواده‌ها شهریه‌های بالا دریافت می‌کنند؟
بله، ممکن است این موضوع باشد و یا مسائل مالی در داخل اداره باشد.
مگر این سامانه مخصوص خانواده دانش‌آموزان نیست؟
همه می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؛ دانش‌آموزان و فرهنگیان.
در این سامانه چقدر دانش‌آموزان شکایت داشتند؟
حجم دانش‌آموزان بسیار کم است.
شاید به این دلیل بوده که اطلاع‌رسانی درستی انجام نشده؟
قبول داریم. هنوز خیلی از خانواده‌ها نمی‌دانند که می‌توانند در خانه بنشینند و از طریق سامانه شکایت خود را به دست ما برسانند.
در سال تحصیلی جدید شاهد حجم زیادی از تنبیه‌ها در مدارس بودیم، با اینکه پرسش مهر رئیس جمهوری درباره رفع خشونت بود اما از همان مهر ماه شاهد اخباری در زمینه کودک‌آزاری در مدارس بودیم. شما چطور با معلمی که دانش‌آموز را تنبیه می‌کند برخورد می‌کنید؟
این موضوع را حوزه بازرسی بررسی می‌کند و هیأت تخلفات اداری رأی صادر می‌کند. البته این رأی متناسب با تنبیه صادر می‌شود. میزان شکایت خانواده درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان می‌گوید که در سال 93، هزار و 249 مورد شکایت درباره تنبیه بدنی داشتیم، در سال 94 این عدد به 675 فقره تقلیل پیدا کرد.

یک دلیلش این است که آموزش و پرورش با همه قوانین و مقررات خودش تلاش کرده تا بتواند جلوی تنبیه بدنی را در مدارس بگیرد. جلسات متعددی تشکیل شده، آموزش‌های ضمن خدمت بسیاری طراحی شده است و با معلمان در زمینه روان شناسی تعلیم و تربیت صحبت کردیم. وظایف و مأموریت‌های مدرسه را مشخص کردیم و گفتیم که مدیر، معلم و ناظم چه کارهایی باید انجام دهند. با این همه کاهش شکایت‌ها در زمینه تنبیه دانش‌آموزان در سال 94 نشان دهنده این است که فعالیت ما قابل قبول بوده است.
اما خبرها چیز دیگری را می‌گویند؟
خبرها به‌خاطر افزایش شبکه‌های مجازی است قبلاً این چنین مطرح نمی‌شد. به آمار ما دقت کنید که در 6 ماهه اول سال، 198 شکایت درباره تنبیه بدنی به دست ما رسیده است.
این به خاطر تابستان است تعطیلات تابستان باعث شده حجم آمار شما هم کاهش پیدا کند؟
حتماً از مهر به بعد این عدد افزایش پیدا می‌کند و ما هنوز آن آمار را جمع نزدیم. اما بنده مطمئن هستم که شکایت‌های ما میانگینش همین است. با این همه باید قبول کنیم این فضای مجازی است که فرصت داده تا ماجرای  تنبیه دانش‌آموزان دست به‌دست شود. مردم هم احساس می‌کنند که تنبیه بدنی فراوان اتفاق می‌افتد. تنبیه جزو مواردی است که ما هرگر گذشت نمی‌کنیم. حتی اگر اولیای دانش‌آموزان رضایت دهند آموزش و پرورش گذشت نمی‌کند.

ما معلم خاطی را به هیأت تخلفات اداری معرفی می‌کنیم تا بفهمد نباید روی دانش‌آموزان دست بلند کرد.
امسال چند معلم به خاطر مشکلات روحی و روانی از کار برکنار شدند؟
معلمانی که حکم تعلیق از سوی وزیر آموزش و پرورش گرفته‌اند از رفتن به کلاس درس محروم هستند تا زمانی که رأی صادر شود. امسال هم همان معلم زنجانی حکم تعلیق گرفت.
هم اکنون پرونده معلم زنجانی در چه وضعیتی است؟
پرونده هنوز در هیأت تخلفات اداری است و ما هم منتظریم تا رأی صادر شود که به اطلاع مردم می‌رسانیم.
پیگیر حال دختر بودید؟
آموزش و پرورش منطقه را مکلف کردیم تا شرایط روحی و روانی دانش‌آموز را بررسی کند. مشاوران ما سعی در بازسازی روحی و روانی دانش‌آموز دارند. آموزش و پرورش نمی‌تواند نسبت به سرنوشت این بچه‌ها بی‌تفاوت باشد.
آیا شما دقت می‌کنید که چه فردی را استخدام آموزش و پرورش می‌کنید آیا به لحاظ   روحی- روانی صلاحیت دارد؟
ما چند مدل استخدام رسمی در آموزش و پرورش داریم یک نوع استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود.

افراد در کنکور سراسری شرکت می‌کنند کسانی که امکان قبولی دانشگاه را داشته باشند انتخاب، مصاحبه و گزینش می‌شوند. صلاحیت‌های کاری و تعلیم و تربیت را در دانشگاه می‌خوانند.

دومین نوع استخدام براساس ماده 28 دانشگاه فرهنگیان است که آموزش و پرورش در دانشگاه‌ها آزمون برگزار می‌کند، براساس مجوزهای استخدامی که می‌گیرد از فارغ‌التحصیلان نفرات مورد نیازش را انتخاب می‌کند و یک دوره یکساله آموزش می‌بینند و وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

سومین نوع استخدام هم مصوبات مجلس است. مثلاً در حوزه پیش‌دبستانی‌ها که مجلس ما را موظف به استخدام می‌کند. خب این سه گروه با هم تفاوت‌هایی دارند. با آنهایی که 4 سال کار می‌کنیم آماده‌تر هستند. درباره بقیه هم بررسی‌ها جدی است.
همین معلمی که شما این گونه استخدام می‌کنید خانواده‌ها می‌گویند در برخی مواقع مشکل اخلاقی دارند.می‌گویند مثلاً معلم آزمایشگاه پسرم معتاد است اما به‌خاطر اینکه رسمی آموزش و پرورش است سیستم نمی‌تواند با معلم خاطی برخورد کند.
یادم نمی‌آید درباره اعتیاد معلمان گزارشی داده باشند. ممکن است در استان‌ها و شهرستان‌‌ها مطرح شده باشد اما در تهران اصلاً به‌یاد ندارم. هر کجا که معلم مسأله دار باشد آموزش و پرورش با او برخورد خواهد کرد. اگر معلوم شود معلمی معتاد است و صلاحیت روحی و روانی نداشته باشد ما با آن معلم برخورد می‌کنیم. گزارش در این زمینه نداشتیم ولی اگر در شهرستان‌ها و مناطق دیده شود حتماً اولیای دانش‌آموزان با ما درمیان بگذارند و ما موضوع را به‌طور جدی بررسی می‌کنیم.
چه استان‌هایی بیشترین شکایت را داشتند؟
استان‌هایی که بزرگ‌تر و جمعیت دانش‌آموزی بیشتری دارند میزان شکایت‌هایشان بیشتر است. تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و  تبریز بیشتر شکایت دارند.

انتهای پیام/ج