مردم سرعت گیرهای داخل شهری را از نظر ساخت استاندارد نمی دانند.
به گزارش اترک، حوادث رانندگی و تلفات جانی آن با افزایش وسائل نقلیه افزایش خواهند یافت مگر اینکه دارندگان وسائل نقلیه و عابرین پیاده نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جدیت به خرج دهند.
یکی از روشهای جلوگیری از بروز تصادفات به خصوص در سطح شهرها قرار دادن موانعی برای کاهش سرعت در سطح شهر می باشد.
تصادفات منجر به جرح و فوت در سطح شهرها به خصوص تصادفات مربوط به موتورسیکلتها باعث می شود که مسئولین شهری نسبت به نصب و احداث سرعتگیرها در شهرها اقدام نمایند.
شهر مراوه تپه نیز با نصب سرعت گیرها با کاهش تصادفات رانندگی روبرو شده است.
اما ساخت یک سرعت گیر یا سرعت کاه قوانین و استانداردهایی دارد که در صورت رعایت نکردن آنها در صورت ایجاد خسارات مالی و یا جانی، سازنده مقصر بوده و باید خسارت بپردازد.
این موانع در سطح شهر دو نوع می باشد که با هم فرق دارند:سرعت گیر و سرعت کاه
ابزاری برای کنترل سرعت وسایل نقلیه است. طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعت گیر باید 3 تا 4 اینچ(7تا 10cm), حداکثر طول آن 1 فوت(30cm) وعرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد.
استفاده از Bump در اماکنی توصیه میشود که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از 5تا 10 مایل(15km) تجاوز نمیکند. پارکینگها یا مراکز خرید به عنوان بهترین اماکن برای نصب این وسیله میباشد. نصب این وسیله در اماکن و معابری که محل رفت و آمد عمومی هستند مناسب نیست و معمولا باعث ایجاد مشکل برای وسایل نقلیه میشود.
از این ابزار با نام سرعتگیر ملایم(Gentle Bump) نیز یاد میکنند. ارتفاع سرعت کاه به 3تا 4 اینچ(7تا 10cm) میرسد, عرض آن به اندازه عرض خیابان محل نصب است و طولی ما بین 12تا 14 فوت(3.5تا 4.2 متر) دارد. طول سرعت کاه ممکن است به 22 فوت(6.7 متر) نیز برسد, در چنین مواقعی به آن Speed Table نیز میگویند.
امروزه استفاده از سرعت کاه(نه سرعت گیر) در مناطق و معابر مسکونی و همچنین مناطقی که مسیر اصلی اتوبوس, آمبولانس و اتومبیلهای اورژانسی دیگر نیستند متداول است که سرعت عبور از آنها نباید از 10 تا 20 مایل(15تا 30km) تجاوز کند. بر خلاف Bump, Humpها معمولا به صورت سری چند تایی با فاصله معین در طول یک مسیر نصب شوند تا سرعت وسایل نقلیه قبل و بعد از هر Hump کنترل شود.
سایت اترک در همین خصوص نظرسنجی را در سایت قرار داد.طبق نتایج نظرسنجی 52.6 درصد شرکت کنندگان نوع و شکل شاخت این سرعت گیرها را استاندارد نمی دانند.
حدود 23 درصد از شرکت کنندگان با احداث سرعت گیر موافق هستند.
امیدواریم مسولین شهری شهر مراوه تپه که مطمنن در احداث این سرعت گیرها نیت خیر داشته اند، نسبت به اصلاح ساختاری برخی از این سرعت گیرها اقدام نمایند.