kor1

عابد رفت، تفسیر عابدی ماندگار ماند.

به گزارش راه اترک، مفسر تفسیر بزرگ عابدی، درگذشت.

الحاج حاج محمداخوندعابدی کر، یکی از روحانیون برجسته وسرشناس استان گلستان و ترکمن صحرا بود که  سخنرانی ها و پژوهش های وی در در زمینه های علوم دینی و قرآنی شهرت زیادی دارد.

«تفسیر عابدی» از ایشان هم اکنون مورد استفاده اکثر ترکمن های ایران و سایر کشور های دنیا است .

وی در سال 1305 در گمیشان به دنیا آمد .  مکتب قرآن و سواد اولیه را پیش ملا محمد حسین گمیشانی فرا گرفته  است .

خود او در یکی از مصاحبه هایش از فقر دوران کودکی اش می گوید: در آن زمان که در گمیشان به مکتب می رفتم ، از نظر مالی ما بسیار ضعیف بودیم. من حتی یک جفت کفش نداشتم که به مکتب بروم . آن زمان خدا بیامرز مادرم مرا به خاطر نداشتن کفش کول می گرفت و به مکتب می برد .ایشان حق بزرگی بر گردن من دارند و من تمام پیشرفت و فعالیت های خودم را مدیون تلاش و فداکاری مادرم می دانم .

آخوند عابدی کر علوم دینی را در گمیشان و در محضراستاد«اتکه آخوند»ادامه داد و سپس به محضر استاد « هجو آخوند» آمد و از ایشان کسب فیض نمود . بعد برای ادامه تحصیل و تکمیل اصول دین و فقه و ادبیات به پیش استاد « عبدالقادیرآخوند» در  روستای عرب جیق نزدیک گلی داغ رفت.

عابدی کر در سال ۱۳۲۵ فارغ التحصیل شد و در روستای صحنه سیزده سال به عنوان مدرس علوم دینی فعالیت کرد  و در همان زمان در مدرسه سپهسالار( مدرسه عالی مطهری) در  رشته ی « منقولات»شرکت و موفق به دریافت مدرک منقولات شد .

چون در آن زمان در روستای صحنه فقط تا کلاس چهارم ابتدایی بود برای ادامه تحصیل فرزندان خود در سال ۱۳۳۸ بندرترکمن آمد و در این شهر مشغول فعالیت شد و در سال ۱۳۳۹ به استخدام آموزش و پرورش در آمد.

آخوند عابدی کر در سال ۱۳۵۷اولین بار به عنوان روحانی به مکه مکرمه مشرّف شد .

وی  از سال ۱۳۳۸ دربرنامه ای که از رادیو گرگان پخش می شد تفسیر قرآن می کرد . در سال ۱۳۴۹ مردم ترکمنستان از آن مرحوم خواستند تا برایشان احکام بگوید .به همین خاطر ایشان تفسیر قرآن را از همان جا شروع کرد و به مدت ۳۱ سال طول کشید.(۱۳۴۹تا۱۳۸۰) و تا به امروز هم ۷ بار تجدیدچاپ شده است .

kor1

مجموعه کتب "تفسیر عابدی" اکنون یکی از کتاب های مهم و مرجع است.

برای این که این تفسیر مورد استفاده مردم ترکمنستان و ترکمن های چین ،پاکستان ،افغانستان و ترکیه و مکه و مدینه قرار بگیرد آن را به زبان ترکمنی به نگارش در آورد .این تفسیر به همه ی این کشورها فرستاده شده است . حتی عده ای از ترکمن های این مناطق خودشان آمدند و این تفسیر را با خود به کشورشان بردند .

پیکر پاک این روحانی بزرگ اهل سنت، فردا ساعت 11 از عیدگاه بندرترکمن به سمت آرامگاه ابدی اش تشییع می شود.

انتهای پیام/ج