آخرین وضعیت راه آهن گرگان- بجنورد - مشهد در مجلس بررسی شد .
به گزارش اترک :علی نورزاد با حضور در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با پروژه راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد به سوالات نمایندگان پاسخ گفت و آنان را از چگونگی اجرای این پروژه و اقدامات انجام شده مطلع کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی پس از جلسه مشترک با نمایندگان مجلس، ضمن ارائه توضیحاتی در ارتباط با این پروژه، راه آهن گرگان- بجنورد- شیروان- مشهد را یکی از پروژه های اولویت دار شرکت ساخت و توسعه عنوان کرد و گفت: با هدف اتصال مرکز استان خراسان شمالی به شبکه ریلی و ایجاد مسیر ترابری ایمن جهت تردد زائرین امام هشتم شیعیان و ایجاد مسیر جدید ریلی جهت ترانزیت کریدور شرق دریای خزر احداث این خط ریلی در دستور کار قرار گرفته است.
وی در رابطه با تفاهم نامه ای که در دولت دهم درباره اجرای این پروژه منعقد شده بود، نیز گفت: تفاهمنامه اولیه ای که برای احداث پروژه راه آهن به امضای کنسرسیوم ایرانی و خارجی رسیده دارای اشکالاتی است که رفع این ایرادات و طی شدن فرآیند تبدیل تفاهمنامه به قرارداد، از جمله اقداماتی است که در طی این مدت صورت گرفته است.
در تفاهمنامه اولیه درصد مشارکت طرف ایرانی ۴۰ درصد درنظر گرفته شده که برخلاف قانون استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی است.
ابعاد کامل این پروژه و طول حدود ۶۳۰ کیلومتری آن هم در تفاهمنامه اولیه ذکر نشده و تنها قسمتی از پروژه در حد ۳۰۰ کیلومتر را در نظر گرفته اند. ضمن اینکه در زمان امضای تفاهمنامه مطالعات جامعی برای این طرح انجام نشده است.
نورزاد افزود: با شروع کار دولت یازدهم کمیته ای از طرف مقام عالی وزارت در وزارتخانه برای ساماندهی بحث فاینانس تمام پروژه های دردست اقدام و از جمله این پروژه تشکیل شده و مساله تامین منابع آن به صورت اصولی در حال تدوین است.
در جلسه ای که با امضا کنندگان استیضاح داشتیم توضیح کاملی درباره مراحل اجرای این طرح داده شد که ما حصل این جلسه پذیرش اقدامات انجام شده توسط وزارتخانه در خصوص اجرای بهینه این پروژه بود./استرآباد به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور