از منظر قرآن و سنّت ائمه طاهرین علیهم السلام ،اساسی ترين ويژگي کساني که در نظام الهی و دينی ، به هر منصب و مقامی نائل ميشوند، تعهد و تخصص است.
حمید رضا شیخ ویسی، معاون دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت ارشاد
در سیره اهلبیت علیهم السلام به دو ويژگی و وصف اساسی صاحبان مناصب در نظام مديريتی اسلام، يعنی تعهّدو تخصّص تأکيد بيشتری شده است.
اين دو، جامع اوصاف ديگر بوده و هرگاه صاحب منصبان نظام اسلامی از اين دو ويژگی به مفهوم حقيقی اش برخوردار باشند، زمينه رشد همه جانبه خود و جامعه را فراهم خواهند ساخت.
در نظام مديريتی اسلام، مناصبی که به کارگزاران حکومتی واگذار ميگردد بر مبناي لياقتی است که آنان در ايفاء مسئوليت خويش از آن برخوردار ميباشند.
پذيرش مسئوليت در نظام اسلامی بدان معناست که انسان در پرتو آن قادر است از عهده حفظ امانت سنگينی که به او سپرده شده است برآيد وحقّ آن را آنگونه که شايسته است ادا کند.
بديهی است تنها با رعايت اين موازين در انتخاب مسئولين،جامعه اسلامی قادر خواهد بود به رشد همه جانبه دست يافته و به اهداف عالی نائل گردد.
هدف ما در این مجال اندک بيان ويژگيهاي عمومی کارگزاران در نظام مديريتی اسلام است.
از منظر قرآن و سنّت ائمه طاهرین علیهم السلام ،اساسی ترين ويژگي کساني که در نظام الهی و دينی ، به هر منصب و مقامی نائل ميشوند دو امر است
تعهّد و تخصّص
اين دو وصف در تمامي رده های مديريتی ضروری بوده و فقدان هر يک، جامعه را در معرض بحران و حوادث تلخ قرار خواهد داد. از اين رو در ابتدا به تبيين اين دو ويژگی از منظر قرآن وسیره عترت طاهره پرداخته و آنگاه به ساير ويژگيها که تمام يا غالب آنها به اين دو وصف برميگردد اشاره ای ميکنيم:
1. تعهّد
اولين ويژگی کارگزاران در نظام اسلامي آن است که مسئوليت واگذار شده به خويش را عهدی الهی دانسته و به آن ميثاق تا آخرين لحظه اتمام مأموريت شان پايبند باشند.
در اينجا برخي از آيات و روايات که تاکید بر لزوم تعهّد و نگرش ميثاق گونه دارد بيان ميکنيم:
وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤولاً. (اسراء: 34)
وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا. (بقره: 177)
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ. (مؤمنون: 8 - 1)
دقت در اين آيات و نظائر آن بیانگر آنست که پذيرش هر نوع عهد وپيمانی، انسان متعهد را وامدار خود نموده و براساس (ان العهد کان مسئولاً) ميبايست خود را جهت پاسخگويی در برابرخداوند آماده کند.
در تطبيق آيات فوق بر لزوم تعهّد در کارگزاران نظام اسلامی بايد اشاره نمود: از آنجا که مديران و کارمندان، پذيرای مسئوليتی در نظام اسلامی گرديده اند در حقيقت متعهد شده اند که مسئوليت خويش را به گونه کامل و تمام انجام خواهند داد.
اينان ميبايست پيوسته مراقب ميثاق خويش با مردم بوده وکمترين بي توجهی بدان، آنان را در معرض ورود به جرگه پيمان شکنان به عهد الهی قرار خواهد داد:
وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ. (رعد: 25)
چون هدف نظام اسلامی تعالی بشر در ابعاد مختلف مادی و معنوی است وکارگزاران خود را متعهد به انجام فرامين الهی ميدانند. از اين رو هر نوع تخلّف آنان از مسئوليت های واگذار شده، نوعي نقض عهد به حريم الهی خواهد بود.
نظير آيات مذکور آياتی است که در آنها لزوم اداء امانت و اجتناب از خيانت نسبت به آن اشاره شده است:
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَي أَهْلِهَا. (نساء: 58)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَتَخُونُوا اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ. (انفال: 2)
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ. (معارج: 32)
بنابراين قبول پُست و مقام در نظام اسلامي به معناي پذيرش امانتی سنگين است که خيانت نسبت به آن انسان را در زمره خائنين به خداوند ورسولش قرار خواهد داد.
ادامه دارد...
#گام_دوم_انقلاب
#مدیران_جوان_و_کارآمد
#دولت_اسلامی
#نسل_تمدن_ساز