اعلام اینکه این سند متوقف شده است کافی نبوده و باید مباحثی که از دروس حذف شده بازگردند.
به گزارش راه اترک به نقل از کلاس بیست، رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالیرتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاریهای کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادامالعمر باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است.
در همین راستا اجرای 2030 در کشور آغاز شد هرچند به صورت مخفیانه بوده است اما عواقب آن در مدارس از دید فرهنگیان و والدین پنهان نماند.
اگرچه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اجرای سند 2030 پس از تذکر رهبر معظم انقلاب کاملاً متوقف شده است، اما پیگیری ها نشان می دهد برخی از موارد این سند در مدارس همچنان در حال اجراست.
مصاحبه با برخی از معلمان و والدین که نسبت به اجرای این سند اعتراض داشتند نشان می دهد که والدین نسبت به اجرای 2030 در مدارس حساس شده و به شدت نسبت به آن واکنش نشان می دهند.
داستان کربلا را روایت کردم مدیر مدرسه به من معترض شد!
یکی از والدینی که این سند را خوانده و عضو کمپین اعتراضی نسبت به 2030 هم بوده در این راستا می گوید: من کم و بیش نسبت به 2030 مطالعه داشته ام و می توانم به همین صراحت بگویم که به طور 100 درصدی با اجرای این سند در کشور مخالفم.
وی می افزاید: فرزندان من و دیگران تمام سرمایه های آینده نظام و کشور هستند؛ در حال حاضر معلمان زیادی تلاش می کنند که به بهترین شکل دانش آموزان خود را تربیت کنند اما با اجرای این سند زحمت چندین ساله معلمان و والدین ظرف چند سال به باد می رود.
یکی از معلمان مدارس ابتدایی هم ضمن انتقاد از سند 2030 می گوید: نظام آموزشی ما نظام صحیحی است که بسیاری از کشورها به آن غبطه می خورند هرچند کاستی هایی هم در این نظام وجود دارد اما نمی توان گفت به جای رفع کاستی ها به سراغ اسنادی برویم که کاملا با نظام آموزشی کشور مغایرت دارند.
این معلم ابتدایی با بیان اینکه این سند در مدارس به صورت ضمنی در حال اجراست گفت: من تمام سعی خودم را کرده ام تا در کلاس درس به دانش آموزان یاد بدهم که این روش غلط است اما آیا معلم فرزندان من هم این تلاش را در حق من و فرزندانم انجام میدهد؟
وی با بیان اینکه حذف دروس حسین فهمیده و دهقان فداکار از مصادیق تاثیر 2030 بر سیستم آموزشی کشور ماست عنوان کرد: یک بار که برای شاگردانم از واقعه کربلا و شهادت حضرت رقیه صحبت کردم مورد اعتراض مدیر مدرسه قرار گرفتم که چرا عناوین غیر درسی و خشونت را به دانش آموزان آموزش می دهم.
این معلم همچنین گفت در سال گذشته کلاس های ضمن خدمتی برای معلمان گذاشته شد که برخی از موارد را به صورت خیلی ظریف به معلمان آموزش دادند به عنوان مثال در طرح جابر، طرح من به خاطر داشتن بسم الله الرحمن الرحیم رد شد و دلیل آنها این بود که در طرح های علمی بین المللی نوشتن هرگونه نامی که نشان دهنده دین و مذهب باشد ایراد دارد.
هنوز برخی مدارس سند 2030 را اجرا می کنند
یکی دیگر از والدین که نگرانی های زیادی در خصوص اجرای 2030 در کشور دارد می گوید: اعلام اینکه این سند متوقف شده است کافب نبوده و باید مباحثی که از دروس حذف شده بازگردند.
وی همچنین معتقد است که هنوز برخی از مدارس در راستای اجرای سند 2030 تلاش می کنند و باید با جریان اجرای این سند مقابله شود.
به نظر می رسد اعلام توقف اجرای سند 2030 از سوی معاون آموزش و پرورش تنها کافی نیست و باید ضمانتی بالاتر به مردم به ویژه معلمان و والدین داده شود که جلوی اجرای ان سند گرفته شده است این در حالی است که رئیس دولت، وزرای آموزش و پرورش و علوم، معاون زنان و برخی از معاونین دولت موافق این سند بوده و تعهداتی برای اجرایی شدن آن داده اند.
انتهای پیام/