malakhatrack

هر فردی که ملخ مراکشی را جمع کند و به دولت تحویل دهد ،دولت از او ملخهای جمع شده را می خرد.

به گزارش اترک به نقل از ایرنا، سلیمان محمدی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا، در خصوص مراحل رشد ملخ مراکشی گفت: ملخ مراکشی دارای 2 سن یک و دو است که در سن یک پوره ها قابل جمع آوری و در سن 2 به مرحله پرواز رسیده و نمی توان جمع آوری کرد.

وی با بیان اینکه همه ساله ملخ ها به هزاران هکتار ازمراتع و مزارع کشاورزی این شهرستان خسارت وارد می کند، افزود: با موافقت مدیرکل سازمان جهادکشاورزی استان و ارزیابی کارشناسان، برای نخستین بار در کشور پوره 1 ملخ توسط پیمانکار تعیین شده خریداری می شود.

مدیرجهادکشاورزی مراوه تپه گفت: این طرح علاوه برجلوگیری از میلیاردها ریال هزینه مبارزه شیمیایی که برای محیط زیست نیز اثرات سویی دارد، برای اهالی نوار مرزی شهرستان مراوه تپه و شهرستان های همجوار، فرصت مناسبی برای اشتغال موقت خواهد بود.

محمدی پیرامون کاربرد پوره های جمع آوری شده ملخ نیز اظهار داشت: بخشی از پوره های جمع آوری شده در اختیار سازمان تحقیقات کشاورزی قرار می گیرد که کارشناسان پس از بررسی و تحقیقات، مشخص خواهند کرد که این پوره ها چه کاربردی می توانند داشته باشند.

وی مناطق آلوده به ملخ در شهرستان مراوه تپه را 14 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پوره های ملخ در سن 2 که شروع به پرواز می کنند به تغذیه سبزینه هزاران هکتار از مراتع و مزارع این شهرستان می پردازد.

به گفته وی، در مراوه تپه 9 کانون آلوده به ملخ مراکشی وجود دارد که ملخ های هر کانون پس از رسیدن به سن پرواز و پس از خوردن علف های صدها هکتار مرتع به مزارع و باغات مجاور مراتع نیز حمله می کنند و از این طریق ضرر زیادی به کشاورزان و دامداران وارد می کند.

مدیرجهادکشاورزی مراوه تپه مناطق آلوده ملخ مراکشی در محدوده شهرستانهای مراوه تپه، کلاله و گنبدکاووس در شمال استان گلستان را حدود300 هزار هکتار اعلام کرد.

محمدی گفت: زیستگاه های ملخ مراکشی به طول 120 کیلومتر و به عرض 30 کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا آغاز و تا مراتع و چراگاه های شهرستان مراوه تپه ادامه دارد و همه ساله مبارزه شیمیایی با این ملخ ها نیز انجام می شود.

وی همچنین تصریح کرد: نوارمرزی کشور همسایه ترکمنستان نیز آلوده به ملخ مراکشی است که بخاطرعدم توجه به این معضل،توده های ملخ از این کشور وارد این شهرستان می شود و همه ساله خسارت مضاعفی به مراتع و مزارع منطقه وارد می کند.

مدیر جهادکشاورزی مراوه تپه با بیان اینکه این ملخ های مهاجر علاوه بر خسارت های وارده، درکانونهای آلوده اقدام به تخم ریزی می کنند، از مسوولان استانی و کشوری خواست در جهت مبارزه با آن آفت با کشور همسایه هماهنگی شود.

شهرستان مرزی مراوه تپه با 60هزارنفرجمعیت درمنتهی الیه شرق استان گلستان قراردارد.