tvafgan

مسوولان وزارتخانه فرهنگ در افغانستان متمایل به آمریکا هستند.

 به گزارش اترک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی افغانستان :دقیقا یک سال پیش محترم حامد کرزی دستور جلوگیری از انتشار برنامه‌ها و فیلم‌های غیراسلامی را صادر کرد و در حکمی به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داد تا از پخش و رواج فیلم‌ها و برنامه‌های مبتذل، مستهجن و منافی اخلاق اجتماعی، شئونات ملی و اسلامی از رسانه‌های تصویری با رعایت آزادی‌های مندرج قانون اساسی افغانستان به طور جدی جلوگیری کند.

رییس جمهور همچنین به نهادهای امنیتی کشور دستور داد تا علیه افرادی که در پرداخت و دریافت رشوت، قاچاق و استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و سایر جرایم پیشنهاد شده دخیل هستند، بدون در نظر داشتن جایگاه اجتماعی و رسمی آنان اقدام کنند. وی به دادگاه عالی نیز دستور داد در همکاری و تفاهم با سایر نهادهای اطلاعاتی و قضایی و با تعیین مجازات های عادلانه و قاطعانه، قانون را به طور یکسان علیه محکومان عملی کند.

این دستور شعارگونه ی جناب کرزی صادر شد ولی هیچگاه عملی نشد و اوضاع بدتر شد که بهتر نشد. در واقع در بسیاری موارد اقدام اساسی صورت نگرفت و تنها به تذکر و وعده های غیرعملی بسنده شد.

تلویزیون‌های زیادی هستند که بیش از پیش به ابتذال روی آورده‌اند و فیلم‌های بسیار مستهجن و غیر اخلاقی و منافی شئونات ملی و اسلامی پخش می‌کنند که جز رواج فساد و فحشا هدف دیگر را تعقیب نمی‌کنند. با وصف آن که افغانستان برای اسلام و پیاده شدن احکام دین میلیون‌ها شهید داده است، اما پخش و انتشار فیلم‌های مبتذل روز‌ به روز بیشتر گسترش پیدا می‌کند.

ای کاش تنها به همین پخش فیلمهای مبتذل و آوازخوانی زنان برهنه در تلویزیون بسنده می کردند. چندی قبل در مراسم فارغ التحصیلی نیروهای پولیس، چندین تن از دختران آوازخوان را بردند تا با رقص و خوانندگی با لباس های نیمه عریان برای آنان سربازان جشن بگیرند.

دسترسی به مشروبات الکلی هم که این روزها در بازارهای کشور کار دشواری نیست. حتی بر اساس برخی از گزارش‌ها، شماری از ماموران عالی‌رتبه دولت در بازگشت از سفرهای خارجی با خود مشروبات الکلی می‌آورند و یا از همین طریق مواد مخدر را قاچاق می‌کنند. وجود و عرضه گوشت خوک در بازارهای کابل نیز از دیگر مواردی است که نمی توان نادیده گرفت.

پخش فیلمهای مبتذل و غیر اسلامی، دسترسی آسان و فراوان به مشروبات الکلی در مغازه ها و عرضه گوشت خوک در کابل از مواردی است که نشان می دهد غربیها در پی از بین بردن فرهنگ اسلامی و شیوع فرهنگی برهنگی غرب در افغانستان می باشند و عده ای نیز آنها را در این راه همراهی می کنند.

به عنوان نمونه: اینک با وجود قریب به دوصد رسانه صوتی و تصویری، فرهنگ و رسوم ملی‌ به فراموشی سپرده شده است و رادیوها و تلویزیون‌ها به جای حفظ فرهنگ اصیل افغانستانی و اسلامی و اجرای رسالت ایمانی و رسانه‌ای‌شان، از رسانه های غربی الگو برداری می کنند.

که البته ای کاش از دیگر کانال های آموزشی غرب نیز الگو برداری نمایند، چرا که در کشورهای دیگر، هر شبکه تلویزیونی و رادیویی یک دانشگاه است؛ اما بدبختانه در افغانستان کاملا برعکس است. جوانان به رادیوها زنگ می‌زنند و به جای درخواست‌های سازنده و مفید، برنامه‌های مبتذل درخواست می‌کنند. برخی تلویزیونها به جای استفاده بهینه از وقت و زمان مردم، یکسره رقص و آواز و یا سریالهای هندی چند هزار قسمته پخش می کنند.

البته باید گفت مقصر همه این ناباسامانی ها رسانه ها نیستند، بلکه وزارت اطلاعات و فرهنگ سهم به سایزی در این همه خودسری در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی دارد و از آنجایی که مسوولان این وزارتخانه متمایل به آمریکا هستند، تعجبی ندارد اگر بگوییم سیاست آنها نشات گرفته از سیاست کاخ سفید است زیرا این عزیزان خواسته یا ناخواسته مجری این هدف غرب هستند.

در میان عمده ناراحتی مردم از سکوت شورای علمای افغانستان است. هرچند که اوایل سال گذشته شورای علما طی بیانیه ای از رییس جمهور خواست این دستور را صادر کند، ولی هیچگاه خبرهای مبنی بر پیگیری آن نشر نشد.

وقتی کسی که برای اولین بار شبکه های صوتی و تصویری افغانستان را گوش می دهد و می ببینند، فکر می کند که به جای یک کشور اسلامی به یک کشورغرب زده آمده، اولین سوالی که در ذهنش خطور می کند این است که علمای دینی افغانستان چرا سکوت کرده اند؟ آیا دالرهای شیرین آمریکایی خدای ناکرده باعث شده تا حرام هایی چون رقص و آواز خوانی زنان و مشروب فروشی حلال شود و یا از ترس جان خود سکوت را بر اعتراض ترجیح داده اند؟

به هر حال که این برهنگی دختران در تلویزیون، این خرید و فروش آسان مشروبات الکلی و گوشت خوک، ترویج رقصاندن زنان در جمع مردان و .... قطعا پاسخ آن همه خون جوانانی که برای دفاع از اسلام و وطن شهید شدند، نیست عالی جنابان مستقر در ارگ ریاست جمهوری و عزیزان بزرگوار شورای علمای کشور.