fajury

معاون نهضت سواد آموزی استان گلستان از رتبه اول بی سواد داشتن مراوه تپه در استان گلستان خبر داد.

به گزارش راه اترک به نقل از شبستان، ستار بردی فجوری، معاون نهضت سواد آموزی گلستان، امروز (8 دی) در جمع خبرنگاران استان ضمن گرامیداشت هفته سواد آموزی، گفت: 7 دی ماه سالروز تاسیس سواد آموزی به فرمان حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) است. 

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش، افزود: در تاریخ اسلام ما شاهد احادیث بسیاری در بحث آموزش هستیم که حتی پاداش هایی هم برای آن در نظر گرفته شد و ارزش و اهمیت علم در جای جای صفحات تاریخی ما کاملا بیان شده است. 

فجوری اظهارداشت: با توجه به اینکه حیطه کاری در سواد آموزی در گروه سنی 10 تا 49 سال را شامل می شود اما این به منظور اینکه افراد 49 سال به بالا رها خواهند شد نیست.

 وی با بیان اینکه افراد 49 و 50 سال به بالا را هم آموزش خواهیم داد، تصریح کرد: در حال حاضر در استان گلستان 161 نفر در این رده سنی قرار دارند. معاون سواد آموزی گلستان گفت: دوره سوادآموزی، دوره تحکیم و دوره انتقال جزو سه دوره آموزشی ما در سوادآموزی را شامل می شود. 

وی در خصوص حق الزحمه هایی که در این سه دوره به آموزش دهندگان پرداخت می شود، افزود: در دوره سواد آموزی مبلغ 6 میلیون و 750 هزار ریال، در دوره تحکیم یک میلیون و 200 هزار ریال و در دوره انتقال 8 میلیون و 200 هزار ریال پرداخت می شود.

 فجوری اظهارداشت: ما یک دوره با عنوان دوره خودآموزی داریم که فرد می توانند با مراجعه به سامانه به عنوان بی سواد ثبت نام کند و توسط افراد نزدیک خود آموزش ببیند و بعد از مدتی مراجعه کند و در امتحانات ما شرکت کند و نمره قبولی را کسب کند که 6 میلیون و 580 هزار ریال به آن پرداخت خواهد شد. 

وی تصریح کرد: در بحث معلولین، ناشنوایان، نابینایان یا چند معلولیتی ها و تمامی افرادی که به دلیل شرایط جسمی نتوانستند از آموزش های اولیه برخوردار شوند این افراد می توانند تحت پوشش ما قرار گیرند و برای آموزش این نوع افراد آموزش دهنده به منازل این افراد خواهند رفت و علاوه براینکه مبلغ ده میلیون ریال به آموزش دهنده پرداخت می شود هزینه رفت و آمد را هم پرداخت خواهیم کرد.

 معاون نهضت سواد آموزی گلستان گفت: در روستاهای استان اگر فقط یک نفر بی سواد باقی مانده باشد برای آن فرد مربی خواهیم فرستاد و مبلغ یک میلیون تومان پرداخت می کنیم. 

وی با اشاره به جذب سواد آموزان، افزود: مبلغ 139 هزار و 600 تومان به عنوان پاداش به افرادی که در دوره های سواد آموزی ما شرکت کردند و توانستند با سواد شوند پرداخت می شود.

 فجوری اظهارداشت: برای اینکه بتوانیم کارهای خود را در سطح استان انجام دهیم اکنون با 10 موسسه و شرکت طرف قرارداد هستیم که اینها در بحث جذب، نگهداری و نحوه برگزاری آزمون به ما کمک خواهند کرد. 

وی از فعالیت یک هزار و 200 آموزش دهنده در امر سواد آموزی در سطح استان خبر داد و  تصریح کرد: از این تعداد 5 نفر دانشجو، 251 نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم، 174 نفر دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، 722 نفر داری مدرک تحصیلی لیسانس و 48 نفر با مدرک تحصیلی فوق لیسانس در ریشه کنی بی سوادی همیاری می کنند.

 معاون نهضت سواد آموزی گلستان گفت: آنچه که در سال 95 اتفاق افتاد حجم ابلاغیه از سوی وزارت خانه 10 هزار و 500 نفر بود که 7 هزار نفر در سواد آموزی، یک هزار و 500 نفر در دوره تحکیم و دو هزار نفر هم در دوره انتقال بود که با تلاش مجموعه استان و شهرستان ها توانستیم 10 هزار و 742 نفر را  با 102 درصد پوشش دهیم. 

وی افزود: در بحث پوشش حجم ابلاغی استان گلستان در سطح کشور بعد از استان چهارمحال بختیاری توانست رتبه دوم کشوری را به دست آورد. 

فجوری در خصوص سواد آموزانی که در مناطق محروم و تحت عنوان عشایر در حال زندگی هستند، اظهارداشت: با تلاش های انجام شده توانستیم در مناطق عشایر با برگزاری 209 کلاس 880 نفر را تحت پوشش قرار دهیم که از این تعداد 32 نفر آقایان و 848 نفر بانوان بودند.

 وی تصریح کرد: زمانی که دانش آموزان ما در مدارس استان ثبت نام می کنند فرم هایی در اختیار خانواده ها با عنوان آموزش اولیای بی سواد در اختیارشان قرار می گیرد که بر این اساس اولیای بی سواد شناسایی می شوند که تاکنون دو هزار و 180 نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

 معاون نهضت سواد آموزی گلستان گفت: بر اساس نرخ جمعیت بیشترین آمار بی سوادی در شهرستان مراوه تپه و کمترین آمار در شهرستان بندرترکمن است. 

وی افزود: اگر انسداد بی سوادی را نتوانیم کنترل کنیم بی سوادی در جامعه ما تولید خواهد شد.

انتهای پیام/ج