29اردیبهشت گرامی داشت شاعر شهیر ترکمن صحرا در کنار مزارش برگزار می گردد.

 

فرماندار مراوه تپه گفت: تمام دستگاههای اجرایی برای برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در روز 29 اردیبهشت ماه سال جاری آمادگی کامل دارند .

به گزارش اترک ، علی اصغر کرمانی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه استانی ستاد بزرگداشت مختومقلی فراغی در محل آرامگاه افزود : بحمدالله پیرو سه جلسه استانی برگزار شده در استانداری و تأکیدات استاندار ، تمام دستگاههای اجرایی برای برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی در روز 29 اردیبهشت ماه سال جاری آمادگی کامل دارند.

وی افزود : امیدوارم که بتوانیم در این مراسم با اجرای دقیق امور برنامه ریزی شده در خدمت علاقمندان مختومقلی فراغی و ادب و هنر و مردم خوب گلستان و مهمانان خارج استانی و کشور باشیم و با توجه به حضور مهمانان خارجی در مراسم بزرگداشت این عارف نامی ، مراسمی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی و مختومقلی فراغی برگزار می شود.
 
به گزارش اترک ، مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن درسال ‏1146 ‏هجری قمری درروستای حاجی قوشان گنبدکاووس در خانواده مذهبی به دنیا آمد ،‌ پدرش دولت محمد آزادی و مادرش آرازگل نام داشت.‏

 
مختومقلی تا پایان عمر در بین ترکمن ها زیست و در غم ها و شادی های آنها شریک بود ، وی علاوه بر شعر ، به آموزش و راهنمایی مردم پرداخت و سرانجام در سن ‏57 ‏سالگی در سال ‏1204 ‏هجری قمری در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی بدرود حیات گفت.
‏مردم استان چه شیعه و چه سنی با اشعار مختومقلی فراغی انسی عجیب دارند . به نحوی که در بسیاری از مکانها مانند دوزین ،‌کوهسارات و ... شعرهای مختومقلی مانند شاهنامه فردوسی در شبهای سرد پاییز و زمستان در کنار کرسی های گرم ،‌ خوانده می شود .
مختومقلی فراغی شاعری اجتماعی بوده است و ارادت بسیار بالایی نیز به خاندان عصمت و طهارت داشته اند .
پیکر او در نزدیکی روستای آق تقه شهرستان مرزی مراوه تپه در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شده است.