nurparan

مشاور جوان فرماندار مراوه تپه در خصوص روز 16 آذر گفت: روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.

به گزارش راه اترک، امروز 16 آذرماه است.

سالروز شهادت 3 تن از جوانان عزیز دانشجوی این کشور که در راه مبارزه با استکبار و مستکبران تاریخ که سردمداران آن آمریکا و غرب بودند، در خون خود غلطیدند.

آمریکا از دیرباز با مردم ایران اسلامی دشمنی کرده است و مردم این سرزمین همیشه خار چشم غربیها بوده اند.

نورمحمد پراندوجی، مشاور جوان فرمانداری مراوه تپه در خصوص سالروز 16 آذرماه پیامی صادر کرده که در زیر می خوانیم.

در 24 آبان ۱۳۳۲ اعلام شد که "نیکسون" معاون رئیس جمهور آمریکا از طرف آیزنهاور به ایران می‏ آید. نیکسون به ایران می‏ آمد تا نتایج پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است را ببیند.
در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند. دو روز قبل از آن واقعه تلخ (14 آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که "دنیس رایت"، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید.
از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده ‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت و بیشتر اعتراض ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد.
صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شدند. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رییس دانشگاه تعطیل گردید. نیروهای نظامی رژیم که بشدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده ای را نیز دستگیر کرده بودند.
دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نام های قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند.
دو روز بعد از واقعه 16 آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد.
روز 16 آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است
۱۶ آذر روز دانشجو را به تمام دانشجویان و نخبگان بلاخص دانشجویان عزیز شهرستان مراوه تپه تبریک عرض نموده و آرزوی موفقیت همراه با سلامتی و تندرستی از خداوند متعال خواستارم
نورمحمد پران دوجی
مشاور جوان فرماندار مراوه تپه