mostanad0

سرپرست اداره میراث فرهنگی مراوه تپه از آغاز ضبط دو مستند تلویزیونی در این شهرستان خبر داد.

 به گزارش راه اترک، عطابردی خانی، سرپرست اداره میراث فرهنگی مراوه تپه از آغاز ضبط دو مستند تلویزیونی در این شهرستان خبر داد.

خانی در گفتگو با راه اترک گفت: کار ضبط دو مستند میراث ناملموس (آق آش) و مستند مجموعه(( یکی مثل همه)) در شهرستان مرزی مراوه تپه کلید خورد.

وی در خصوص این دو مستند گفت: مستند اول، مستند میراث ناملموس (آق آش) است که به معرفی مراسم سنتی آق آش میپردازد.
مراسم آق آش بیانگر عمق ارادت قوم ترکمن به پیامبر اکرم (ص) میباشد که هر زن و مرد ترکمن وقتی به سن آنحضرت یعنی ۶۳ سالگی میرسد با دعوت از اقوام ، دوستان و همسایه به برگزاری این مراسم میپردازند.
احیاء‌سنن قدیمی و صنایع دستی در حال فراموش شده از اهداف دیگر این مجموعه میباشد.
مراسم آق آش در سال ۱۳۸۸ باشماره ۹۴ بعنوان یکی از اثار میراث ناملموس ترکمن ثبت ملی شد
این مجموعه بخاطر حضور عبدالرحیم مرادی هنرمند اهل روستای لهندر بخش گلیداغ شهرستان مراوه تپه عبدالرحیم نامیده می شود.

خانی اضافه کرد: مستند دوم، مستند مجموعه(( یکی مثل همه)) است که این مجموعه در خصوص محور نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری بنام جهش تولیدتهیه می گردد.
معرفی افراد خاصی که در روستاها الگو بوده و از اراضی زیر کشت خود بهره برداری خوبی نموده و از علم کارشناسان کشاورزی و مکانیزاسیون در تولید محصول استفاده نموده اند از اهداف ای مجموعه میباشد.
مجموعه(( یکی مثل همه)) از شبکه های یک و افق پخش خواهد گردید.

mostanad

 

mostanad

 

mostanad

سرپرست اداره میراث فرهنگی مراوه تپه در خصوص گروه کارگردانی این دو مستند هم گفت: امیر حسین پیله کوهی به عنوان مدیر تصویربرداری، مصطفی رهگشای به عنوان تصویر بردار ، محمد صالح کلانتری به عنوان تصویربردار،  روح الله عباسپوربه عنوان تصویربردار هوایی و حسین خلیلی به عنوان صدا بردار این دو مجموعه می باشند.
وی در خصوص کارگردانی و تهیه کنندگان این دو کار تلویزیونی هم گفت: تهیه کنندگی و کارگردانی مجموعه آق آش را سید عبدالله موسوی تاکانی برعهده دارد و تهیه کنندگی یکی مثل همه را ایمان گودرزی و کارگردانی آن را سید عبدالله موسوی تاکامی برعهده دارد.

منطقه شهرستان مرزی مراوه تپه در استان گلستان به عنوان یکی از مناطق بکر و ناب در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، طبیعی و ... مستعد ضبط کارهای سینمایی و تلویزیونی زیادی است که هنوز ناشناخته باقی مانده است.

انتهای پیام/رضا جامی