leaks

گاردین نوشت: سرویسهای اطلاعاتی آمریکا برنامه داشتند که بنیانگذار ویکی لیکس را مسموم کنند.

به گزارش راه اترک، ویکی لیکس یک سایت اطلاع رسانی در خصوص اسناد رسمی و محرمانه در خصوص تمام کشورهای جهان است که چند سال پیش راه اندازی شد و همزمان با راه اندازی برنامه افشاء اطلاعات کشورهای مختلف را در برنامه گذاشت.

اسنادی که طرز به دست آمدن آنها هنوز هم مشخص نیست و به همین دلیل هم برخی تحلیل گران علت ایجاد این سایت را خود آمریکاییها برشمرده اند.
ویکی لیکس به نا به نظر برخی از صاحب نظران بر اساس همان طرح ساخت ویکی پیدیا که صهیونیستها طراحی کرده اند، طراحی شده است و ظاهرا از همان جا هم پشتیبانی می شود.

این سایت جنجال برانگیز نیاز به یک مدیر داشت که قرعه به نام جولیان آسانژ استرالیایی افتاد.

آسانژ که خود یک هکر معروف بوده با مدیریت اعلام شده توانست با کمک یک تیم بزرگ در جهان (شاید نزدیک به 700 نفر یا بیشتر) اسنادی را رو کند که در بعضی مواقع به ضرر سازندگان اصلی ویکی لیکس هم شده بود و همین دلیل باعث شد که جلوی این فرد گرفته شود.

گاردین در مطلبی که اسپوتنیک روسیه به نقل از آن نوشته، می آورد:«آژانس های اطلاعاتی آمریکا قصد داشتند جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس را مسموم کنند و یا او را بربایند.

این سناریوها توسط سیستم اطلاعات آمریكا با شركت امنیتی خصوصی UC Global كه فعالانه از روزنامه نگار جاسوسی می كرد، مورد بحث قرار گرفت. یک کارمند سابق این شرکت که شاهد پرونده استرداد آسانژ است، در مورد جزئیات عملیات صحبت کرد.

وی گفت که در سال 2017 ، سرویس های مخفی آمریکایی به رئیس شرکت امنیتی UC Global، دیوید مورالس، پیشنهاد کردند اقدامات رادیکال تری علیه این روزنامه نگار انجام دهد.

وی در دادگاه گفت: "پیشنهاد شد درب سفارت اکوادور باز بماند تا بتوانید به داخل بروید و آسانژ را ربوده یا مسموم کنید."»
این درحالی است که همیشه آمریکا مدعی بوده که کشورهایی نظیر روسیه هستند که مخالفانشان را مسموم می کنند.

هنوز آمریکا در این خصوص واکنشی نشان نداده است.

انتهای پیام/رضا جامی