tablet

خبر مرگ دانش آموز به خاطر نداشتن گوشی تلفن همراه برای مرور درسها در شرایط کرونا، خبری بسیار قابل تامل است.

به گزارش راه اترک، چند ساعتی است که خبر مرگ دانش آموز دیری به خاطر نداشتن گوشی تلفن همراه در حال انتشار در فضای مجازی است.

خبری که البته توسط آموزش و پرورش دیر تکذیب شد.

رضا جامی ، مشاور مرکز مشاوره همراز کلاله:

صرف نظر از صحت یا عدم صحت خودکشی این دانش آموز دبیری، فشار روانی ایجاد شده برای داشتن امکانات عمومی که مثلا همه دانش آموزان یا همه هم گروههای سنی در دوره نوجوانی دارای آن می باشند، می تواند به قدری سنگین باشد که در صورت عدم تخلیه این فشار روانی توسط فرد، او را به سمت مرگ خودخواسته هدایت کند.

آموزش درست والدینی در ابتدا و تکمیل این آموزشها در مدرسه توسط اولیاء مدرسه و برنامه ریزی درست نهادهای اجتماعی مانند: آموزش و پرورش، شهرداریها، رسانه ها و به ویژه تلویزیون می تواند در کاهش این فشار کمک شایانی داشته باشد.

شرایط کرونا موجب شده که به گونه ای تهیه گوشی تلفن همراه برای دانش آموزان مانند تهیه کتاب و دفتر شود و دانش آموز وقتی ببیند همه دانش آموزان از این امکان بهره مند هستند و او تنها جامانده این قافله است که خانواده شرایط امکان استفاده را برای او آماده نکرده اند، ممکن است دست به اقداماتی بزند که نتایج ناخوش آیندی را به همراه داشته باشد.

حتی رقابت فرزندان در خانواده برای داشتن گوشی مستقل و عدم توانایی خرید خانواده برای 2 یا تعداد بیشتر گوشی هم می تواند در برخی از افراد که از اعتماد به نفس پایین تری برخوردار هستند، حوادث مشابهی را رقم بزند.

وجود مشاور در مدارس به خصوص در این شرایط و زمان، عدم تاکید اولیاء مدرسه بر ضرورت استفاده از گوشی تلفن همراه، دادن گوشیهای تلفن همراه به دانش آموزان کم توان مالی، دادن گوشیهای امانی به دانش آموزان، مهیا کردن شرایط ارائه دروس به شکل غیرمجازی برای دانش آموزان مانند: تهیه جزوه های درسی برای دانش آموزان، ارائه محتواهای درسی از شبکه های تلویزیونی ، استفاده از فضاهای مجازی سهل الوصول تر با کمترین میزان مصرف داده اینترنتی و ... از جمله راهکارهای جلوگیری از بروز اتفاقات اینچنینی در سطح جامعه است.

امیدواریم که مسئولین وزارت آموزش و پرورش در ارائه برنامه های خود با کارشناسی بهتر و برنامه عملی تری ورود کنند تا اتفاقات اینچنینی حتی خبر کذبش هم مطرح نشود.

انتهای پیام/روح انگیز مرادیانی