ghazme5

پیکر شهید نعمت اله گزمه، بعد از 32 سال بی اطلاعی خانواده شناسایی شد.

به گزارش راه اترک، شهید نعمت اله گزمه از شهدای ناجا می باشد که در منطقه شهرهانی و زبیدات و در روزهای آخر جنگ به همراه سایر همقطارانش به شهادت رسیدند.

تسنیم در این خصوص نوشت:« روزهای آخر جنگ بود، رژیم بعث عراق باری دیگر حملات خود را از سر گرفته بود و غاصبانه بر سرزمین‌مان می‌تاخت؛ یکی از همین تاخت‌وتازها، فاجعه تلخ 21 تیرماه 1367 بود که تا 25 تیر همین ماه ادامه داشت. رزمنده‌ها در طول 220 کیلومتر در خط مقدم بودند. رژیم بعثی با حمایت مستقیم استکبار جهانی و گروهک منافقین عملیات وسیعی را ابتدا با گلوله‌باران و بمباران‌های شدید خط پدافندی نیروهای رزمنده و روستاییان مرزنشین آغاز کرد. این تک دشمن ساعت 4 صبح 21 تیرماه با بمباران‌های شیمیایی شروع شد. دشمن از محورهای مهران، چنگوله، موسیان، نهر عنبر،‌ زبیدات، شرهانی، عین‌خوش و فکه وارد عمل شد تا با شکستن خطوط پدافندی نیروهای رزمنده و روستایی را به محاصره خود درآورد و در واقع بر جاده مواصلاتی دهلران ــ مهران و دهلران به اندیمشک تسلط پیدا کند. رزمندگان بسیاری در این تک ناجوانمردانه دشمن به شهادت رسیدند.

بخشی از این شهدا سربازان ژاندارمری بودند که پیکرهایشان در منطقه ماند و کسی از سرنوشتشان اطلاعی پیدا نکرد. حدود 30 سال طول کشید تا در جریان عملیات تفحص، پیکرهای مطهر بخشی از این شهدا توسط کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح پیدا شد. از جمله این شهدا پیکر مطهر 54 شهید ژاندارمری (ناجا) بود که در منطقه زبیدات به شهادت رسیده بودند. 25 تن از این شهدا شناسایی شده به زادگاه‌هایشان بازگشتند.»

از جمله این شهدا، شهید نعمت اله گزمه بود که در تاریخ 21 تیرماه 1367 در منطقه زبیدات عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

پیکر این شهید عزیز در سال 87 در شهرستان سرایان استان خراسان جنوبی به عنوان شهید خوشنام به خاک سپرده می شود و بعد از 12 سال از پیدا شدن پیکر شهید، با انجام آزمایشات DNA از خانواده و نمونه های گرفته شده از پیکر شهید که قبل از خاکسپاری از همه شهدای گمنام تفحص شده در تهران، انجام می گیرد، شهید نعمت اله گزمه مورد شناسایی قرار گرفته و خبر این شناسایی به اعضای خانواده این شهید داده می شود.

تصاویر زیر که توسط سعید جعفری، شهروند خبرنگار افتخاری راه اترک ارسال شده مربوط به محل خاکسپاری این شهید سرافراز میهن اسلامی در کنار همرزمان شهیدش در شهرستان سرایان می باشد.

ghazme5

 

ghazme5

 

ghazme5

 

ghazme5

 

انتهای پیام/رضا جامی