نامبیا واکسن اسپوتنیک روسیه را عامل شیوع ایدز در مردان کشورش اعلام کرد.

به گزارش راه اترک، بعد از شیوع ویروس کویید 19، خیلی از کشورها به دنبال تولید داروی مبارزه با این بیماری یا تولید داروی پیشگیری از این بیماری بر بیایند.

روسیه از جمله کشورهایی بود که در این زمینه واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده و به تایید سازمان بهداشت جهانی هم رسانده است.

حالا بعد از ماهها استفاده مردم جهان از این واکسن، مسئولین کشور نامبیا اعلام کرده اند که تزریق این واکسن در بین مردم این کشور موجب شیوع ایدز شده و به همین خاطر از ادامه تزریق این واکسن جلوگیری کرده اند.

رادیو فردای آمریکا در این خصوص نوشت:« بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره تاثیر واکسن کرونای «اسپوتنیک وی» روسیه بر احتمال ابتلای مردان به ویروس «اچ‌آی‌وی» (ایدز) در کشور آفریقای جنوبی، نامیبیا تزریق این واکسن به شهروندان خود را متوقف کرد.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی آفریقای جنوبی، تزریق واکسن‌هایی که در تولید آن‌ها از «وﮐﺘﻮر آدﻧﻮوﯾﺮوس ﺗﯿﭗ ۵» استفاده شده است، می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس «اچ‌آی‌وی» را در مردان افزایش دهد.

شیوع ویروس «اچ‌آی‌وی» در هر دو کشور آفریقای جنوبی و نامیبیا بالاست.

با این‌حال، مؤسسه تحقیقات همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی گامالیا در روسیه که واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده است، می‎گوید تصمیم دولت نامیبیا مبتنی بر داده‌ها و شواهد علمی نیست.

این موسسه گفته است واکسن روسی یکی از سالم‌ترین و بی‌خطرترین واکسن‌هاست که در جهان استفاده می‌شود و در تحقیقات بالینی بیش از ۲۵۰ موسسه، آزمایش خود را پس داده و ۷۵ نشریه بین‌المللی «بی‌خطر» بودن آن را تایید کرده است.»

انتهای پیام/جامی