140203041246284827658114

رادیو گلستان می تواند اثری پر رنگ در جهش تولید ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی راه اترک، مقام معظم چتد سالی است که تاکید خودشان را در قالب شعار سال بر روی مسائل اقتصادی گذاشته اند و در این بین تاکید بر تولید در همه زمینه ها و جهاد تبیین برای توجه مردم به تولید، ضرورتی مهم دارد که طبق تاکیدات مقام معظم رهبری خود تبیین هم یک جهاد است.

یکی از راه‌های جهاد تبیین رسانه ملی است و در این بین نقش رادیو به خاطر گستردگی و فراگیری آن، بیشتر است.

مقاله زیر توسط مجتبی طالبی، سرپرست معاونت صدا و سیمای گلستان در خصوص نقش رادیو گلستان در زمینه شعار سال برای سایت راه اترک. ارسال شده است. 

به نام خدا 

«رادیو» رسانه ای پویا و فعال است که با وجود تعدد و تکثر رسانه ها ، همچنان مخاطب خود را دارد و تولیداتش از چرخه ی تولیدات رسانه ای خارج نشده است . 

با ظهور اینترنت و پدیده ی رادیوهای اینترنتی و پادکست ، نه تنها رادیو تضعیف نشد، بلکه از تهدید ، فرصتی ساخت برای دیده شدن و شنیده شدن ... 

رادیو یک رسانه ی عمومی است و تولیداتش مبتنی بر « تصویر سازی ذهنی» ، «بهره گیری از عناصر چهارگانه کلام ، موسیقی ، افکت و سکوت » و هدفش، درگیر کردن مخاطب با محتواست . 

طبیعتا مخاطبین امروز رادیو ، بسیار متفاوت تر از مخاطبین چند دهه ی گذشته ی این رسانه اند و قطعا تکثر رسانه ها باعث شده که از مخاطبین چنین رسانه ای کاسته شود اما دامنه ی وسیع و گستردگی و تولیدات نوین رادیو و تنوع شبکه های رادیویی باعث شده که بگوییم ؛ « رادیو همچنان زنده است و توان جریان سازی دارد . »

این موضوع در مورد « رادیو گلستان» نیز صدق می کند و شاهد این مدعا ، حضور فعال رادیو گلستان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی است . 

از طرفی در سالهای اخیر ، رهبر معظم انقلاب ، روی تولید ملی و قدرتمند شدن اقتصاد تاکید داشته اند به گونه ای که از روی شعارهای سال می توان فهمید که در منظومه ی فکری معظم له ، «تولید » و « اقتصاد » چه نقشی دارد ! 

با تلفیق این دو موضوع و با توجه به آسیب شناسی رهبر معظم انقلاب در خصوص ضعف تبلیغات رسانه ای در کشور، چند موضوع قابل طرح و بررسی است ؛ ... 

1 . تبلیغات در رادیو ، موضوعی است که تولیدکنندگان محصولات می توانند به آن نگاه ویژه داشته باشند زیرا به نسبت تلویزیون و فضای مجازی ،تبلیغات در رادیو دامنه ی وسیع تری دارد و رسانه ای در دسترس است که تولید محتوای آن به نسبت رسانه های بصری ارزن تر و تکرارپذیرتر است. 

تا کنون ، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی ، عموما به تولیدکنندگان بزرگ و یا میانه اختصاص داشته است و به خاطر قیمت ها و رقابت شرکت ها و تولیدکنندگان بزرگ و میانه ، از « تبلیغ محصول تولیدکنندگان خرد » ، غفلت شده است . 

این موضوع می تواند شامل اقتصاد روستایی نیز شود و تولیدات ساده ی یک روستا نشین را تبدیل به یک برند کرده تا مقدمات شکوفایی اقتصاد روستا فراهم شود .

 بدیهی است که هر محصولی با هر کیفیت و هر عنوانی قابلیت تبلیغ عمومی در شبکه های رادیویی استانی را ندارد . برای حل این مسئله می توان از نهادهای ناظر بر کیفیت و صادرکننده ی مجوزهای کسب و کار استعلام گرفت . آنچه در این باب اهمیت دارد ، «کم کردن هزینه های تبلیغات تولیدکنندگان در رادیو» ، «توجه به اقتصاد روستا » و « توجه به تولیدکنندگان کوچک» است برای جهش در « تولید مردم بنیان » !

2 . استان گلستان ، بافت روستایی دارد. بنابراین تعامل رادیو گلستان با متولیان تولید و کسب و کار در روستا و ضریب دادن به فعالیت های آنان می تواند گامی موثر در عدالت رسانه ای باشد . وجود ده ها تعاونی روستایی ، وجود کارآفرین های روستا نشین، وجود کارگاه های کوچک و زودبازده در روستا و ... همه و همه عناوینی است که با شنیده شدن صدایشان ، می توان جهشی در تولید ایجاد کرد و به عدالت رسانه ای رسید. 

3 . وجود برنامه های تعاملی در رادیو ، سهل الوصول تر از رسانه های دیگر است آنچنان که با دو – یا چند تماس می توان بین کارگاه تولیدی و سرمایه گذار و حتی مصرف کننده ارتباط برقرار کرد . 

رادیو با اعتماد به هر سه گروه ( یعنی سرمایه گزار ، تولید کننده و مصرف کننده ) و آنتن دادن به آنان ، می تواند به یک میدان سهل الوصول و مورد اعتماد برای جهش تولید تبدیل شود . 

4 . وجود موانع تولید ، همیشه تولید کنندگان را خسته و بعضا دلسرد و راکد کرده است . رادیو می تواند سنگ صبور تولیدکنندگان باشد و پلی باشد برای ارتباط تولیدکنندگان و مدیران مربوط !

تجربه ی موفق برنامه هایی چون «روزنه» ، «رودر رو» و «مردم و مسئولان» در رادیو گلستان ، می تواند برجسته شده و در سال جهش تولید با مشارکت مردم ، نقش ایفا کند . 

5 . تبلیغ خلاقانه ی محصولات تولید شده در استان گلستان ، در قالب برنامه های طنز و سرگرمی موضوعی است که از آن غفلت شده است . اعتماد تولیدکنندگان به تیم های رسانه ای در رادیو برای برجسته کردن تولیدات باکیفتشان می تواند حرکتی نو در برنامه سازی رادیویی محسوب شود . در این معادله ، هر دو طرف به سود دست می یابند . کنداکتور رادیو از تبیلغ صرف ، به طرف تبلیغ خلاقانه با چاشنی طنز و سرگرمی و مسابقه می رود ( = تنوع در کنداکتور ) و در طرف دیگر تولیدکننده ، محصولش را به عرصه ی عمومی عرضه می کند . 

6 . رادیو گلستان با همه ی فراز و نشیب هایی که در سالیان دراز داشته ، در سالی که مزین به عنوان ( جهش تولید با مشارکت مردم ) است ، باید به صدای مردم تبدیل شود

این صدا ، فقط صدای بیان مشکلات و رساندن به گوش مسئولین نیست که این مهم ، وظیفه ی ذاتی رسانه های محلی است ! بلکه ضبط و پخش نغمه های کار ، ارائه ی تجربه های موفق کسب و کار ، برجسته کردن فعالیت های تولیدات دانش بنیان و ... نمونه هایی از انعکاس صدای مردم در رسانه است . 

هر اقدام عملی در خصوص جهش تولید ، باید در رادیو برجسته شود به نحوی که مخاطبین به اطمینان برسند که « رادیو صدای مردم است ...»  

7 . ایجاد زمینه برای « مشاوره های کسب و کار در رادیو » می تواند زمینه ها را برای جهش تولید فراهم کند . این موضوع می تواند از طریق « برنامه های تعاملی» با هدایت افراد صاحب نظر محقق شود . 

8 . تزریق روحیه ی امید و پرهیز از سیاه نمایی و توجه به نقد منصفانه مخصوصا در قالب طنز ، می تواند نشاط اجتماعی را افزایش دهد . در سال پیش رو ، افق آرمانی این است که ؛ « کارخانه ها و کارگاه های تولیدی ، رادیو گلستان را یار همراه خود ببینند و صدای این شبکه ی محلی را در محیط کسب و کار پخش کنند و اطمینان داشته باشند که این رسانه ی محلی ، حامی آنهاست . »

9. رکن رکین رادیو ، «گفتگو» است ! گفتگو حلقه ی مفقوده ی ارتباط مردم و مسولین و رسانه هاست . تعارفات مرسوم سیاسی باعث شده که برخی از مسئولین استانی ، خود را بی رقیب و بدون منتقد بدانند . در دوره ی تحولی رسانه ، مبتنی بر سند تحول، گفتگوهای انتقادی و گپ های آموزشی و تجربه نگاری تولید و کسب و کار در دستور کار قرار خواهد گرفت تا مردم بدانند رسانه ی محلی ، حامی آنهاست و مدیران استانی را به گفتگو با مردم و مردم را به گفتگو با مدیران استانی دعوت می کند . 

رکن چهارم دموکراسی ، «رسانه» است و رادیوگلستان به عنوان رسانه ی گرم و مردمی، خود را موظف به تلاش برای تحقق شعار سال می داند . 

مجتبی طالبی 

4 فروردین 1403

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید