139211081655495222000383

معاون میراث فرهنگی کشور:1000 شیء تاریخی ایران از آمریکا و هلند به کشور باز می‌گردد.

به گزارش اترک به نقل از تسنیم: معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث صنایع دستی و گردشگری کشور از طرح دعوی این سازمان در دادگاه‌های بین‌المللی برای بازگرداندن یک‌هزار شیء تاریخی به ایران خبر داد.


اسدالله درویش‌امیری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، اظهار داشت: این شکایت‌ها علیه آمریکا و هلند مطرح شده است و اشیای تاریخی جمهوری اسلامی ایران از این کشورها به دامان ملت ایران باز می‌گردد.

وی با اشاره به برنامه‌های گسترده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و پیگیری‌های حقوقی این سازمان در این دو پرونده بزرگ ابراز امیدواری کرد تا با تدبیر بخش حقوقی نهاد ریاست جمهوری و پیگیری حوزه حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آثار تاریخی با ارزش کشورمان از کشورهای آمریکا و هلند برگردانده شود.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث صنایع دستی و گردشگری کشور با تأکید بر اینکه این دو پرونده را بنا به دلایلی نمی‌توان باز کرده و توضیح بیشتری درباره آن ارائه کرد تصریح کرد: این مهم به سبب آن است که که ایران یک سری از مخالفان و شاکیان حقوقی در دنیا دارد که اگر مطلع شوند می‌روند و جلوی این اقدام را می‌گیرند.

درویش‌امیری در پاسخ به پرسشی از خبرنگار تسنیم مبنی بر ارزش این اشیای تاریخی ضمن تأکید بر اینکه نمی‌توان برای آثار فرهنگی ارزش ریالی تعیین کرد خاطرنشان کرد: آثار فرهنگی ارزش فرهنگی و معنوی دارد.

وی با اشاره به موفقیت معاونت حقوقی سازمان میراث صنایع دستی و گردشگری کشور در پرونده اخیر و بازگردادن اشیای تاریخی به کشور گفت: در این پرونده بزرگ نیز 349 قلم از اشیای با ارزش تاریخی کشورمان که 50 سال قبل به صورت قاچاق به بلژیک ارسال شده بود و بعد از 35 سال پیگیری به کشور بازگردانده شد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه قدمت این اشیای تاریخی به بیش از سه هزار سال نیز می‌رسید اظهار داشت: با یک دیپلماسی حقوقی قوی، وسیع و مؤثر در دولت تدبیر و امید، این اشیا به کشور بازگردانده شد.