salehy

رئیس دستگاه دیپلماسی با ابراز خوشبینی به نشست آلماتی۲، گفت که سال آینده سالی نویدبخش در زمینه رفع تدریجی تحریم‌ها خواهد بود.

به گزارش اترک به نقل از فارس ، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه بنین در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تحولات کنونی در عراق و تلاش برخی‌‌ها برای وقوع درگیری‌های طایفه‌ای و مذهبی در این کشور و ارتباط این تحولات با بحران سوریه اظهار داشت: تحولات اخیر در عراق نوید خوشی را نمی‌دهد، البته مطمئنیم که با توجه به دولت مردمی عراق که برآمده از اراده ملت است و همچنین پیشینه تاریخی این کشور که مذاهب و ملیت‌های گوناگون در طی قرن‌ها با یکدیگر در شرایطی برادرانه و صلح‌آمیز زندگی کرده‌اند و همچنین وجود مراجع عظام، اجازه نخواهند داد که خدای ناکرده عراق در وادی غیر قابل پیش‌بینی قدم بگذارد، این را با اطمینان می‌گویم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: البته باید تدابیری صورت گیرد به گونه‌ایی که اجازه داده نشود خدای ناکرده عراق به این سمت برود.

صالحی از مسئولان عراقی خواست که با تدبیر همدل و همنوا شده و نگذارند که فتنه‌ایی که در سوریه آغاز شده توسط کسانی که خیرخواه منطقه نیستند و علاقمندند این فتنه را به سایر کشورهای منطقه سرایت دهند به این کشور سرایت کند.

وزیر خارجه بر هوشیاری دولت و ملت عراق تأکید کرد و افزود: آنها نگذارند که این فتنه که بر آنها تحمیل می‌شود خدای ناکرده در عراق جا باز کند.

وی با بیان اینکه بی‌تردید اتفاقات عراق بی‌تأثیر از حوادث و بحران‌ سوریه نیست، خاطرنشان کرد: در سفر اخیرم به عراق اطمینان یافتم که دولت و ملت این کشور نسبت به این فتنه بزرگ بیدار و آگاه هستند و نخواهند گذاشت که این فتنه، عراق را در شرایط غیر قابل پیش‌بینی قرار دهد.

خبرنگار فارس با اشاره به نشست آلماتی 2 از وزیر خارجه پرسید که چه توصیه‌ای به گروه 1+5 در آستانه این نشست دارید که وی اظهار داشت: خوشبختانه در نشست آلماتی 1 قدم خوبی برداشته شد، 1+5 و ایران تصمیم گرفتند توأمان در جهت درستی حرکت کرده و این گفت‌وگو را در ریل صحیحی قرار دهند و ما به نشست آلماتی 2 بسیار خوشبین هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این خوش‌بینی را از باب مجامله سیاسی نمی‌گویم بلکه از باب برخی داده‌هایی که داریم عرض می‌کنم.

صالحی در خصوص قرارداد گازی اخیر که روز گذشته بین ایران، سوریه و عراق امضا شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر شاهد تحول چشم‌گیری در بخش انرژی هستیم.

وی با اشاره به قرارداد خط لوله صلح که با پاکستان منعقد شده، افزود: فردا انشاءالله شاهد کلنگ‌زنی و لوله‌گذاری در پاکستان خواهیم بود و لوله گاز در چند ماه آینده به مرزهای این کشور خواهد رسید و شرکت‌های ایرانی عهده‌دار ادامه لوله‌گذاری در پاکستان خواهند شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: با عراق نیز گفت‌وگوهای خوبی انجام و تفاهمات اولیه صورت گرفته و یادداشت تفاهمی امضا شده که گاز را برای مصرف عراق به این کشور صادر کنیم و این کشور معبری باشد برای ترانزیت گاز به سایر کشورها.

صالحی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با عزت و توانمندی و با توکل به ذات اقدس الهی توانسته با ابتکارات خود و با نشاط سیاسی تحریم‌ها را تا آنجایی که امکان داشته دور زده و در بخش قابل توجهی بلااثر کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: ما ساکت نشستیم که آنها هر کاری بکنند ما هم دست به اقدامات خود می‌زنیم و امیدواریم با چشم‌اندازی که پیش‌رو داریم شاهد رفع تدریجی این شرایط باشیم.

وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که در دست دارم و در حال حاضر قابل بیان نیست سال آینده سالی نویدبخش در این زمینه است. جمهوری اسلامی در بعد سیاسی با قدرت و قوت در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت به جلو می‌رود و به عنوان پیشتاز و خط مقدم جبهه در این چالش بزرگ که در حال حاضر شکل اقتصادی به خود گرفته به لطف الهی سربلند بیرون می‌آید.

صالحی عنوان کرد:‌ غرب و جمهوری اسلامی علاقه‌مند به حل و فصل موضوع هسته‌ای هستند و اگر وقتی را برای حل و فصل موضوعات در نظر بگیریم الان بهترین زمان این مسئله است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اگر مواضعی که غرب اتخاذ کرده به خصوص مواضع اخیر آن از حیث اینکه علاقه‌مند به تعامل با ایران هستند و خیلی به دنبال تقابل نیستند را صادقانه تلقی کرده و حمل به صحت کنیم، ما آمادگی خود را اعلام کردیم.

وی گفت: خوشبختانه غرب در نشست آلماتی 1 برای اولین‌بار نشانه‌هایی از صحت مواضع‌شان نشان دادند و امیدواریم بر این نشانه‌ها استوار بمانند.

وزیر خارجه ایران با ذکر این نکته که ما اهل تعامل و گفت‌وگو هستیم و هیچگاه به دنبال تقابل نیستیم، تصریح کرد: اما با اقتدار از استقلال سیاسی، منافع و حاکمیت ملی دفاع خواهیم کرد.

صالحی اضافه کرد: با گذشت زمان علی‌القاعده غرب باید به این باور رسیده باشد که جمهوری اسلامی کشوری نیست که بخواهد تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی، ظالمانه و تحمیلی باشد.

وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی کشوری بزرگ با ملتی افتخارآفرین است که با قدرت همراه با حکمت از منافع خود دفاع خواهد کرد، افزود: انشاءالله شاهد برون‌رفت از این بحران‌ها در آینده خواهیم بود.

یکی از خبرنگاران با اشاره به اظهارات صالحی مبنی بر خوش‌بینی از نشست آلماتی 2 عنوان کرد که جزئیات پیشنهادات 1+5 به ایران خیلی خوش‌بینانه نیست که صالحی در پاسخ به پرسش این خبرنگار عنوان کرد:‌ اگر مطالبی را عنوان می‌کنم براساس داده‌ها است. قبلاً نیز در خصوص آزادی ایرانیان زندانی در لیبی و همچنین 48 زائر ایرانی ربوده شده در سوریه عنوان کردم که به زودی خبرهای خوشی دریافت می‌کنیم. بنده نمی‌توانم مسائل را بازگو کنم، آن چیزی که از آلماتی 1 گفته می‌شود دقیق نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: مجموعه معلومات دقیقی که ما در اختیار داریم ما را به روند درستی که در پیش گرفته شده امیدوار می‌کند، به همین مقدار بسنده می‌کنم در زمان مقرر در صورت ضرورت اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین گفت که در مراسم کلنگ‌زنی خط لوله صلح از تعدادی کشورهای همسایه دعوت شده است ولی به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

وزیر خارجه کشورمان در خصوص اظهارات جان‌کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص رابرت لوینسون مأمور ناپدید شده اف بی آی خاطرنشان کرد:‌ در زمان خانم کلینتون عنوان شد که یقین داریم که این فرد در ایران نیست و در جای دیگری است. ما بارها گفته‌ایم که برای روشن شدن این موضوع و سرنوشت این شخص آماده همکاری هستیم تا از طریق نهادهای اطلاعاتی این قضیه روشن شود.

وی ادامه داد: یک بار اعلام کرده‌ایم که این فرد در ایران نیست و خود آمریکایی‌ها نیز گفتند که این فرد در ایران نیست اما به خاطر انسان‌دوستی آمادگی داریم تا در زمینه اطلاعاتی، برای روشن شدن سرنوشت این فرد همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار فارس، علی‌اکبر صالحی در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه بنین برای سفر به تهران عنوان کرد: چندین بار است که با هم ملاقات می‌کنیم و دو ماه پیش در سفری که به بنین داشتم و از پروژه‌هایی که در آن کشور در حال اجرا است بازدید کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روابط ایران و بنین را بسیار خوب خواند و این کشور را کشوری مهم در غرب آفریقا برشمرد و افزود: مردم بنین از کالاهای ایرانی استقبال خوبی به عمل می‌آورند البته روابط تجاری ما چندان قابل توجه نیست و درصددیم سطح روابط تجاری را بین دو کشور افزایش دهیم.

وی همچنین از سفر محمود احمدی نژاد به بنین در اواخر فروردین ماه و در سفر دوره‌ای اش به قاره آفریقا خبر داد.

وزیر خارجه با اشاره به نیاز کشور بنین به انرژی و نیروی برق خاطرنشان کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی با تجربه گران‌بهایی که در این زمینه دارد قرار است با کمک وزارت نیرو، نیروگاه کوچکی را در این کشور دایر کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: ما متعهد شدیم که اقدام به دایر کردن دانشکده کشاورزی در بنین کنیم و امیدواریم از این به بعد شاهد فعالیتهای روزافزون شرکتهای فنی و مهندسی ایرانی در بنین باشیم.

صالحی با اشاره به رایزنی های خوب دو کشور در زمینه مسائل بین المللی اظهار داشت:‌قرار شد که بنین به عنوان واسط بین اتحادیه آفریقا و جنبش عدم تعهد عمل کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بحران در کشور مالی از جمله موضوعاتی برشمرد که با وزیر خارجه بنین درباره آن گفت‌وگو کرده و افزود: در حال حاضر در این کشور شرایط بحرانی است و همان کسانی که در سوریه به عنوان مزدور علیه ملت سوریه سلاح به دست گرفته و کشتار می کنند از جنس همان کسانی هستند که متاسفانه در مالی موجبات آشفتگی را فراهم کرده اند و بسیاری از میراث گرانبهای امت اسلامی را در این کشور به یغما برده و تخریب کرده و به آتش کشیدند.

صالحی خاطرنشان کرد: ما به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد آمادگی خود را برای برقراری صلح، ثبات و آرامش در مالی اعلام کرده‌ایم و کمک هایی را برای آوارگان این کشور در نظر گرفته‌ایم.

وی در پایان با اشاره به گروههای تروریستی فعال در برخی کشورهای آفریقا گفت: کشور بنین در همسایگی تعدادی از این کشورهاست و متاثر از این حرکت ها می باشد که ما در گفت‌وگوهای امروز راجع به آن صحبت کردیم.