varzash 4

يك مسئله مي تواند، آنقدر از نظر روحي به انسان فشار رواني وارد كند كه حتي اگر گُلر اول تيم ملي هم باشي، بي خيال آن مي شوي. اما واقعيت اين فشارهاي عصبي چه بود.

به گزارش اترک به نقل از افکارنیوز ، اصلش اين است كه آدميزاد جماعت قبل از اتخاذ هر تصميمي خاصه بزرگ و مهم، به قول معروف بايد «شيش و بش» كند،‌ موضوع را پيش خودش بالا و پايين نمايد و بسنجد و با آگاهي از عواقب مثبت و منفي احتمالي، حرفش را بريزد وسط دايره كه فرموده: «حرفي را تا نگفته اي بنده توست و آن گاه كه بيان كردي تو در بند آني» و اين رسمش بوده؛ از همان اول تا الان و بعدها و بعدترها! چرا خب، گاهي هم پيش مي آيد آدمي سوار «خر مراد» باشد و قائل به هر چه بادا باد، بي فكر و تدبير حرفي بزند، تصميمي بگيرد و به قول امروزي ها ريسكش جواب دهد اما چيزي كه هست، من و شما و ديگران، همه مي دانيم دور گردون هميشه هم به كام آدم نيست و شرط عقل البته احتياط است و براي هميشه بدانيم منظور از احتياط نه اينكه ترسيدن باشد، سنجيدن است، تدبير است و دانسته تصميم گرفتن.

فوتبال اين سرزمين از همان روزهاي داغ آبادان كه مستشاران انگليسي فتيله اش را روشن كردند آبستن اتفاقات بسياري بوده و هنوز هم هست. هنوز هم چيزهايي پيش مي آيد كه قاعدتاً مي شود پيش نيايد اما خب چه مي شود كرد؟ اينجا در شرق كره خاكي، سيستم «ليمبيك» آدم ها فعال تر است، آن طور كه در حوزه رفتار، احساسات خيلي وقت ها مي چربد بر خردورزي و عواقبش مي شود داستان هايي كه سينه به سينه بگوييم زير گوش هم و كمتر هم پيش بيايد كه پند بگيريم و عبرت مان شود، خسران ديگران!

 خداحافظي نه چندان جدي!
سيد مهدي رحمتي آن طور كه خودش مدعي است اولش زياد هم جدي خداحافظي نكرده از تيم ملي، گفته شايد خداحافظي كنم! مثلاً پيش خودش گفته؛ ما كه شماره يكيم و حالا مانده تا رقبا به گرد پاي مان برسند و اينست كه جا دارد كرشمه اي بكنيم در دستگاه حضرتش بلكه حساب كار دستش بيايد.
از آن تيپ اِفه ها كه اين آقا مهدي كم نيامده تا به حال براي باشگاه ها اما خب از آنجا كه «كارلوس كي روش» آن قدر غربي هست كه بشود پيش بيني كرد اهل ناز خريدن و احساسات پوست كندن براي گنده تر از رحمتي هم نيست، نه برداشت و نه گذاشت، گفت: خداحافظ كه خداحافظ!

 مشتي بر دهان بازيكن سالاري
خب، حالا چه بايد كرد؟ حرفي از دهاني در آمده و گوشي شنفته! طرف ايراني نيست كه بشود بهش فهماند رحمتي «قميش» آمده. اصلش اين است كه كي روش توهين تلقي كرده اين رفتار غير حرفه اي را و دوستان من بگذاريد بگويم تلقي درستي هم داشته دستيار سابق «سر الكس فرگوسن» چرا؟ چون معني ندارد بازيكني براي تيم ملي كشورش «طاقچه بالا» بگذارد حال آنكه ماهيتاً سربازي بيش نيست.

رفتار كي روش مقابل اقدام بچگانه مهدي رحمتي كاملاً منطبق با اصول فوتبال حرفه اي و در راستاي مبارزه به حق با بازيكن سالاري است، چيزي كه در فوتبال ما نادر است. اين حقيقت تلخ را بدانيم و متاسف باشيم كه مديران و مربيان ما در تمام سطوح، اسير بازيكن سالاري هستند و يكي از فوايد مورد تاكيد كارشناسان در استفاده از مربي بزرگ خارجي همين خوي حرفه اي آنهاست.

 گمانه زني ها در مورد يك كناره گيري عجيب
از آنجا كه رحمتي براي خداحافظي از تيم ملي هيچ دليل مشخصي عنوان نكرد اين شد كه فضا براي گمانه زني باز شد و باز ماند تا حدس هاي مختلفي در مورد اين كناره گيري عجيب زده شود. بيشتر اهالي فوتبال اين خداحافظي را نوعي اعتراض برداشت كردند از سوي رحمتي به اقدام كارلوس كي روش مبني بر دعوت از يك دروازه بان دورگه به نام «دانيل داوري» كه بعد از شكست تيم ملي مقابل ازبكستان زمزمه هاي حضورش جدي تر شد اما خب دو حركت استراتژيك از سوي رحمتي موجب شد دليل واقعي اين خداحافظي صددرصد بچگانه مشخص شود.

رحمتي در برنامه نودي كه همان شب خداحافظي اش پخش شد، طي گفت و گويي زنده دليل كناره گيري اش را به دعوت «داوري» مرتبط ندانست و اعلام كرد از رقابت با هيچ دروازه باني نمي ترسد. وي كه چند وقتي بود در تيم باشگاهي اش استقلال با «جواد نكونام» بر سر بازوبند كاپيتاني اختلاف پيدا كرده بود در واكنش به اين سوال كه «آيا خداحافظي اش از تيم ملي به اختلافش با نكونام در استقلال مربوط است؟» حاضر به اظهار نظر نشد تا همه به جواب اصلي برسند.

قضيه كه لو رفت رحمتي در دومين حركت استراتژيك خود، رو بازي كرد و طي گفت و گويي به كي روش طعنه زد؛ چون بلد نيست مثل بعضي ها با وي اسپانيولي حرف بزند، در تيم ملي جايگاه لازم به او داده نمي شود. ناگفته پيداست كه منظور رحمتي كسي جز نكونام نبوده كه به واسطه سال ها بازي در تيم اسپانيايي «اوساسونا» به زبان اسپانيولي مسلط است و همين مسئله در كنار تجربه بين المللي دو عاملي بود كه كي روش از همان ابتدا روي آن تكيه داشت به عنوان ملاك هايش براي سپردن بازوبند كاپيتاني تيم ملي به نكونام.

 چند نمونه خارجي
بدون شك «اريك كانتونا» يكي از مستعدترين فوتباليست هاي چند دهه اخير بوده است كه تا توانست از تيم ملي كشورش فرانسه دور ماند! او كه بعد از زدن لگد به يكي از طرفداران تيم باشگاهي «كريستال پالاس» مورد خشم «امه ژاكه» سرمربي اخلاق گراي تيم ملي فرانسه قرار گرفت در ادامه و پس از اينكه ژاكه چند وقت بعد او را به تيم ملي دعوت كرد هرگز حاضر به پوشيدن پيراهن خروس ها نشد.

هافبك تيم ملي آلمان در جام جهاني ۲۰۰۲ كره و ژاپن پس از اينكه تعويض شد به تماشاگران خودي توهين كرد و براي هميشه قيد حضور در تيم ملي را زد. «اشتفان افنبرگ» هم مثل رحمتي خودمان معتقد بود در تيم ملي بهاي لازم به او داده نمي شود!

بازيكنان بسيار ديگري مثل «الساندرو نستا» و «فرانچسكو توتي» در ايتاليا، «روي كين» در ايرلند جنوبي، «امانوئل آدبايور» در توكيو، «جان تري» در انگلستان و بسياري ديگر هر يك به طور كل يا به صورت مقطعي از حضور در تيم ملي كشورهايشان سر باز زدند.

 به خاطر يك تكه پارچه
رحمتي در استقلال از همان ابتداي فصل جاري روي موضوع كاپيتاني حساسيت ايجاد كرد در حاليكه نفراتي چون «اميرحسين صادقي» از لحاظ كسوت بر او مقدم بودند. وي با حاشيه سازي در اردوي تركيه بازوبند را به چنگ آورد و در ادامه هم كه نكونام به تيم اضافه شد، اين حساسيت پا برجا ماند هر چند نكونام هم با وجود خواست قلعه نوعي مثل صادقي كوتاه آمد. بازيكن سالاري سرمربي استقلال بالاخره كار دستش داد و اوضاع پس از ناراحتي نكونام بابت رفتارهاي زننده چند بازيكن تيم با يكديگر، بحراني شد. نكونام معتقد بود در تيمي كه چند تن از اعضايش به شكلي زننده و غير اخلاقي همديگر را خطاب قرار مي دهند، نمي ماند.

حالا اختلاف نكونام و رحمتي عيان شده بود و اين وسط «مجتبي جباري» به عنوان مدعي ديگر بازوبند كاپيتاني هم پس از پايان دوره مصدوميت بازگشته بود تا بار ديگر اختلافات بالا بگيرد به نحوي كه قلعه نويي طي مصاحبه اي بدون اينكه اسم بياورد عنوان كرد؛ براي كساني كه به خاطر «يك تكه پارچه» تيم را به بحران كشيده اند، متاسف است. منظور سرمربي استقلال، قطعاً كسي نبود جز سيد مهدي رحمتي!

 نفر آخر ليست
مهدي رحمتي حالا نفر آخر ليست بازيكناني است كه با وجود برخورداري از توان بازي و خواست و حمايت سرمربي تيم ملي تصميم به خداحافظي گرفت. پيش از او يك استقلالي ديگر به نام «فرهاد مجيدي» در دوره همين آقاي كي روش تصميم گرفت دعوت سرمربي پرتغالي را رد كند و نيروي باقي مانده در سال هاي آخر بازيگري اش را صرف حضور در تيم باشگاهي اش نمايد.

خداحافظي او به اندازه رحمتي حاشيه ساز نشد البته پيش از اين دو، نفراتي مثل كريم باقري هم بوده اند كه در مقاطعي از تيم ملي كنار رفتند. همين كريم باقري روزي در كمال تعجب همگان از تيم ملي خداحافظي كرد و جز در دوره سرمربيگري علي دايي به اين تيم بازنگشت. مهدوي كيا هم زودتر از آنچه انتظار مي رفت از تيم ملي كنار رفت. حتي علي كريمي هم در چند مقطع ترجيح داد قيد حضور در تيم ملي را بزند.