moshavere1

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش گلستان گفت: 440 مشاور در استان وجود دارد که  برای جمعیت متوسطه اول کفایت می کند، اما این تعداد برای مشاوره در ابتدایی و متوسطه دوم کم است.

به گزارش راه اترک به نقل از کلاس بیست، هدايت دانش آموزان به مناسب ترين شاخه و رشته تحصيلی بر اساس استعداد، علاقه، امكانات و نياز های كشور از اهداف هدایت تحصیلی دانش آموزان است که در بسیاری از موارد زمينه ساز شكوفایی استعدادهای دانش آموزان در رشته های تحصیلی مورد علاقه شان است.

استقرار شتابزده پایه ششم

با استقرار شتابزده پایه ششم در سال 91 مشکلات فراوانی در تامین فضای آموزشی و حوزه پرورشیف تالیف شتابزده کتاب‌ها و کمبود معلم بوجود آمد اما امروز دانش آموزان کلاس ششم به پایه نهم رسیدن و قراراست به انتخاب رشته مبادرت کنند.

این درحالی است که باوجود علم به انتقال هدایت تحصیلی از دوره دوم دبیرستان به دوره اول به نظر می رسد برنامه ریزی مناسبی دراین باره نشده است تا آنجا که ابلاغ اعضای شورای برنامه ريزی هدايت تحصيلی از سوی فانی خیلی دیر صادر شد.(30 خردادماه) ، مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری و سایت انتخاب رشته نیز نگرانی های فراوانی را هم در بین مشاوران و خانواده و دانش آموزان داشته است.

abdolahifar

هدایت تحصیلی یک پروسه بلند مدت و با اهمیت است

عباس عبدالهی فر، رئيس اداره مشاوره آموزش و پرورش گلستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار کلاس بیست، اظهار کرد: هدایت تحصیلی تا سال گذشته در پایه دهم انجام می شده و با سیتسم تحصیلی 3-3-6 هدایت تحصیلی به پایه نهم  منتقل شده است.

وی افزود: هدایت تحصیلی یک پروسه بلند مدت است و از آنجایی که با زندگی وآینده دانش آموزان و کشور سر و کار دارد بسیار مهم است.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش گلستان تصریح کرد: علاقه، استعداد، بازار کار و نیاز کشور  و امکانات  از شروط هدایت دانش آموزان به رشته تحصیلی است و با توجه به فاکتورهای تخصصی مشاور مشخص می کند که دانش آموز در چه رشته مفید تر است،البته درنهایت این خود فرد است که رشته تحصیلی را انتخاب می کند و مشاور فقط راهنمایی  و آگاهی بخشی لازم را انجام می دهد.

2929

الکترونیکی شدن انتخاب رشته برای اولین بار مشکلات سخت افزاری و نر افزاری داشت

عبدالهی فر با بیان اینکه طرح هدایت تحصیلی سالهاست که انجام می شود اما در دوره اول متوسطه و روش سیستمی برای نخستین بار انجام می شود لذا، مشکلاتی هم در بحث نرم  افزاری و وارد کردن در سایت بوجود آمد که خوشبختانه با رایزنی با وزارت برطرف شد و تا پایان هفته امتیازات مشاوران داده و تا پایان هفته کار انتقال اطلاعات هفتم هشتم و نهم به سامانه انجام شده است.

452 مشاور تحصیلی کمبو داریم

وی با بیان اینکه  440 مشاور در استان وجود دارد که  برای جمعیت متوسطه اول کفایت می کند، افزود:  اما این تعداد برای مشاوره در ابتدایی و متوسطه دوم کم است؛ حدود452 نفر مشاور کمبود داریم.

به گفته این مقام مسئول  از هر 15 دانش آموز یک ساعت مشاوره تحصیلی ارائه شود.

1608666

تشریح امتیازدهی در فرم انتخاب رشته

عبدالهی فر با بیان اینکه در همه مدارس مشاور داریم افزود: برای هدایت دانش آموزان به رشته های تحصیلی 100 امتیاز در نظر گرفته شده است و از این 100 امتیاز 65 امتیاز به بررسی های مشاوره ای و 35 امتیاز به عملکرد تحصیلی دانش آموزان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: بررسی های مشاوره ای شامل ، نظر دانش آموز 10 امتیاز ، نظر معلمان 10 امتیاز،  نظر والدین دانش آموز 5 امتیاز ، نتیجه آزمون تشخیص استعداد و رغبت30 امتیاز، نظر مشاور مدرسه 10 امتیاز و 35 امتیازعملکرد تحصیلی دانش آموزان براساس میانگین نمرات پایانی پایه هفتم ، هشتم و نهم (ضریب 1برای نمرات پایانی نوبت اول ) و (ضریب 2 برابر نمرات پایانی نوبت دوم) در سيستم سناد دانش آموزی محاسبه و در نمون برگ نهايی هدايت تحصيلی درج می گرددو مشاوران در اين خصوص نياز به اقدام خاصی ندارند .

عبدالهی فر تصریح کرد: همه اطلاعات فوق در سامانه الکترونیکی مشاوره مدرسه ثبت و در نهایت در نیمه اول تیر ماه 1395 برای همه دانش آموزان فرم هدایت تحصیلی صادر می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای همه دانش آموزان پایه نهم پرونده الکترونیکی مشاوره تشکیل شده و پس از اعلام نتایج نوبت دوم دانش آموزان ورفع اشکالات نمرات دانش آموزان در سامانه، فرم هدایت تحصیلی با امضای مشاور و مدیر واحد آموزشی صادر خواهد شد و دانش آموزان براساس فرم هدایت تحصیلی به انتخاب رشته تحصیلی اقدام می کنند.

11339596653002740069

برگزاری جلسات فصلی برای  والدین و دانش آموزان پایه نهم

وی همچنین اذعان کرد: برای هر فصل نیز جلساتی با خانواده و دانش آموزان پیش بینی شده بود تا والدین و نوجوانان با چشم اندازها آشنا شده و به انتخاب درست برسند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش گلستان درباره برنامه سوق به رشته های فنی و مهارتی گفت: تحصیل در رشته های مهارتی رسیدن به بازار کار را در شانس بیشتری قرار می دهد و اشباع  رشته های نظری  مسلما شغل مناسبی را در آینده برای نوجوان نخواهد داشت.