1

سياسيون مي‌خواستند با انجام يك عمليات موفق و اتمام محترمانه جنگ، جنگ را تمام كنند.

 غلامعلی رشیدجانشین ستاد کل نیروهای مسلح گفت :سياسيون مي‌خواستند با انجام يك عمليات موفق و اتمام محترمانه جنگ، جنگ را تمام كنند.

وی‌اظهار داشت: سياسيون به اين فكر مي‌كردند كه ما يك عمليات موفق انجام دهيم تا جنگ پايان يابد.
امام در پاسخ به برخي گروهك‌ها و بر اساس نص صريح قرآن فرمودند: «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم» و رزمندگان ما شعار مي‌دادند تا پيروزي. ولي به طور مشخص بعضي از سياسيون و مقامات مي‌گفتند جنگ جنگ تا يك عمليات. به ما مي‌گفتند شما يك عمليات انجام دهيد و به خانه‌هايتان برگرديد. اين جمله را در شب عمليات خيبر و فاو هم به ما گفتند. ولي بعد از فتح فاو به دليل بي‌اعتنايي دشمن ثابت شد كه اين استراتژي،‌استراتژي شكست خورده‌اي است و جنگ با انجام يك عمليات موفق به پايان نمي‌رسد
فكر مي‌كنم نااميدي سياسيون در پيروزي قاطع بر دشمن ، ريشه در عدم ورود جدي آن‌ها در مساله جنگ بود. آن‌ها قوت‌ها و ضعف‌هاي خودي را نمي‌دانستند،‌ما هم نمي‌خواستيم مثل افسران عالي‌رتبه ارتش و سپاه بيايند و در اتاق‌هاي جنگ بنشينند تا همه به طور دقيق همه نقاط قوت و ضعف ما را بدانند، بلكه در يك حدي كه نياز به تصميم‌گيري كلان هست همه قدرت‌ها و ضعف‌ها را نمي‌دانستند و يا اگر اطلاع داشتند فقط به نقاط قوت توجه مي‌كردند و وقتي ما از ضعف‌هاي خود صحبت مي‌كرديم با نگاه سياسي به مسائل نگاه مي‌كردند. قدرت‌ها و ضعف‌هاي دشمن را نمي‌خواستند بدانند. معمولا در جلسات نظاميان اصل بر اين است كه ركن 2 و يا اطلاعات، آرايش، استعداد، گسترش، قدرت و ضعف‌ها را تشريح مي‌كرد ولي سياسيون گوش نمي‌كردند و دولت حاكم در جنگ وارد نمي‌شد.