110

خط آهن گرگان- اينچه برون متصل کننده کریدور شمال به جنوب و حلقه ارتباطی با اسیای میانه و چین افتتاح شد .

به گزارش اترك به نقل از گلستان ما : خط آهن گرگان- اينچه برون متصل کننده کریدور شمال به جنوب و حلقه ارتباطی با اسیای میانه و چین با حضور دکتر "محمود احمدي نژاد" رياست جمهوري ايران، وزير راه و شهرسازي و تني چند از مسوولان کشوري و استاني در گلستان افتتاح شد .

 در این مراسم ابتدا دو قطار باربری و سواری هر یک با دو واگن به صورت نمادین مسیر کوتاهی را طی نمودند و با به صدا در آوردن سوت قطار افتتاح این پروژه را رقم زدند .

بعد از آن علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی به حضار خیر مقدم گفت .

سپس محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در میان جمع حدود هزار نفره از مسئولین ملی ، استانی و محلی و مردم منطقه گفت : این خط آهن فرصتی بی نظیر برای توسعه گلستان است .

احمدی نژاد گفت : پیشرفتهایی که در استان گلستان طی دولت نهم و دهم صورت گرفته قابل لمس است و خداوند فرصت ها را برای رسیدن به قله های پیروزی فراهم نموده است و ملت هم باید اهل تلاش و و کار و فعالیت باشند و از این فرصت ها استفاده کنند .

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد : معمولا روسای جمهور گذشته در ماههای آخر کار را رها می کردند اما دولت فعلی بنا دارد تا آخرین لحظه به فعالیت خود ادامه دهد .

وی ادامه داد : تا کنون پروژه های فراوانی در کشور افتتاح شده ( حدود 500 پروژه بزرگ ملی ) و یا در دست افتتاح است و این ها نشانه پیشرفت کشور است در حالیکه این همه پیشرفت زیر تحریم شدید دشمنان بدست آمده است .

شایان ذکر است با بهره برداري از اين خط آهن، اتصال ريلي کشورهاي آسياي ميانه (کشورهاي حاشيه درياي خزر و CIS ) به آبهاي درياي عمان و خليج فارس از طريق جمهوري اسلامي ايران و در نهايت به کشورهاي آسياي شرقي و جنوب شرقي فراهم شده است.

جابه جايي چهار هزار مسافر و ترانزيت يک ميليون تن کالا از شمال به جنوب کشور و انتقال آنها به کشورهاي آسياي ميانه (GIS) و کشورهاي آسياي شرقي و جنوب شرقي از اهداف ديگر اجراي اين پروژه مي باشد.

خط آهن مهم و استراتژيک گرگان - اينچه برون از مهمترين خطوط ترانزيتي و پروژه هاي مهر ماندگار کشور بوده که ساخت آن با توافق روساي جمهوري سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ايران صورت گرفته است.

طول اين پروژه در مجموع سه كشور ايران، ترکمنستان و قزاقستان حدود 960 کيلومتر است که 80 کيلومتر آن در خاک ايران واقع شده و با ايستگاه هاي مجاور به 110 کيلومتر مي رسد.
قرارداد اجرايي اين خط آهن در 24 اسفند 90 به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبيا واگذار شد و از فروردين سال گذشته عمليات اجرايي آن آغاز شد.

مسير راه اهن اينچه برون به گرگان داراي يک دستگاه پل، 4 تقاطع غيرهمسطح و 4 ايستگاه اصلي و فرعي است  و براي بهره برداري آن يکهزار و 300 ميليارد ريال اعتبار صرف شده است.

پروژه راه آهن گرگان- اينچه برون از روستاي قره تپه در محور يساقي – بندرترکمن در غرب شهرستان گرگان مرکز استان گلستان، شروع شده و با حرکت به سمت شرق کشور تا محل ايستگاه جديد گرگان ادامه مي يابد و پس از رسيدن به ايستگاه گرگان به سمت شمال اين استان تا مرز اينچه برون مي رود.