shotor

هر كيلو سرشير شتر بين 7 تا 8 هزار تومان قیمت دارد .

 به گزارش اترک به نقل از ساحل گمیشان :پرورش شتر بدليل كم هزينه بودن آن نسبت به دام هاي ديگر شير ارزشمند آن و نگهداري آسانتر نسبت به ساير دامها بسيار مرقون به صرفه است.

به گزارش خبرنگار ساحل گميشان: به سراغ ايوب كر شخصي كه به گفته خودش قريب 10سال در كار توزيع و نگهداري شتر است رفتيم تا گزارشي در مورد نگهداري و برآورد اقتصادي پرورش شتر داشته باشيم .
لطفا در ابتدا مختصرا خود را معرفي كنيد ؟
ايوب كر هستم ساكن محله قارقي در سيمين شهر به دليل استعداد بالاي منطقه در پرورش شتر و وجود بازار مصرف خوب در تركمن صحرا به دليل علاقه مردم آن به مصرف شير و دوغ شتر به سراغ اين كار رفتم .
شما در ابتدا كار را با چه ميزان سرمايه شروع كرديد و حالا سرمايه شما چقدر است ؟
10 سال پيش كه كار را آغازكردم قيمت شتر بسيار پايين بود در حد 600 تا 700 هزار تومان و سرمايه زيادي براي شروع به كار لازم نبود .اما امروزه 100 ميليون سرمايه دارم و همه را مديون اين كار هستم.
نگهداري و پرورش شتر چه تاثيري بر اقتصاد بوميان تركمن صحرا دارد؟
اگر خانواده اي فقط يك نفر شتر خوب در اختيار داشته باشد مي تواند تا ميزان 16 هزار تومان در روز از محل شير آن درآمد كسب كند.با توجه به اين كه شتر حيوان قانع و كم دردسري است و نسبت به ديگر دامها فضولات حيواني كمتري دارد و خرج خوراك پايينتري دارد و از طرفي علاوه بر شير آن دوغ و سرشير آن درآمد زايي دارد به طوريكه هر كيلو سرشير بين 7 تا 8 هزار تومان فروخته مي شودو وقتي شتري زاد و ولد ميكند يك سرمايه اي ارزشمند وقيمتي به صاحب خود هديه مي كند .همه اين موارد توجيه اقتصادي براي پرورش بيشتر اين حيوان است.
ميزان استقبال مردم منطقه از پرورش شتر چگونه است ؟
شتر و فراورده هاي ارزشمند آن از قديم مورد علاقه تركمن ها بوده است ولي در چند سال اخير اين استقبال به مراتب بيشتر شده است و افراد زيادي هر روزه از سيمين شهر و آق قلا براي خريد شتر به ما مراجعه مي كنند.
بازار فروش شير و فراورده هاي آن چگونه است؟
شير شتر براي درمان فشارخون و ديابت و دوغ آن براي رفع سنگ كليه همواره مشتريان زيادي دارد در واقع هيچوقت محصول روي دست توليد كننده نمي ماند و همواره با قيمت خوب فروش مي رود.
حرف آخر؟
ازمسئولين مي خواهم قوانين دست و پاگير را حذف كنند و براي مجوز دامداري گرفتن بيشتر با ما همكاري كنند .شخص من و بسياري ديگر از مردم با وجود داشتن زمين باير نمي توانند دامداري صنعتي احداث كنند چون زمين ما مورد تاييد جهاد كشاورزي نيست اين درحالي است كه تهيه زمين ديگر براي بسياري از ما غيرممكن است اگركمي قانون را در مورد كارهاي توليدي راحت بگيرند رشد اقتصادي در منطقه پيشرفت مي كند.