hendevane1

قیمت تخمه آجیلی معروف هندوانه کلاله، این روزها در دستان دلالان، تو سری می خورد.

به گزارش اترک، هندوانه آجیلی در دشتهای ترکمن صحرا کشت می شود و از سالیان دور هم خود هندوانه آن و هم تخمه آجیلی آن در سراسر ایران مشتریان مخصوص به خودش را داشته است.

آجیل آن در جاهای مختلف کشور به نام تخمه کلاله معروف است.

هندوانه های تخمه کلاله در سراسر شرق گلستان از مراوه تپه تا گلیداغ و بیشتر نقاط کلاله کشت می شود و از زمان کشت تا برداشت که تقریبا 6 ماه زمان می برد نیروی زیادی را هم مشغول به کار می کند.

هر کیلو تخمه آجیلی آماده کلاله این روزها در آجیل فروشیها بالای 15 هزار تومان می باشد و این در حالی است که تخمه خشک شده از کشاورزان بین 2 تا 5 هزار تومان توسط دلالان خریداری می شود.

برخی از کشاورزان که مشکل مالی ندارند و البته تعداد آنها هم زیاد نیست و فضای نگهداری از محصول خود را هم دارند اقدام به انبار کردن تخمه های خود می کنند که البته این انبار علاوه بر کاهش وزن زیاد، مشکلات دیگری از جمله پوسیدگی به علت عدم شرایط انبار مناسب را نیز به همراه خواهد داشت.

hendevane2

کشت هندوانه از سوی مسئولین کشاروزی مورد توجه ویژه نبوده و به عنوان کشت مهم قرار نگرفته است هرچند می توان این کشت را به عنوان یک محصول ویژه نگاه کرده و به عنوان یکی از محصولات ویژه منطقه معرفی نمود.

قیمت تخمه خشک شده هندوانه کلاله را دولت می تواند با نظارت دقیق کنترل کرده و جلوی ورود دلالان و متضرر شدن کشاورزان را بگیرد.