shorayeghorg

شهرداری و شورای شهر گرگان در جلسه و مصوبات اخیر خود تصویب کرده اند که : مردم شهر و محله ها حق تشیع جنازه میت شان را از محله تا قبرستان ندارند و باید میت با آمبولانس بدون سر و صدا و آهسته منتقل شود.

به گزارش اترک به نقل از گلستان ما :شهرداری و شورای شهر گرگان در جلسه و مصوبات اخیر خود ، با افتخار و شجاعت تمام قانون وضع می کنند که مردم شهر و محله ها حق تشیع جنازه میت شان را از محله تا قبرستان ندارند و باید میت با آمبولانس بدون سر و صدا و آهسته منتقل شود و از کنار غسالخانه جنب مزار تا محل قبر ( حدود 100 تا 200 متر ) تشییع شود و در قبر دفن شود و مردم به سمت محل کسب و کارشان برگردند .

بر اساس احادیث و روایات متواتر از وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه معصومین(ع) در خصوص تشییع جنازه انسان مومن و مومنه ، سنت مومنین و مومنات در گذشته های دور این بوده که اگر فردی از دار دنیا  می رفت پس از انجام غسل میت جنازه را به سمت منزل شخص حرکت می دادند .

بعد به سمت قبرستان ، الله اکبر گویان و لا اله الا الله گویان حرکت می دادند و در مسیر تشیع چند بار جنازه را بر زمین می گذاشتند و بلند می کردند با لا اله الا الله و انجام مستحبات دفن و ذکر توسلی بر علی ابن ابیطالب(ع) و حضرت سید الشهداء(ع) و شهدای کربلا و طلب شفاعت از ائمه معصومین(ع) مسلمان بودن میت را اعلام می کردند .

اما زندگی مدرنیته فعلی ما بر همه احوالات و حتی مرگ ما هم اثر گذاشته است. دیگر امروز از تشییع جنازه در شهرها و محلات به سبک گذشته خبری نیست ، چرا که روانشناسان وطنی غرب زده تشخیص دادند یاد مرگ افسردگی می آورد ا.

ما آنها این کلام گهربار را از امام صادق(ع) را فراموش کرده اند که فرموده است : یا مرگ شهوات نفس را می میراند و باورهای قلبی را به وعده های خداوند قوی تر می کند و طبع انسان را لطیف می سازد آتش حرص و طمع را خاموش و دنیا را در نظر شخص حقیر می نمایاند .

امروزه قبرستان ها را دور از شهر می سازند براستی آیا مشکلات امروزی که گریبانگیر ماست اگر مردم به یاد مرگ بودند خیلی کم و برطرف نمی شد ؟ در گذشته جوانانی که امروز از آنها بعنوان قهرمانان این آب و خاک یاد می کنیم در بیابان هایی که خلوتگاهشان بود قبری برای خود درست می کردند و با حضرت حق در دل شب به راز و نیاز می پرداختند که همانا شوخ ترین ، شجاع ترین و مرد ترین آدمها بودند....

جای تاسف دارد که امروزه شهرداری ها (شورای شهر) بخصوص شهرداری و شورای شهر گرگان در جلسه و مصوبات اخیر خود ، با افتخار و شجاعت تمام قانون وضع می کنند که مردم شهر و محله ها حق تشیع جنازه میت شان را از محله تا قبرستان ندارند و باید میت با آمبولانس بدون سر و صدا و آهسته منتقل شود و از کنار غسالخانه جنب مزار تا محل قبر ( حدود 100 تا 200 متر ) تشییع شود و در قبر دفن شود و مردم به سمت محل کسب و کارشان برگردند .

اینها که بعنوان اعضای شورای شهر انتخاب شده اند حتی با الفبای دین و سنت نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین در مورد تشییع جنازه آگاه نیستند که اینگونه وقیحانه و جسورانه چنین بخشنامه هایی را صادر می کنند.

سوال اینجانب این است که : چرا صدای اعتراض مومنین و متدینین راستین شهری که دارالمومنین می خوانند و روزی حرف اول را در امور دینی و شرعی می زدند بلند نیست و خاموش نظاره گرند؟ چرا؟

متاسفانه شهرداری یکی از شهرهای بزرگ کشور ( شهرداری مشهد) با افتخار اعلام می کند برای اولین بار در کشور سیستم مکانیزه غسل میت را می خواهند اجرا کند .

دیگر میت بدون دخالت مستقیم در دست انسان غسل داده می شود. مگر در گذشته مستحب نبوده که هر مسلمانی 7 مومن را غسل میت دهد پس چه شده که امروز همه سنت های اسلامی و ارزشی ما را این گونه زیر سوال می برند و صدای اعتراض از کسی بلند نمی شود!

قال الرضا (ع) : من شیع جنازه ولی من اولیائنا خرج من الذنوب کیوم ولدته امه ( منتهی الامال- جلد 2)

امام رضا (ع) می فرمایند: هرکه تشییع کند جنازه دوستی از دوستان ما اهل بیت را از گناهانش خارج می شود همچون روزی که از مادر متولد شده است.

اگر به همین سبک پیش برویم و هیچ اعتراضی نکنیم فردا گذاشتن میت در قبر و تلقین و سنگ لحد را هم مکانیزه می کنند و مردم مومن باید با ویدئو کنفرانس روی مبل ها لم بدهند و مراسم خاکسپاری را مشاهده کنند و به جای صدای دلنشین قرآن کریم یک دقیقه سکوت کنند تا جامعه زیاد دچار افسردگی نشود.       والسلام


نویسنده: عبدالصمد   طهماسبی