tavile1

خوزستان کلاسهای درسی دارد که در طویله و انباری برگزار می گردد.

به گزارش راه اترک به نقل از فارس، ریزگرد که بخوابد و غبار را که آهسته‌آهسته از چشمانمان پاک کنیم فضایی را می‌بینیم که تنها شبیه به یک کابوس می‌ماند!

کابوس خاموش شدن خوزستان، سرفه‌های ممتد و شنوا و خشک شدن رگ‌های حیاتی این طبیعت مقدس! چشمان خوزستانی‌ها حس بینایی نمی‌خواهد!

در این پیچ و خم مشکلات وقتی که بفهمید کلاس درس فرزندانتان طویله است، گره ناامیدی شما سفت‌تر هم می‌شود! کلاس‌های آموزشی کودکان یکی از روستاهای خسرج در بخش شاوور کنار احشام و گوسفندان برپا می‌شود.

منطقه آموزشی شاوور که چند سالی است در بُعد آموزشی با کمترین امکانات بهترین دستاوردها را در سطح استان به خود اختصاص داده است اما در بُعد زیرساخت‌ها و سرانه‌های آموزشی سخت فقیر به نظر می‌رسد.

*پراکندگی روستاها و کمبود اعتبارات

مدیر آموزش و پرورش شاوور در این ارتباط به خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: در مورد مدرسه روستای حسین تعیّب با بخشداری استانداری، فرمانداری و اداره کل آموزش و پرورش نامه‌نگاری شده و ان‌شاءالله مشکل ساخت دبستان این روستا برای سال تحصیلی جدید حل خواهد شد.

سید جلال نژادفاضل افزود: بخش شاوور یک منطقه بسیار وسیع با روستاهای پراکنده است که این ویژگی‌های جغرافیایی باعث می‌شود تا از ایجاد زیرساخت‌های لازم و امکانات‌دهی به مدارس محروم مشکل باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که اهالی روستا همکاری کنند آموزش و پرورش با پرداخت اجاره مکانی برای اسکان دانش‌آموزان مشکلی نخواهد داشت.

مدیر آموزش و پرورش بخش شاوور خاطرنشان کرد: در حال حاضر شش روستای منطقه شاوور در مکان استیجاری مشغول درس خواندن هستند.

نژادفاضل با بیان اینکه اداره نوسازی مدارس و مؤسسه‌های خیریه تاکنون اقدامات قابل توجهی نیز برای رفع محرومیت‌ها داشته‌اند یادآور شد: با وجود این اقدامات اجرایی اما به دلیل وسعت بخش شاوور، روستاهایی همچون سلمان بندر، تهرانیه، بیت شمخی، حسن تعیب نیز نیاز به احداث آموزشگاه دارند که البته مکاتبات آن با اداره نوسازی مدارس و استان انجام شده است.

*انباری، محل درس شما!

چند کیلومتر آن طرف‌تر در مدرسه امام خمینی شهر شوش نیز دانش‌آموزان از وضعیت کلاس‌های درسشان رضایت ندارند، دانش‌آموزان رشته تجربی این دبیرستان امام خمینی شوش می‌گویند: ما در انباری درس می‌خوانیم!

یکی از این دانش‌آموزان ادامه می‌دهد: ۴ ماه اول سال تحصیلی جاری با کمبود شدید میز و صندلی مواجه بودیم و در حال حاضر نیز کلاس‌های درس ما در انباری برگزار می‌شود.

این در حالی است که در آموزش و پرورش شوش نیز دستاوردهای آموزشی قابل توجهی در سال‌های اخیر صورت گرفته است اما همانند بخش شاوور این حوزه آموزشی نیز با مشکلات زیرساختی، اعتبارات و سخت‌افزار مواجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سرانه آموزشی پایین و فقر در زیرساخت‌های آموزشی در مناطق روستایی نقاط مختلف استان خوزستان ممکن است در کنار ادامه پدیده واقعی ترک تحصیل عواقب و معضلات اجتماعی دیگری نیز در پی داشته باشد؛ شرایطی که نشان می‌دهد نسخه وزیر آموزش و پرورش در خوزستان چندان هم شفابخش نبوده است.