reak

راکتور شماره یک نیروگاه اتمی ˈفسنهایمˈ فرانسه با هدف ایمن سازی لازم از حرکت و تولید انرژی باز ایستاد.

 به گزارش اترک به نقل از ایرنا ، مدیریت این نیروگاه اتمی قدیمی فرانسه روز یکشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که راکتور شماره یک این نیروگاه از شنبه شب گذشته به دلیل انجام برخی از کارهای ایمن سازی برای چند هفته ای از فعالیت باز ایستاده است.

این نیروگاه که در منطقه ˈ اوت رنˈ و در مجاورت مرز فرانسه و سوییس واقع است در سال 1977 میلادی راه اندازی شده و یکی از قدیمی ترین نیروگاههای هسته ای این کشور می باشد.

به دنبال وقوع سونامی در ژاپن و بروز حادثه برای نیروگاه اتمی فوکوشیما در دو سال پیش، سبزهای فرانسه و هواداران محیط زیست این کشور خواستار متوقف شدن برخی از نیروگاههای اتمی 19 گانه و کاسته شدن کشور از وابستگی به انرژی اتمی شده اند.

به اعتقاد آنها، برخی از نیروگاههای فرانسه به دلیل فرسوده و قدیمی بودن در برابر حوادث غیرمترقبه طبیعی جدی همانند سونامی ژاپن آسیب پذیر بوده و از ایمنی لازم برخوردار نمی باشند.

دولت فرانسه درتلاش است تا ظرف سالیان آتی به میزان نسبی از وابستگی کشور به انرژی اتمی کاسته و آن را با انرژیهای نوین جایگزین سازد.

راکتور شماره یک نیروگاه اتمی فسنهایم درشرایطی با هدف ایمن سازی لازم از حرکت باز می ماند که شرکت برق فرانسه نیز در سال 2011 میلادی برای استفاده 10 ساله دیگر از نیروگاه، به برخی ایمن سازی لازم در این نیروگاه با صرف هزینه زیادی دست زده است.

درحالی شرکت برق فرانسه در نظردارد برای ایجاد ایمنی لازم در این نیروگاه ، 20 تا 30 میلیون یورو دیگر هزینه کند که قرار است فسنهایم طبق پیش بینی های دولت سوسیالیست فرانسه تا پایان سال 2016 میلادی از چرخه تولید انرژی به دلیل فرسوده بودن و همچنین واقع شدن در نزدیکی گسل زلزله خیز، خارج شود.

فرانسه درشرایط حاضر حدود 75 درصد از انرژی مورد نیاز ارزان قیمت خود را از محل فعالیت نیروگاههای اتمی 19 گانه خود در جاهای مختلف کشور تامین می کند.

نیروگاه اتمی فسنهایم به رغم قدیمی بودن به تنهایی حدود 70 درصد از انرژی مورد نیاز منطقه آلزاس فرانسه را تامین می کند.