kharbozeh1

همچون سال‌های گذشته دیروز نیز در سراسر ترکمنستان جشن ملی خربزه به عنوان جشن ملی و سنتی این کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

به گزارش اترک به نقل از فارس، در ترکمنستان، همچون سال‌های گذشته دیروز نیز در سراسر ترکمنستان جشن ملی خربزه به عنوان  جشن ملی و سنتی این کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

محل رسمى برپایى جشن خربزه در عشق‏‌آباد در محل برج «یادبود استقلال» ترکمنستان و همچنین مراکز استان‌ها، بخش‌ها، نواحی، مناطق مسکونی و پارک ملی این کشور برگزار شد.

این مراسم با قرائت پیام رئیس جمهور خطاب به کشاورزان بویژه تولید کنندگان خربزه  با حضور اقشار مختلف جامعه ترکمنستان، مقامات عالی‌رتبه دولت، مسؤلان امور کشاورزی آغاز شد.

برنامه‏‌های شاد از جمله اجرای برنامه‏‌های متنوع هنری و فرهنگی، اهداى جوایز و لوح تقدیر به خربزه‏‌کاران نمونه ترکمنستان و برگزاری نمایشگاهى از دستاوردهاى صنعت کشاورزی ترکمنستان و گونه‏‌های مختلف خربزه و هندوانه از دیگر برنامه‌های مهم در جشن ملی خربزه ترکمنستان بود که در مطبوعات این کشور نیز به صورت گسترده بازتاب یافت.

«روز ملی خربزه» از سال 1994 به عنوان یکی از جشن‏‌های ملی ترکمنستان ثبت شد و از آن زمان تاکنون خانواده‌های ترکمن دومین یکشنبه ماه آگوست(مرداد) هر سال را به این مناسبت جشن می‌گیرند.

خربزه از هزاران سال پیش مانند دیگر نمادهای ملی ترکمنستان از جمله اسب «آخال تک» و فرش دستباف ترکمن مورد احترام مردم این کشور بوده است.

در «روز ملی خربزه» صدها نمایشگاه و بازار برای پذیرایی از میهمانان با خربزه‌های شیرین و خوشرنگ که در 5 منطقه ترکمنستان پرورش یافته است، افتتاح می‌شود.

«ابن بطوطه» بزرگترین جهانگرد عرب دوره قرون وسطی در سفرنامه خود می‌نویسد: «هیچ خربزه‌ای چه در شرق و چه در غرب مانند خربزه‌هایی که در شمال غربی ترکمنستان پرورش می‌یابند، نیست.»

به گفته پرورش ‌دهندگان خربزه در ترکمنستان، این کشور محل کشت 400 گونه از 1600 نوع خربزه‌ای که در جهان وجود دارد، می‌باشد.

گفته می‌شود که در حال حاضر بیش از 400 نوع خربزه در ترکمنستان کاشت، داشت و برداشت می‌شود.

 خربزه‌هایی که در ترکمنستان کشت می‌شوند به علت رشد در آب و هوای گرم و خشک و خاک رس، بسیار شیرین و خوش‌طعم هستند.

جشن ملی خربزه در سال1994 براساس فرمان رئیس جمهور ترکمنستان به عنوان جشن ملی در تقویم رسمی و سالنامه معاصر ترکمنستان ثبت شد و این جشن هر ساله در دومین یکشنبه آگوست برگزار می‏‌شود.

«جشن خربزه» در کنار جشن «اسب»، «قالى»، «گندم»، جشن «بخشی» (خواننده)، جشن ویژه هنرمندان و فرهنگیان، جشن ویژه کارکنان امور انرژی برق، نفت و گاز، صنایع نساجی، جشن نیروهای مرزبانی، جشن سلامتی و ورزش، جشن آب، جشن ویژه مأموران انتظامی، جشن حسن‏‌همجواری، جشن برداشت محصولات کشاورزی و جشن ملی بهار(نوروز) که در فصول مختلف سال در سراسر  ترکمنستان به صورت گسترده برگزار می‏‌شود، از جمله آئین و اعیادى سنتی و جدیدی هستند که از سوى دولت ترکمنستان و با هدف احیاى آداب و رسوم، سنت‌ها و هویت ملى مردم ترکمن در سال‌هاى پس از استقلال این کشور به صورت گسترده و مردمی برپا می‏‌شوند.