ghard

گرد و خاک روی وسایل خانه اثر بسیار خطرناکی روی چوست می گذارد.

به گزارش اترک

براي بسياري از مردم پاك كردن گرد و غبار كار ساده و پيش پا افتاده اي است و خيلي راحت با چند دستمال به جان وسايل خانه مي افتند و حسابي برق شان مي اندازند اما براي عده اي ديگر رويارويي با گرد و غبار تصوري دردناك و وحشتناك است زيرا تماس با گرد و غبار، پوست دست اين گروه از افراد را به شدت خشك مي كند و باعث بروز مشكلات ديگري در آنها مي شود. افرادي كه در زمان تماس با گرد و غبار حساسيت پيدا مي كنند، به دو دسته تقسيم مي شوند؛ يك دسته كساني هستند كه زمينه اگزماي اتوپيك يا سرشتي دارند و دسته دوم افرادي هستند كه زمينه ژنتيكي اگزما ندارند اما در مواجهه با گرد و غبار وسايل خانه دچار حساسيت مي شوند.

اگزماي آتوپيك

كساني كه درگير اگزماي آتوپيك يا ژنتيكي هستند، دست هايشان به محض برخورد با گردوغبار ترك مي خورد و در موارد شديدتر دانه هاي ريزي روي انگشتان شان پديدار شده، زخم مي شود. حتي در بعضي موارد از اين زخم ها ترشح هايي خارج مي شود كه همراه با قرمزي، سوزش، خارش، التهاب و گرم شدن انگشتان است. اين التهاب و گرم شدن انگشتان هم ابتدا در دستي ديده مي شود كه فرد با آن زياد كار مي كند و اگر فرد، راست دست باشد، اين مشكل در آن دست بروز مي كند و برعكس. در موارد شديدتر دست غير غالب هم ممكن است درگير اگزما شود زيرا وقتي دست راست دچار اين نشانه ها مي شود، طبعاً فرد از دست چپ براي انجام كارهايش استفاده مي كند و در نتيجه در دست ديگر هم نشانه هاي اگزما بروز مي كند. گاهي اوقات اگزما گسترده تر شده و ساير قسمت هاي بدن را هم درگير مي كند. فرزندان افراد مبتلا به اگزماي آتوپيك هم زمان تولد نشانه هايي دارند؛ براي مثال لپ هايشان قرمز است و ترك هاي ريزي روي صورت شان وجود دارد. اين افراد در دوران كودكي و بعد از سرما خوردن ممكن است تنگي نفس هم پيدا كنند. پس از پرس و جويي كه پزشك انجام مي دهد مشخص مي شود كه در خانواده اين كودكان، افراد مبتلا به اگزماي اتوپيك وجود دارند.

اگزماي تماسي

گروه دومي كه پوست شان در اثر مواجهه با گرد و غبار دچار علائمي مانند قرمزي، پوسته پوسته شدن، خارش و سوزش مي شود، افرادي هستند كه مبتلا به اگزماي تماسي هستند. هر چه پوست دست شخص خشك تر باشد، نسبت به گرد و غبار حساس تر است زيرا پوست هاي چرب مقاومت بيشتري در مقابل گردوغبار دارند و اين چربي به شكل يك محافظ عمل مي كند اما اين محافظ در پوست هاي خشك ديده نمي شود.

درمان

افراد مبتلا به اگزماي آتوپيك يا تماسي بهتر است در زمان تميز كاري و زدون گردوغبار يا استفاده از مواد شيميايي از يك دستكش نخي زير دستكش پلاستيكي شان استفاده كنند. اين افراد بايد دقت كنند كه دستكش شان منفذ يا بريدگي نداشته باشد.
در زمان شستشو هم از آب خيلي داغ استفاده نكنند زيرا آب داغ باعث حل شدن مواد پلاستيكي در جدار دستكش شده، در نتيجه اگزما را تشديد مي كند.
اين افراد بايد هر از گاهي دستكش نخي شان را عوض كنند و از دستكش جديد استفاده كنند. بعد از اتمام كار هم بهتر است دست ها و لابه لاي انگشتان را خشك كنند تا مانع از رشد قارچ در بين انگشتان شوند. در طول روز هم چند بار از كرم مرطوب كننده براي مرطوب نگه داشتن سطح پوست استفاده كنند.

توصيه هايي به مادران

مبتلايان به اگزماي آتوپيك ممكن است به جز حساسيت پوستي، حتي به شير خشك نيز واكنش نشان دهند؛ به همين دليل به مادراني كه كودك آتوپي دارند توصيه مي شود زود به زود غذاهاي متنوع را به برنامه غذايي كودكان شان اضافه نكنند. يكي، دو هفته، يك نوع غذا را ادامه دهند و اگر فرزندان شان واكنش و حساسيتي نسبت به آن غذا نشان ندادند، مي توانند غذاي ديگر نيز به برنامه غذايي آنها اضافه كنند. بعضي از مادران به خوبي اين موضوع را رعايت مي كنند و در نوبت هاي بعدي هنگام معاينه كودك كاملاً مشخص است كه تمام دستورهاي پزشك رعايت شده اند اما متاسفانه بعضي ها به هيچ وجه اين توصيه ها را جدي نمي گيرند.
به مادران توصيه مي شود واكسيناسيون فرزندان شان را (مانند سرخك) در مراكز بهداشتي معتبر انجام دهند تا اگر آنها به واكسن واكنشي نشان دادند، پزشكان بتوانند آنها را تحت كنترل قرار دهند. همچنين توصيه مي شود لباس فرزندان از جنس نخي انتخاب شوند؛ زيرا لباس هاي نايلوني و پشمي باعث بروز خارش شديد در افراد مبتلا مي شود. در فصل زمستان نيز بهتر است مادران ابتدا يك لباس نخي به كودكان شان بپوشانند، سپس لباس هاي گرم را تنشان كنند تا از درگيري پوستي اجتناب شود. زير كلاه هايي كه لبه هايش با صورت بچه تماس پيدا مي كند نيز بهتر است يك پارچه نخي قرار داده شود.

يك درمان خانگي مفيد

استفاده از حمام نشاسته براي افراد آتوپيك مفيد است. ابتدا يك قاشق نشاسته را در آب سرد حل كرده و درون وان بريزيد سپس بچه را در وان قرار دهيد. نشاسته خشكي سطح پوست را مي گيرد. هر چند تركيبات گليسيرينه و پارافين نيز مفيد هستند اما نشاسته بهتر جواب مي دهد.

برگرفته از همشهري تندرستي/ شماره ۹۹/ ۱۷ اسفند ۹۱/ آدرينا ايرانمنش/ صفحه ۵۲